Hei,

jeg hadde litt kjedelig og satte i gang et prosjekt med å bygge en egen pizzaovn i garasjen. Planen er at den skal flyttes ut i hagen til våren. Som person, uansett prosjekt, jobber jeg ofte slik at jeg "legger skinnene mens toget ruller". Planlegging er bra, handlekraft er bedre (eller...?)

Nåvel, jeg har nå støpt fundamentet og selve ovnskuppelen ifølge bilde. Gjenstår å isolere med steinull og på med puss- og antikkmørtel samt feste pipen. Innser dog nå at jeg skulle ønske en ovnsdør for å kunne regulere varme og tilførsel av oksygen. Helst skulle jeg selvfølgelig ha kommet på dette før, så jeg kunne støpt valvet etter døren. Men nå er jeg der jeg er, og spørsmålet er altså om noen har forslag til materiale eller fremgangsmåte?

Estetikken er ikke så viktig, nå er jeg ute etter funksjon. Heller ikke at den kan festes. Det kan være en løs dør med håndtak som jeg bare setter på plass ved behov. Kalsiumsilikatplate føles for skjør, spesialbestille herdet glassplate for omstendelig. Hva ville dere gjort?

takknemlig for ideer!

• Halvferdig pizzaugn i et garasjeverksted, med støpt fundament og kuppel, omgitt av diverse byggeutstyr og materialer.
Sist redigert:
billig (og bra)
Blåneret jern, 4-5mm tykt
Alternativt lakkert med varmefarge

Penere
Rustfri plate 1mm
Pent hvis det ikke blir for varmt og platen skifter farge. Må rengjøres innimellom

Best?
Nr 1

man kan ha glass også, men det kommer bare sote igjen o ha seg...

Hva har du støpt kuppelen i for material?
Er det noe isolerende material (vermiculit/perlite) i større utstrekning så er det trolig så at du har for lite masse for å bake brød i alle fall....

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hva har du støpt kuppelen i for materiale?
Er det noe isolerende materiale (vermiculit/perlite) i større grad så er det sannsynlig at du har for lite masse for å bake brød i alle fall....
Jeg har brukt Fescon ildfast støpemasse til kuppelen. 55 mm tykt. Jeg gjettet at det skulle tåle høye temperaturer, eller har du annen input? Vermiculite har jeg brukt sammen med betong (proporsjonen 3:1) som isolerende lag under det ildfaste teglsteinen i bunnplaten. Men altså, ikke i kuppelen.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
billig (og bra)
Blånerat jern, 4-5mm tykt
Alternativt lakkert med varmefarge

Penere
Rustfritt plate 1mm
Pent om det ikke blir for varmt og platen skifter farge. Må rense det av og til

Best?
Nr 1

man kan ha glas också, men det kommer bara sota igjen o ha seg...
Tusen takk! Veldig bra innspill. Forslag nummer 1 vil jeg i øyeblikket gå videre med og evaluere. Hørtes smidig ut!

Tobbelobben Tobbelobben skrev:
Jeg har brukt Fescon ildfast støpemasse til kuppelen. 55 mm tykt. Jeg gjettet at det skulle holde for høye temperaturer, eller har du annen input? Vermiculite har jeg brukt sammen med betong (proporsjonen 3:1) som isolerende lag under det ildfaste tegl i bunnplaten. Men altså, ikke i kuppelen.
Da har du i alle fall forutsetninger til å bake brød, dvs beholde lav temperatur lenger... (y)

Jeg har bare en løs plate som jeg setter foran åpningen, det funker helt ok...

Har du kalciumsilikat-plate over kan du jo lage en "sandwich" med slik og tynnplate...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Da har du i alle fall forutsetninger for å bake brød, dvs beholde lav temperatur lenger... (y)

Jeg har bare en løs plate som jeg setter for åpningen, det fungerer helt ok...

Har du kalciumsilikat-plate til overs kan du jo lage en "sandwich" med slik og tynnplate...
Nå ruller de gode forslagene inn... En sandwich blir det! Da slipper jeg også å brenne barna eller meg på ytterplaten på luken. Takk Dan!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.