Hei. Akkurat nå holder jeg på å bygge en tilleggsbygning som inneholder varmt lager, snekkerverksted samt carport. Panelet er liggende tømmerpanel 22x170, som ble bestilt mellomstrøket med akrylmaling. Fasaden ble spikret opp i høst med luftspalte bak. Men da jeg i januar begynte med den innvendige isoleringen, foreslo pappa å tette igjen luftinntaket nederst med en liten lekter mellom hver stående 45x145, for å gjøre det vanskeligere for mus å klatre opp i veggene. Tror imidlertid selv at det ikke hindrer dem. Men sagt og gjort. Jeg tenkte ikke mer på det før her om dagen da jeg tok hull i veggene for ventiler. Det er nå fuktig på baksiden av panelet :( Jeg så imidlertid i en annen tråd angående dette at en løsning på problemet er å bore hull i nederste panelbord, ca. 2 stk mellom hver spikret lekter. Men nå til min bekymring. I forbindelse med dette begynte jeg å tenke på konstruksjonen i bolighuset. For 4,5 år siden kjøpte jeg en "Keostue". Veggene i den består av 45 mm liggende tømmerplank i furu. Snekkerne som var her isolerte så vidt jeg vet direkte mot tømmerplanken uten luftspalte og vindtetting imellom. Isoleringen er 90 eller 120 mm (er faktisk veldig usikker på tykkelsen :/ ) pluss 45 mm. Nærmest bak osb-platen og gipsen ble plastfolien plassert, i stedet for innenfor 45 mm isoleringen. Men det verken jeg eller noen annen i familien har tenkt på er at tømmerplanken etter bare noen få uker ble malt av oss selv med akrylmaling med grunning under. Nå har jeg blitt livredd for at veggene/tømmerplanken skal bli full av svartmugg og råtne innenfra. Det føles som at hele huset i så fall ville bli uten redning da tømmerplanken også fungerer som husets rammeverk.

Er det noen ekspert som kan si om jeg kan være rolig eller om det er riktig ille?

Mvh Stefan
 
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Ja, det er en uegnet konstruksjon du har oppnådd ved å stenge inn organisk materiale mellom to damptette sjikt. En trøst er at tømmeret sannsynligvis var ganske tørt da det ble montert, så effektene oppstår antagelig ikke umiddelbart. Det beste hadde vært om du hadde brukt en maling som ikke er damptett. Nå har du gjort det, og da kan jeg se tre alternativer: 1) Skrape bort malingen og erstatte den med en mer egnet variant, 2) Ta ned veggenes innside og bygge opp et luftspalte bak tømmeret og sette tilbake isolasjon osv. og 3) Erstatte plastfolien med en dampåpen duk. Fra bygningsmessig synspunkt er det denne prioriteringsrekkefølgen som gjelder. Så finnes det arbeidsmessige aspekter også.

Mus er en plage som vanskeliggjør en teknisk riktig byggemåte. Å bore store luftehull som tettes med metallnett er et alternativ. Plastnett duger ikke, det betrakter de som mat.
 
Takk.
Ok, det ser ut som om det blir til å skrape bort malingen og erstatte den med slamfarge. Å rive hele huset innvendig, demontere hele kjøkkenet, badet, el, mm mm føles jo ikke som et alternativ for min del i hvert fall. Problemet med slamfarge er jo dessverre at den har vanskelig for å feste på høvlet virke. Dessuten føles det som om en utrolig jobb venter med å få bort såpass ny maling fra et helt hus. Men men, heller det enn svartmugg og råte, om det ikke allerede har rukket å komme.

J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Ja, det er en upassende konstruksjon du har skapt ved å stenge inn organisk materiale mellom to damptette lag. En trøst er at tømmeret sannsynligvis var ganske tørt da det ble montert, så effektene oppstår antagelig ikke umiddelbart. Det beste hadde vært at du hadde brukt en maling som ikke er damptett. Nå har du gjort det, og da kan jeg se tre alternativer: 1) Skrape bort malingen og erstatte den med en mer passende variant, 2) Ta ned innsiden av veggene og bygge opp en luftspalte bak tømmeret og sette tilbake isolering mm og 3) Erstatte plastfolien med en dampåpen duk. Fra et byggeteknisk synspunkt er det denne prioriteringsrekkefølgen som gjelder. Så er det også praktiske aspekter.

