Hei,
Jeg skal renovere overetasjen i hytta og vil rive opp gulvene for å måke ut spon og jevne av bjelkelaget, og deretter legge massivt tregulv.
Bjelkelaget er av tømmer, og de har ikke gjort mer enn å lage flate overflater for gulvet og taket, så sidene er buede!
Hva anbefaler ekspertene for å jevne det ut?
a) Høvle flate sider og deretter lime/skru 45*145 på sidene
b) Legge en 45*xx plant på bjelkene og deretter bruke de kommende årene på å justere under og veie av?
c) Høvle alt jevnt og bli forlatt av fruen?
Noen som har en god idé?
Jeg skal renovere overetasjen i hytta og vil rive opp gulvene for å måke ut spon og jevne av bjelkelaget, og deretter legge massivt tregulv.
Bjelkelaget er av tømmer, og de har ikke gjort mer enn å lage flate overflater for gulvet og taket, så sidene er buede!
Hva anbefaler ekspertene for å jevne det ut?
a) Høvle flate sider og deretter lime/skru 45*145 på sidene
b) Legge en 45*xx plant på bjelkene og deretter bruke de kommende årene på å justere under og veie av?
c) Høvle alt jevnt og bli forlatt av fruen?
Noen som har en god idé?
jeg pleier å gjøre ifølge alt b om det ikke er et problem at det bygger oppover, legg en 70x34 på flaten og støtt med 40-50cm mellomrom
Det er ikke så tidkrevende noen timer per rom kanskje
Det er ikke så tidkrevende noen timer per rom kanskje
Vi har laget noen nye bjelkelag i gamle hus, og da ble jo gulvene "rette". Det forsterket da resten av skjevheten i rommet, så forbered deg på litt morsomme optiske effekter hvis veggene dine heller litt og takhøyden varierer.
Vet ikke hvordan det ser ut i deres tilfelle, men noen ganger kan man regla nytt bjelkelag mellom tømmerstokkene, da reglas det opp til samme nivå som høyeste punkt gamle bjelkelaget. Og man mister nesten ingen takhøyde.
Jeg kommer til å sette opp nye vegger og legge nytt innertak også, så forhåpentligvis blir det bra greier. Jeg har allerede gjort et rom, men da, noe jeg angrer bittert på i dag, la jeg gulvgips på eksisterende gulv og så tregulvet, noe som i tillegg til at det bygde, ble klassisk dårlig. Gulvet ser ut som en sinuskurve.
daugaard-->
Jeg har tenkt litt på det også, om du mener å legge dem parallelt med den gamle bjelkelaget? Men da må man vel nesten sage ut nye lommer i veggene og presse dem inn der, eller?
daugaard-->
Jeg har tenkt litt på det også, om du mener å legge dem parallelt med den gamle bjelkelaget? Men da må man vel nesten sage ut nye lommer i veggene og presse dem inn der, eller?
Laser kommer til å være tilgjengelig.SBH skrev:
Da må jeg legge gulvspon og deretter legge tregulvet, noe jeg prøver å unngå nettopp på grunn av takhøyden, ellers blir det feil på estetikken mot vinduer.
Noen ganger skulle man ønske man hadde revet dritten og bygget nytt :wow:
#7: Det høres vel ut som en ok metode. Du skriver i #12 at du vil ha laser. Da kan du veie inn hver ende på 34x70, og ta rettstige og palle resten. Mot slutten sjekker du tvers bjelkene med rettstigen/langpass, alternativt stiller du laseren 1 tommestokkbredde over tenkt nivå og sjekker med tommestokken.
Klikk her for å svare