Hei!

Jeg har slipt vegger innendørs i kjelleren. Jeg har nå slipemerker og skal sparkle. Noen som har tips på hva jeg skal bruke. Følgende krav:

1. Jeg skal sparkle ned til 0mm (blir i realiteten ned til sandkornstørrelse på 0,25 eller 0,50 avhengig av hva jeg kan få tak i for sementbasert mørtel/masse).

2. Jeg vil ikke ha polymer/plast iblandet i mørtelen.

3. Jeg tror at pussen som jeg har slipt på ikke er av kvalitet A men KC.

4. Sekker på 10-25kg føles passende å kjøpe mørtelen i.

Noen som har et bra forslag så ville jeg være veldig takknemlig.

Beste hilsener
Jones

Jeg skulle ha brukt gips på kjellervegger.

Cementbasert flislim brukt som sparkel.

Skal være helt diffusjonsåpen og mangle plasttilsetning. Hvilket produkt? Skal sjekke spesifikasjonen og se etter..

Jones69 skrev:
Skal være helt diffusjonsåpen og mangle plasttilsetning. Hvilket produkt? Skal sjekke spesifikasjonen og se etter..
Gips! Dvs rent gipssparkel.

Du må først og fremst bestemme deg for hvilken struktur du vil ha på veggen.

Gipssparkel er et alternativ.

Et annet er reparasjonsbruk som du filser ut.

Gimner skrev:
reparasjonsmørtel som du filtar ut.
TS ville gå ned mot skikttykkelser på 0 og det pleier å være vanskelig med vanlig reparasjonsmørtel.

• Liker
Jones69
  • Laddar…
Skal jeg tolke deres svar som at ingen vet om det finnes noe i henhold til mine ønsker, eller finnes det ikke i det hele tatt på markedet? Blir forvirret av at det snakkes om annet enn det jeg ønsker. Sementbasert føles naturlig på puss i en kjeller.

Du har fått svar fra meg.
Cementbasert billig flislim med ballast <0,5 fungerer utmerket som sparkel og har fantastisk vedheft. Det kan også slipes med sandpapir i viss grad. Men det krever selvfølgelig at underlaget ikke er for svakt (man skal alltid gå fra sterkt til like eller svakere)
Men din problemstilling etterlater noen spørsmålstegn:
- Har du slipet ned overflaten på et dårlig pusslag med betongsliper, og er det disse rosene du vil sparkle/topp-pusse?
- Hva ønsker du å oppnå for sluttfinish? Skal det se ut som puss eller være glatt eller "ganske" glatt?

• Liker
Bleydrunner
  • Laddar…
MagHam,
Takk for ditt svar!

Jeg vil at det skal være "ganske" slett.
Det var plastmaling og problemer med at det løsnet, men på den største flaten satt det så hardt at jeg måtte slipe med betongsliper.

Jeg skal se etter et produkt med sementbasert flislim og se om det er fritt fra polymer/plastblanding, og i så fall kjøper jeg og tester. Det kanskje finnes i mindre sekk og så kan jeg kjøpe en skikkelig sekk senere..

Hva slags klima skal du ha i kjelleren, og hvordan ser utsiden av kjellermuren ut under bakken...status for drenering?....

Hva skal du gjøre i kjelleren???

Hvis du har en kald kjellervegg, det vil si ingen isolering, så må du holde kjelleren kjølig og ha en avfukter....da ville jeg valgt sementbasert flislim...forsterket med glassfiber hvis større flater og tykt...

Hvis varm vegg, det vil si isolert utenfra med isodrän og platonmatte...da ville jeg valgt gipsklosser og gipsplater direkte limt med gipsbruk mot muren

Jeg har hatt en meget kunnskapsrik person her som har gitt meg råd.

Nå er det sementbasert og uten plasttilsetning som gjelder i henhold til hva jeg har skrevet som ønske. Jeg har imidlertid ikke funnet akkurat det produktet jeg vil kjøpe ennå, hvorav mitt spørsmål her på forumet.

Om nå personen du har hatt som rådgiver var så kunnskapsrik så kanskje han burde kunne gi tips selv om sparkel. Men jeg ville anbefale deg å ringe til Ardex, altså direkte til en produsent, de burde kunne hjelpe deg. de har sparkel til i prinsippet alt du kan tenke deg. http://www.ardex.se/ardex/kontakt.htm

Jeg synes den personen som var her i en annen sak analyserte og ga gode forklaringer som jeg stoler helt og fullt på. Jeg spurte ikke om produkter, noe jeg angrer på. Jeg vet hvilken firma, men husker ikke hva personen heter og tenkte å gi forumet her en sjanse til å kunne hjelpe meg.

Dog så synes jeg at vi kan holde oss til temaet, og jeg er takknemlig for forslag som hjelper meg å finne det jeg leter etter i henhold til mitt spørsmål.

Takk Jörgen. Jeg skal høre med Ardex og se om de har det jeg leter etter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.