Mus er et problem som gjør et teknisk riktig byggemåte vanskeligere. Å bore store lufthull som musesikres med metallnett er et alternativ. Plastnett duger ikke, det betraktes som mat av dem.
 
Det finnes jo alternativer til slamfarge, f.eks. oljemaling av noe slag. Vent med å bestemme fargevalget til dere har skrapt ferdig.
 
Nå er jeg jo helt uvitende når det gjelder fargetyper. Men har ikke en oljefarge lignende egenskaper som akrylatfarge, dvs legger seg som en hinne og forhindrer fukt fra å komme ut av veggen?
J justusandersson skrev:
Det finnes jo alternativer til slamfarge, t.ex. oljefarge av noe slag. Vent med å bestemme fargevalg til dere har skrapt ferdig.
 
Nei, den er diffusionsåpen. Det finnes to hovedtyper av oljemaling, dels linoljemaling og dels alkydoljemaling (syntetisk oljeffärg). I denne forbindelse har de liknende egenskaper. Deretter finnes det oljebaserte lasurer. Det går an å male med slamfärg på høvlet virke også, men resultatet kan bli litt flammende. Jeg synes dere skal avvente med den beslutningen til dere ser hvor bra det ble å få bort den gamle malingen. Det tror jeg har ganske stor betydning for valget av malingstype.
 
Aha der ser man. Helt ærlig ble jeg usikker på hva for fargetype pappa og svogeren malte huset med. Tror faktisk at det finnes noen bokser igjen i det gamle snekkerverkstedet hos mor og far. Nå må jeg sjekke den i morgen, og be til Gud at det er "riktig" farge for mitt tømmerplank som er brukt. Ellers så jeg at det finnes en lakkpussemaskin som ser utrolig bra ut for å slipe bort maling med. Kreves det maling på nytt, så utføres skrapingen garantert med en sånn.
Apropos tømmerplank som sluttlig fasade. Jeg syntes jeg så i en tråd at noen syntes det var merkelig at hus bygd med tømmerplank ikke kles inn med annen panel utenpå, med luftspalte imellom. Den tanken har aldri slått verken meg eller noen jeg kjenner. Snekkerne på Keostugan, kontrollanten under byggetiden sa heller ikke et ord om noe sånt. Tanken har dog slått meg i ettertid. Men kun fordi man om kanskje 30-40 år vil friske opp utseendet utvendig på huset. Kunne en slik løsning funke en gang i tiden, eller er det også en negativ ting for fukt i vegg? Selvfølgelig da med rett farge siden lenge på tømmerplanket bak luftspalte og ny 22 mm panel.

Mange spørsmål nå, men du virker å ha bra oversikt
J justusandersson skrev:
Nei, den er diffusjonsåpen. Det finnes to hovedtyper av oljemaling, dels linoljemaling og dels alkydoljemaling (syntetisk oljemaling). I denne sammenhengen har de lignende egenskaper. Så finnes det oljebaserte lasurer. Det går an å male med slamfärg på høvlet virke også, men resultatet kan bli litt flammete. Jeg synes dere skal avvente med den beslutningen til dere ser hvor bra det gikk å få bort den gamle malingen. Det tror jeg har ganske stor betydning for valget av fargetype.
 
Hvis det ikke sitter akrylatfarge (eller noe annet som er damptett) på utsiden av tinnet går det naturligvis utmerket å sette panel på utsiden.
 
Forsto nesten det jeg også.
Her er iaf fargen som er brukt, dessverre!! Bøtte med Alcro Besta fasadsystem maling, vises med lokk. Malingbøtte med teksten "BESTÅ Täckfärg trä" og fargen "316 FALURØD", plassert på en arbeidsbenk med noe maling søl.
J justusandersson skrev:
Om det ikke sitter akrylatmaling (eller noe annet som er damptett) på tinrets utside går det naturligvis utmerket å sette panel på utsiden.
 
