Hei!
Jeg er i tvil om hvilket gulv vi skal legge hjemme! Vi har to små barn og ingen dyr! Vi kommer til å legge samme gulv i alle soverom, stuen og fellesområdet i andre etasje! Så langt har vi alltid lagt halvbillig laminatgulv og egentlig vært fornøyde med det! Men de fleste kollegene og faren min synes at vi selvfølgelig bør gå for parkettgulv for følelsen!
Hva sier dere, og har dere i så fall noen tips om et bra og pent en-stavs gulv?
Takk på forhånd
Jeg er i tvil om hvilket gulv vi skal legge hjemme! Vi har to små barn og ingen dyr! Vi kommer til å legge samme gulv i alle soverom, stuen og fellesområdet i andre etasje! Så langt har vi alltid lagt halvbillig laminatgulv og egentlig vært fornøyde med det! Men de fleste kollegene og faren min synes at vi selvfølgelig bør gå for parkettgulv for følelsen!
Hva sier dere, og har dere i så fall noen tips om et bra og pent en-stavs gulv?
Takk på forhånd
Bra spørsmål! Tidligere gulv har ligget på 2-300 for laminat! Blir det 700-1000 så må vi kjøpe ett rom av gangen i så fall! Har sett på forskjellige varianter for rundt 4-500!zarkov skrev:
Hva er det som gir "følelsen" som denne prisgruppen har? Tykkelse eller generelt bedre kvalitet?
En mellomløsning kan være "härdat trägolv" fra f.eks. Bjelin. Tålighet som laminat, men treverkfølelse. Har ingen erfaring med det, men likte følelsen i butikken.
Det är nog en högst subjektiv känsla. Laminat kan upplevas som lite kallare att gå på och variationen är sämre, oftast används bara 7-8 olika tryck så har man otur så syns upprepningarna.L LP7 skrev:
Jag har nyss lagt 25 m² laminat i vårt sovrum, ett barnrum och på kontoret, jag hade inte velat lägga trägolv där med tanke på barn- och hundlek. Vi bestämde oss faktiskt för att lägga laminat även i hall/korridor och vardagsrum av samma skäl så får vi se om vi lägger riktigt trä nästa gång eller om vi gör om det när barnen är stora nog.
Okei! Vi har tenkt det samme som deg der også! En kompis som la en variant mellom tre og laminat og der har ungen hans allerede ripet og laget hakk i gulvet!zarkov skrev:
Det er nok en svært subjektiv følelse. Laminat kan oppleves som litt kaldere å gå på og variasjonen er dårligere, ofte brukes bare 7-8 ulike trykk så har man uflaks så synes repetisjonene.
Jeg har nylig lagt 25 m² laminat i vårt soverom, et barnerom og på kontoret, jeg hadde ikke ønsket å legge tregulv der med tanke på barne- og hundelek. Vi bestemte oss faktisk for å legge laminat også i hall/korridor og stue av samme årsak så får vi se om vi legger ekte tre neste gang eller om vi gjør om det når barna er store nok.
Hvilket gulv kjøpte du? 😊
Bare husk at produsentene endrer i sitt sortiment fra tid til annen. Spør meg ikke hvordan jeg vet det…L LP7 skrev:
Pergo Elegant Oak 3-strip laminat. Dels ville vi ikke legge en formue siden vi skulle kjøpe ganske mye, dels ville vi ha et slitesterkt gulv som tåler både barn og hund.L LP7 skrev:
Egentlig hadde vi tenkt å bruke Ikeas dyreste 1-stavs laminat men så plutselig utgikk det og gikk ikke å bestille lenger. Heldigvis hadde vi ikke rukket å begynne å legge det så vi kunne returnere de ti pakkene vi hadde kjøpt til å begynne med noen måneder tidligere.
Tarkett eik nature rustic duo plank. Også det har utgått nå tror jeg. Kjøpte dog før prisirkuset og betalte en god del under 500 kr/kvm. I dag må man jo pantsatte et par-tre indre organ for å kunne betale. Men det er ingen tvil om at det gir en mer hjemmekoselig følelse med et parkettgulv sammenlignet med laminat.
Det andre gulvet er en tostavs eik fra Kährs, og min opplevelse er at dette er mykere og dermed lettere får merker.
Bjelin sies å være bra, har ingen egen erfaring ennå men skal legge 50-tall kvm i løpet av våren.
Det andre gulvet er en tostavs eik fra Kährs, og min opplevelse er at dette er mykere og dermed lettere får merker.
Bjelin sies å være bra, har ingen egen erfaring ennå men skal legge 50-tall kvm i løpet av våren.
😂mexitegel skrev:
Tarkett eik nature rustic duo plank. Også det har utgått nå, tror jeg. Kjøpte dog før prissirkuset og betalte en god del under 500 kr/kvm. I dag må man jo pantsette et par-tre indre organer for å dekke betalingen. Men det går ikke an å komme bort fra at det gir en mer koselig følelse med et parkettgulv sammenlignet med laminat.
Bjelins sies å være bra, har ingen egen erfaring ennå, men skal legge 50-tall kvm under våren. ha
Okei, takk! Skal sjekke litt på Bjelin nå! Ser ut til å være bare Krauta som selger utenom de selv?