Har tilleggsisolert huset og flyttet ut karmene. Nå skal jeg dit med nye foringer som er ca 20 cm dype. Jeg vil ha hvite foringer som det skal spikres lister i.
Har fått tips om å bore i foringen fra siden nesten helt igjennom og deretter skru den fast i karmen. Men å bore nesten 20 cm uten at boret vingler ut føles vanskelig. Også fått tips om å bore inn treplugger i foringen, merke opp i karmen og så bore for pluggene og lime dem dit.
Jeg har hørt om at det finnes en type stift som man kan spikre i karmen og så trykke inn foringen.
Hva bør man bruke for materiale? Det selges mye billig hylleplater i furu som man kan male. Jeg har fått for meg at MDF er dyrt og vanskelig å sage i.

Jeg laget mine lister i hvitlakkert mdf, saget med en DeWalt gjærsag. Ble kjempebra!!
Mine sitter kun med trykkpasning og en skikkelig klikk montasjelim, kanonbra ikke en spiker eller skrue!

Jeg pleier å bruke u-list som er tilpasset for formålet. U-en er 18mm bred.
Sag til en "ramme" og spikre fast på innsiden av karmen.
Deretter kløyver man til en bit limtreplate og trykker inn i sporet, eventuelt med litt lim. Til slutt foring. Sitter perfekt.

Jeg kjører også med MDF.

Her finnes det litt bilder:

http://www.mugglo.net/byggteknik/fonster/

Tenk på å både lime og skru fast listene i kanten av mdf-platen, lim også listens endetre i hverandre så holder det fint. MDFen skrur jeg på enkleste vis. Mykfuge mot vindu og mellom mdf-platene, grunne og dekkmale.

Klart.

MDF kjøper man for øvrig billigst hos Bauhaus akkurat nå ser det ut som.

• Liker
sannatielman
  • Laddar…
Hei!
@bax - Har du noe tips om hvor man finner disse u-lister?
Har lett/spurt uten resultat.

MVH

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.