Hei,

Vi har en Haki-stillas under vår terrasse. Jeg kan si at det er et voldsomt slit å på alle fire dra ut hver enkelt Haki-bjelke fra denne oppbevaringsplassen (takhøyde ca 80cm - 1m) samt krype inn igjen med hver tung del etter bruk! Som mange vet veier hver enkelt Haki-bjelke en del.

Jeg har derfor fundert på en smidig måte å få ut Haki-stillaset fra under terrassen. En idé jeg har er å ha Haki-bjelkene liggende på en EUR-pall hvor jeg har montert transporthjul. Jeg tenker så at jeg legger noen typer U-skinner på bakken som transporthjulene ruller i. På den måten tenker jeg at jeg kan dra ut hele EUR-pallen når jeg trenger stillaset og når jeg er ferdig kan jeg enkelt stable alle Haki-delene på pallen igjen og deretter dra den inn under terrassen.

Haki-stillaset veier jo en del totalt sett, men det finnes jo solide transporthjul og man kan jo ha mange.
Angående U-skinner: De må tåle regn og utendørs klima samt jeg vil gjerne holde prisen nede. Jeg har googlet en del på passende skinner, men ikke riktig funnet noe bra.

Har dere noen bedre idéer? Tips på U-skinner man kan kjøpe? Noen som har løst lignende problem på en annen måte? Alle tips er velkomne.

Takk på forhånd.

/Martin

• Liker
cpalm
  • Laddar…
For å slippe litt av bekymringen med fukt m.m., vurder å "henge" opp U-skinner i stedet. Utspring og annet kan kanskje bli et for stort problem, men det er verdt å vurdere.

• Liker
eztoril
  • Laddar…
Jeg hadde brukt skyveport beslag. Forslagsvis jula. De er prisgunstige.
Hadde nok også hengt alt i altanen da jeg gjetter at bakken ikke er plan eller tørr/ren fra smuss.

Utgå fra en tom pall eller to og gå opp med regel i hvert hjørne til en rullvogn.

J JKrister skrev:
Jeg hadde brukt skyveport beslag. Forslagsvis jula. De er prisverdige.
Hadde nok også hengt alt i terrassen da jeg gjetter at bakken ikke er plan eller tørr/ren fra skitt.

Utgå fra en tom pall eller to og gå opp med regel i hvert hjørne til en rullvogn.
Bakken under er ganske flat og fin, med grus/singel som jeg la ut.

Men ok, forstår jeg deg rett at disse reglene i hvert hjørne av pallen, si 4 stk 45x45 regler, avsluttes oppover med hver sin hengerulle ( https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lag/portbeslag-och-pvc-rida/hangrulle-022401/) som i sin tur løper i to skyveportsskinner (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rtbeslag-och-pvc-rida/skjutportsskena-022404/).

Korrekt?

/Martin

C
Skulle ikke bygge en hengende konstruksjon i dette tilfellet. Det er jo betydelige vekter det er snakk om.
Synes at den opprinnelige ideen høres bra ut. Velg bare store nok hjul slik at det ruller selv om underlaget ikke er perfekt. Og kanskje legge ut noen vanlige markplater å rulle på? Kanskje renndalsplater hvis man vil ha litt styring?

Pleier selv å bygge en "hekk" av stillasjedeler, men det fungerer i praksis ganske dårlig da man alltid trenger noen av delene som man har brukt til hekken. Ideelt sett ville nok noe med forskjellige "fag" på høyden vært det beste.

• Liker
Ingemar O
  • Laddar…
Takk for deres kommentarer! Her kommer et bilde av hvordan det ser ut under terrassen i dag:

Under en altan vises grusunderlag med rosa søyler som støtter strukturen. Det er en svak nedoverbakke mot kameraet.

I mørket der inne kan man skimte stillingen.

Her får dere en oppfatning av underlaget/grusett. Som sett er det ganske rett/flatt. Dog en liten helling ned mot kameraet. En liten sammenstilling følger:

Opphengt konstruksjon:
Pluss:
+ Slipper å tenke på underlaget.
+ Mindre friksjon/lettere å dra ut.

Minus:
- Tåler den vekten?
- Kan ikke dra den ut lenger enn skinnen, dvs fram til terrassens kant

Rullende konstruksjon:
Pluss:
+ Enklere å bygge
+ Tåler i prinsippet all vekt
+ kan dras ut lenger enn terrasskanten, eksempelvis til stedet hvor stillingen skal monteres.

