Jeg fjernet en masse gammel stygt malt panel og gammel isolasjon. Nå har jeg tenkt å sette inn:
+ ny isolasjon
+ OSB-plate
+ gipsplate
Men jeg så alle disse rørene og avstander som ikke er enhetlige noe sted. Problemet er at rørene går gjennom stenderne - både stående og liggende. Hvordan pleier det å se ut?
Hva ville dere gjort? Skal jeg bare legge inn ny isolasjon og måle hvor stenderne er, og skru opp OSB-en slik at jeg deretter kan skru i gipsplatene i OSB-en?
For øvrig, så er dette gangen, så det er kanskje ikke så rart at det er mange rør, men pent er det ikke uansett.
Helt normalt. Bare å la det være som det er. Det kan være verdt å huske hvor rørene går gjennom bjelkene når du skrur OSB-platene, så du unngår skruer inn i rørene.
Flere av VP-rørene/flexslangene er veldig dårlig lagt, noen kan ikke trekkes om.
Leggingen er ikke fagmessig utført, med andre ord er det stor risiko for at det er hjemmemekket. Elektrikere bruker aldri elektrikerteip for å feste rør til hverandre. Skarpe 90°-bøyer gjøres aldri av en elektriker med mindre det er absolutt nødvendig, man prøver å finne andre veier i stedet. 180° skarp bøy med flexslang for å koble sammen to bokser som er bygd sammen gjøres aldri av en elektriker. Skarpe S-bøyer på flexslang gjøres aldri av en elektriker.
Flere av VP-rørene/fleksislangene er veldig dårlig lagt opp, noen kan man ikke trekke om.
Opplegget er ikke fagmessig utført, med andre ord er det stor risiko for at det er et gjør-det-selv-prosjekt. Elektrikere bruker aldri elektrikerteip for å feste rør til hverandre. Skarpe 90°-bøy gjør aldri en elektriker med mindre det er absolutt nødvendig, man prøver å finne andre veier i stedet. 180° skarp bøy med fleksislange for å koble sammen to bokser som er sammenbygd gjør aldri en elektriker. Skarpe S-bøy på fleksislange gjør aldri en elektriker.
Ja du kan ha den meningen så mye du vil.
Men du ser ikke ut til å ha så veldig stor erfaring med hva "ekte" elektrikere kan finne på.
Jeg har til og med jobbet under en ABL-behørig som ikke gjorde det hele penere enn det der, det var altså så at jeg til og med skammet meg over hva sjefen min etterlot seg når vi jobbet sammen. :eek:
Jeg så dog aldri at han teipet noen VP-rørkobling. Det var selvfølgelig muffer overalt. Men jeg er ganske sikker på at teipen ville kommet frem om mufferne skulle gått tom, med bare en kobling igjen å gjøre.
(Selv kunne jeg nok strekke meg til å lage en muffe av en bit 20mm fleksislange som teipes fast, hvis det virkelig er nødvendig. )
Om noen synes det er helt normalt da lurer jeg virkelig på hva man skal med en elektriker.
Gjør om, gjør pent, gjør riktig. Mange av trådene og rørene kan sikkert gjenbrukes.
Jeg er enig i at det ikke ser pent ut, og skarpe bøyer osv. ville man ikke engang gjort selv... Men spørsmålet er hva/om jeg kan gjøre noe nå? Har vurdert om man skal bytte ut elen i huset. Kanskje kan være en idé nå som veggene er åpne iallfall her... selv om det er en uplanlagt utgift.
Et konkret tips i tråden er å la det være, men å ha oversikt over hvor rørledningen går slik at man ikke skrur inn i rørene. Noe annet alternativ finnes vel egentlig ikke med mindre man skal gjøre om alt.
Thomas:
Skal jeg tolke deg som at du synes jeg skal la det være åpent, få en elektriker til å gjøre det riktig (legge om rør? og nye stendere?) og deretter sette igjen veggene?
Hva er risikoen med å ha det som det er og bare sette igjen om man får spørre? Mistenker at det er noe mer enn at man bare vil at det skal være riktig?
Risikoen er at det er det samme i alle vegger i huset...
Er det noen som har bilder på hvordan det pleier å se ut når det "er riktig gjort"?
`
Thomas_Blekinge skrev:
Om noen synes det er helt normalt da lurer jeg virkelig på hva man har en elektriker til.
Gjør om, gjør pent, gjør riktig. Mange av kabler og rør kan sikkert gjenbrukes.
Det ser typ skit ut, men det er samtidig ikke verre enn at jeg selv nok ikke ville gidde å gjøre om. Muligens fikse til en for stram bøy slik at man ikke får problemer i fremtiden når veggen er igjenspikret.
Både snekring og elektrikerarbeidet holder for øvrig "samme høye klasse"
Så hvis jeg skulle begynne å gjøre om det ene så er det spørsmålet om ikke begge skal utbedres når man uansett holder på.
Still deg først og fremst spørsmålet om du skal benytte anledningen til å flytte uttak og strømbrytere osv, eller få opp flere, eller veggplafonder, eller en ny sikringsgruppe osv osv, når du uansett har veggen åpen.
Er svaret på dette spørsmålet ja så er det kanskje på tide å rive alt og gjøre om.
Datteren min bor i et område med flere 100 like hus bygget på begynnelsen av 70-tallet, firkantede bokser med indre gårdsplass og flate tak. Bildene kunne vært fra et slikt hus, man klør seg i hodet og lurer på hvem faen som har bygget husene når man river veggene.
Man trenger kanskje ikke å lekte om. Jeg hadde plukket ut alle rør og bokser og planlagt for en ny el-installasjon. I dag har man kanskje flere uttak og brytere, kanskje på andre høyder. Og nettverksrør skal det være, har jeg hørt. Man kan bore pene hull gjennom lektene for ny rørlegging. Noen av rørene samt ledningene kan kanskje gjenbrukes. Merkostnadene er lave, sammenlignet med en senere oppgradering.
Og jeg ville ikke hentet en elektriker. Beklager, men man er sin egen beste venn.
Ingenting spesielt rart med det der, ser stygt ut, men bortsett fra noen detaljer er det ingenting å vurdere å gjøre om.
Der er noen rare "U svinger" ser det ut som ved den smale døra på det siste bildet, vises på et av de andre bildene også. OM det virkelig er svinger som går i "loop", så kan man jo vurdere å rydde opp der. Det er jo ikke noe farlig eller funksjonelt problem med det. Men det vil være vanskelig/umulig å bytte tråder i røret om man skulle ha grunn til det.
Så er det noen svinger som ser ut til å være litt i skarpeste laget, selv det gjør at det blir vanskelig å bytte tråder i fremtiden.
Rent aldersmessig holder moderne tråder sikkert i minst 50 år. Så det er ingen stor grunn til å bekymre seg om fremtidig trådbytte. Dagens isoleringstype kom på 50-tallet. Tråder som ble lagt i 1955 ser oftest ut som nye selv i dag. Så disse trådene i rørene trenger trolig ikke byttes innen dette århundre på grunn av alder.
Er virkelig eltejpen der for å skjøte? Det virker snarere som at den skal stabilisere rørene der de krysser hverandre.
At rørene går helt uforutsigbart i veggene er jo derimot horribelt. Man skal kunne gjette hvor strømmen er lagt. Noen har helt klart ønsket å spare inn noen kroner på bøyer og rør og kabel...
Jeg ville grått, bannet, mumlet og så gjort det om ☺
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.