B
Spørsmål 1:
Holder på å gjøre en tilbygg til eksisterende hus. Det blir en kjellerdel som skal brukes som utleieleilighet. Over den kommer vi til å ha vårt kjøkken. Konstruktøren har foreskrevet et 220mm bjelkelag med 45mm mineralullisolering. Jeg synes det høres lite ut og vil at det skal bli best mulig lydisolering. Skal jeg fullisolere med 220mm mineralull, eller steinull? Hva bør jeg gjøre mer? Henge ned himlingen med akustikkprofiler i leiligheten, eller finnes det andre effektive metoder uten å miste for mye takhøyde?

Entreprenøren har lagt svill på kjellerveggene i henhold til tegning, men det ser ikke ut som kjellerveggene er 100% rett eller havnet for lavt da man har støttet opp bjelkelaget ca 5-10mm rundt hele konstruksjonen. Kan man gjøre det slik, eller trenger bjelkelaget ligge stumt mot svillen?
 
  • Bygningsplan viser snitt av hus med kjøkken over utleiedel, 220mm bjelkelag og mineralullsisolasjon; pallen er markert med pil.
Angående lyd
B Baskavoda skrev:
Spørsmål 1:
Driver med en tilbygging til eksisterende hus. Det blir en kjellerdel som skal brukes som utleieleilighet. Over den vil vi ha vårt kjøkken. Konstruktøren har foreskrevet et 220mm bjelkelag med 45mm mineralullsisolering. Jeg synes det høres lite ut og vil at det skal bli best mulig lydisolering. Skal jeg fullisolere med 220mm mineralull, eller lettklinker? Hva bør jeg gjøre mer? Henge ned himling med akustikkprofiler i leiligheten, eller finnes det andre effektive metoder uten å miste for mye takhøyde?

Entreprenøren har lagt svill på kjellerveggene iht. tegning, men det virker ikke som at kjellerveggene er 100% rette eller havnet for lavt da man har stottet opp bjelkelaget ca 5-10mm rundt hele konstruksjonen. Kan man gjøre så, eller trenger bjelkelaget ligge fast mot svillen?
angående lyd så føles det virkelig svakt. For både deres og leietakerens skyld så vil dere ha høy lydisolering. For leietaker vil dere også ha lav trinnlydnivå.
Anbefaler at dere ser på bjelkelagsoppbygging fra en giprodusent som har gode løsninger. Eks. typ 6 i denne pdf:
https://www.gyproc.se/sites/mac3.gy...F48A54D239BFAAA7DCE23387C/HB10_BJLKLAG-TR.pdf
 
B
H HRico skrev:
Angående lyd

angående lyd så føles det virkelig svakt. For både deres og leieboerens skyld så vil dere ha høy lydisolering. For leieboeren vil dere også ha lav trinnlydnivå.
Anbefaler at dere ser på bjelkelagsoppbygging fra en gipstilvirker som har gode løsninger. F.eks. type 6 i denne pdf:
[lenke]
Ja akustikkprofil virker jo bare som en rimelig løsning, sammen med fullisolert bjelkelag. Ikke gratis dog
 
P
B Baskavoda skrev:
Spørsmål 1:
Holder på å gjøre en tilbygging til eksisterende hus. Det blir en kjellerdel som skal brukes som utleieleilighet. Over den kommer vi ha vårt kjøkken. Konstruktøren har foreskrevet en 220mm bjelkelag med 45mm mineralullsisolering. Jeg synes det høres lite ut og vil at det skal bli best mulig lydisolering. Skal jeg fullisolere med 220mm mineralull, eller steinull? Hva bør jeg gjøre mer? Henge ned undertak med akustikkprofiler i leiligheten, eller finnes det andre effektive metoder uten å miste for mye takhøyde?

Entreprenøren har lagt svill på kjellerveggene i henhold til tegning, men det virker ikke som at kjellerveggene er 100% rette eller havnet for lavt da man ha stivet opp bjelkelaget ca 5-10mm rundt hele konstruksjonen. Kan man gjøre sånn, eller trenger bjelkelaget å ligge i ro mot svillen?
Et annet spørsmål er om du oppfyller brannkravet med den konstruksjonen da det klassifiseres som flerfamiliehus?
 
B
Klassifiseringen er fortsatt enebolig
 
P
B Baskavoda skrev:
Klassifiseringen er fortsatt enebolig
Men hvis du leier ut må du ta hensyn til brannkravene som kan bli dyrt og trist ved brann...
 
B
Det finnes en dør mellom utleiedelen og øvrig bolig. Det gjør at man klassifiserer det som å ha en leieboer, noe som stiller lavere krav.
 
P
B Baskavoda skrev:
Det er en dør mellom utleiedelen og øvrig bolig. Det gjør at man klassifiserer det som å ha en inneboende, noe som stiller lavere krav.
Ok bare du er fornøyd med det så er det bra.
 
B
Ja om alle huseiere som leier ut deler av bolig måtte ta hensyn til krav på lyd, brann, tilgjengelighet, dagslys osv. som ved nyproduksjon, så ville boligmangelen i storbyene øke enda mer, noe som ikke er nødvendig. Takk for dine synspunkter.
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.