Hei,

Jeg skal renovere overetasjen i hytta og vil rive opp gulvene for å måke ut spon og jevne av bjelkelaget, og deretter legge massivt tregulv.

Bjelkelaget er av tømmer, og de har ikke gjort mer enn å lage flate overflater for gulvet og taket, så sidene er buede!

Hva anbefaler ekspertene for å jevne det ut?

a) Høvle flate sider og deretter lime/skru 45*145 på sidene

b) Legge en 45*xx plant på bjelkene og deretter bruke de kommende årene på å justere under og veie av?

c) Høvle alt jevnt og bli forlatt av fruen?

Noen som har en god idé?

S
hvorfor vil du ha det glatt?

jeg pleier å gjøre ifølge alt b om det ikke er et problem at det bygger oppover, legg en 70x34 på flaten og støtt med 40-50cm mellomrom
Det er ikke så tidkrevende noen timer per rom kanskje

S
når jeg tenker på hytte så tenker jeg lavt under taket. derfor lurer jeg på må du ha det flatt?

SBH skrev:
hvorfor vil du ha det slett?
Gulvet er veldig bølgete i dag og jeg vil selvfølgelig ha et rett og fint gulv.

Enig det kan muligens være sjarmerende med buede vegger og skråtak men gulv skal være flate.

34*70 føles jo som et alternativ.

Legger du dem da i vater i endene og så sager til passbiter imellom?

Takhøyden er ganske lav, men jeg kan godt koste på meg å rette opp det.

Vi har laget noen nye bjelkelag i gamle hus, og da ble jo gulvene "rette". Det forsterket da resten av skjevheten i rommet, så forbered deg på litt morsomme optiske effekter hvis veggene dine heller litt og takhøyden varierer.

Vet ikke hvordan det ser ut i deres tilfelle, men noen ganger kan man regla nytt bjelkelag mellom tømmerstokkene, da reglas det opp til samme nivå som høyeste punkt gamle bjelkelaget. Og man mister nesten ingen takhøyde.

S
har du laser? du kan legge nye i den andre retningen.

Jeg kommer til å sette opp nye vegger og legge nytt innertak også, så forhåpentligvis blir det bra greier. Jeg har allerede gjort et rom, men da, noe jeg angrer bittert på i dag, la jeg gulvgips på eksisterende gulv og så tregulvet, noe som i tillegg til at det bygde, ble klassisk dårlig. Gulvet ser ut som en sinuskurve.

daugaard-->
Jeg har tenkt litt på det også, om du mener å legge dem parallelt med den gamle bjelkelaget? Men da må man vel nesten sage ut nye lommer i veggene og presse dem inn der, eller?

SBH skrev:
har du laser? du kan legge nye andre veien.
Laser kommer til å være tilgjengelig.

Da må jeg legge gulvspon og deretter legge tregulvet, noe jeg prøver å unngå nettopp på grunn av takhøyden, ellers blir det feil på estetikken mot vinduer.

Noen ganger skulle man ønske man hadde revet dritten og bygget nytt :wow:

#7: Det høres vel ut som en ok metode. Du skriver i #12 at du vil ha laser. Da kan du veie inn hver ende på 34x70, og ta rettstige og palle resten. Mot slutten sjekker du tvers bjelkene med rettstigen/langpass, alternativt stiller du laseren 1 tommestokkbredde over tenkt nivå og sjekker med tommestokken.

Det føles som den løsningen passer best. Kjør på det.

Tusen takk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.