Det er mulig at dere må sette panel på utsiden etter skrapingen for å få det pent. Bra med viss mental beredskap for det.
 
Tanken er å bygge ut huset med 48 m2 med start om litt over ett år. Boligarealet er for øyeblikket bare ca. 50 m2 med en sovehems på ca. 12 m2 inkludert. Men siden jeg skal bygge den delen i løsvirke har tanken hele tiden vært å bygge det på riktig måte, med 22 mm panel og selvsagt luftespalte bak. Kanskje det blir ny panel på hele skabraket da. Men maling og ny farge må uansett skje til våren når varmen begynner å komme. Vurderer også å ta en hullsag og sjekke hvordan tømmerplanken ser ut på baksiden på noen forskjellige steder allerede nå i helgen. Kan liksom ikke slutte å bekymre meg over dette før jeg vet hvor ille det er. Dog så lukter det i hvert fall ikke mugg inne ennå.
J justusandersson skrev:
Det er mulig at dere må sette panel på utsiden etter skrapingen for å få det pent. Bra med en viss mental beredskap for det.
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Jo kanskje et dumt spørsmål, men skitt samme. Klassifiseres det fortsatt som en enstegstettet fasade selv etter skraping og maling med maling som puster? Hvis det er tilfelle, må vel likevel maling som puster, spiklekter og ny ytterpanel endre på det?
S Stefan84 skrev:
Tanken er å bygge ut huset med 48 m2 med start om litt over et år. Boarealet er for øyeblikket kun ca 50 m2 med en sovehems på ca 12 m2 inkludert. Men da jeg skal bygge den delen i løsvirke har tanken hele tiden vært å bygge det på riktig måte, med 22 mm panel og selvfølgelig luftspalte bak. Kanskje det blir ny panel på hele sjabraket da. Men sliping og ny maling må uansett skje til våren når varmen begynner å komme. Vurderer også å ta en hullsag og sjekke hvordan tømmerplanket ser ut på baksiden på noen forskjellige steder allerede nå i helgen. Kan liksom ikke slutte å bekymre meg over dette før jeg vet hvor ille det er. Dog så lukter det iallfall ikke mugg inne ennå.
 
Enkeltfasade fasader bruker man vel bare snakke om i forbindelse med pusshus. Da har man pusset isopor som sitter direkte på en trestendervegg. Jeg synes begrepet mangler relevans for en trefasad.
 
Aha okei. Jo disse pussede fasadene har jeg lest om tidligere i dag. Antok mest at det "heter" det samme med trefasade bygget som huset mitt.
J justusandersson skrev:
Enstegstettet fasade pleier man vel bare å snakke om i forbindelse med pussede hus. Da har man pusset isolasjon som sitter direkte på en trestendervegg. Jeg synes begrepet mangler relevans for en trefasade.
 
Nå har jeg saget ut en bit fra tømmerplanken på den ene gavlen. Heldigvis ser det superbra ut så langt! Men jeg skal sjekke flere steder også, for forhåpentligvis å kunne bli helt rolig. Men akkurat nå røk det eneste stikksagbladet. Hullsagen rekker dessverre ikke hele veien gjennom. Hull skåret i et rødbrunt treverk, viser innvendig isolasjon. Trekantete fliser er synlige langs kantene av hullet. Hull skåret i et rødbrunt treverk, viser innvendig isolasjon. Trekantete fliser er synlige langs kantene av hullet. [ En hånd holder et stykke furutømmer med et borhull i midten, foran en rød vegg. QUOTE="Stefan84, post: 3598126, member: 301818"]Aha ok. Jo disse pussede fasadene har jeg lest om tidligere i dag. Tok mest for gitt at det "heter" det samme med trefasader bygget som huset mitt.[/QUOTE]
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.