Minus:
- Mer friksjon, tyngre å dra ut og inn.
- En bra skinne trengs, slik at hjulene ikke setter seg fast i grusen. Hjulene må ikke falle ut av skinnen.
- Skinne trenger å tåle fukt fra bakken/regn.

Noe jeg har glemt?

/Martin

Passe store punkteringsfrie dekk for 100-200/st, typ til trillevogner. De ruller ganske bra, og du slipper krype under og reparere punkteringer årlig...

Legg plater som du fikk tips om ovenfor. Selv om platene beveger seg litt, vil du kunne få ut stativet med litt vold. Hvis det blir ille, løft platen og rens grusen. Lav innsats for stort resultat.

'Skinner" kan jo lett skrus sammen av vanlig trykkimpregnert tre og legges på bakken

• Liker
eztoril
  • Laddar…
C
Algol Algol skrev:
Passelig store punkteringsfrie dekk for 100-200/st, typ til traller. De ruller ganske bra og du slipper å krype inn under og reparere punktering årlig...
Ville anbefale "harde" hjul, typ rullestilling. Disse punkteringsfrie gummidekkene har en tendens til å bli litt flatet ut når de står lenge med belastning, noe som gjør det overraskende vanskelig å få dem til å rulle etterpå.

• Liker
eztoril
  • Laddar…
Hei,

Har tenkt og fundert mer på dette. Dette er hva jeg har kommet fram til - en rullende konstruksjon:

Skinnesystem:
Jeg sagar 30 cm brede remser av oljebehandlet board, 3mm: https://www.byggmax.se/oljebehandlad-board-3mm-p1007

De har en mørk og glatt overside som jeg tror kan fungere bra mot hjulene. Jeg tenker at jeg setter sammen to st remser, altså totalt 6mm, for ekstra stivhet/holdbarhet i skinnen. På hver kant av hver remse skrur jeg fast en 45x45 trykkimpregn. regel. På denne måten dannes en U-skinne som får 21cm bredde for hjulene å rulle i. De to skinnene tenker jeg skru sammen med bord under - likt et togspor. Disse bordene vil også løfte opp skinnene fra bakken litt.

Hjul:
Med tanke på hva 'cpalm' skrev ovenfor tenker jeg at jeg kjøper faste nylonhjul fra Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/beslag/transporthjul/lankhjul-35-x-125-mm-2000050303

De tåler 130 kg/stk samt har ingen gummi som deformeres om de står lenge under belastning.

Vogner:
Disse hjulene skrur jeg fast i pallen, men jeg tenker å "forsenke" hjulene en del i pallen, slik at ekvipasjen ikke bygger så mye i høyden. Høyden er viktig for ikke å slå i terrassen. Dog må naturligvis hjulene stikke ned såpass mye at ikke pallen går imot 45x45-reglene, så kanskje lar jeg hjulene stikke ned 6 cm?

Med den last jeg planlegger trenger jeg å bygge 3 st "vogner", så skinnen må bli ganske lang.

Hva tror dere?

/Martin

Jeg tror dobbel masonite blir for spinkelt som 'skinner'

Men når jeg nå leser litt mer nøye ser jeg at du skal ha bord under, og da kan det jo selvfølgelig fungere.

• Liker
eztoril
  • Laddar…
Ville det ikke vært enklere og mer stabilt å lage skinnen av en trykket terrassebord med påskrudde kanter?

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Hei fribygg,

Takk for innspill!
Det jeg mente med planke var kun X antall tverrplanker som holder de to skinnegangene på en konstant avstand til hverandre.
Med ditt innspill i tankene skal jeg nok også kjøre planker langs hver skinne, og da trenger jeg jo faktisk ikke dobbelt med masonitt lenger siden de langsgående plankene sørger for hver skins stivhet.

/Martin

E eztoril skrev:
Hej fribygg,

Tack för inputen!
Det jag menade med bräda var endast X antal tvärbrädor som håller ihop de två skenorna på ett konstant avstånd till varandra.
Dock, med din input i åtanke ska jag nog även köra brädor utefter varje skena, och då behöver jag ju faktiskt inte dubbla masonit längre eftersom de längsgående brädorna står för varje skenas styvhet.

/Martin
Önskar du styva skenor kan du ju lägga en 45*70 på platten och skruva en 28*95 på varje sida

Sist redigert:
C
Trykt og oljebehandlet i all ære, men jeg tror som sagt ikke på at en trekonstruksjon blir særlig bestandig i stadig jordkontakt. Om man nødvendigvis skal bruke tre er jeg enig med @fribygg om å bygge det helt i trykkimpregnert terrassebord. Overlegent billigst om ikke annet (til og med billigere enn uimpregnert treverk).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.