Hei!
Jeg har et gammelt ytpapp tak som det har begynt å lekke inn i. Det er et tak med lav helling og sarger på sidene.

Har tenkt å gjøre det selv med noe selvklebende papp. Men det finnes veldig lite instruksjoner på hvordan man skal legge det. Når man leser på fabrikantenes beskrivelser så er det bare "vanlige tak" med.

Lurer på hvilken retning jeg skal legge dem, hvordan jeg skal gjøre oppbrettet mot sargen på kantene?

Legger ved bilde av taket.
I dag ligger banene på langs. Jeg synes de burde ligge på tvers og begynnes legges fra laveste punkt, slik at man overlapper skjøten fra riktig retning hele tiden.

Tror lengdene på rullene ligger på 7 meter, garasjen min er 5 meter bred, føles som at 2 m spill er ganske mye.

https://www.byggmax.se/ytpapp-glaciär-3-kristallsvart

• Lavt skrånende tak med ytpapp og sarger, noen områder med slitasje og misfarging, omgitt av trær og andre hus i bakgrunnen.
Rickard.
Trebolit har en utmerket monteringsanvisning og hjelpsomme men langt fra fullstendige filmer mer som et "tips og triks". Sargene gjør du litt som en kombinasjon av gavellist og oppbrett mot vegg, gjør taket først med en liten oppbrett og så gjør du det vertikale og toppen (sistnevnte kan du gjøre med 2m bitene som blir igjen), mye lim blir det!

Eller så begynner du med å hente inn noen tilbud på et skjøtsveiset pappetak av en proff, det er faktisk ganske dyrt å gjøre sånt her selv. Eller i hvert fall ikke så kostnadseffektivt om jeg formulerer det slik.

Sist redigert:
Rickard. Rickard. skrev:
Trebolit har en utmerket monteringsanvisning og hjelpsomme men langt ifra utfyllende filmer mer som et "tips og triks". Sargene gjør du litt som en kombinasjon av gavellist og oppbrett mot vegg, gjør taket først med et lite oppbrett og så gjør du den vertikale og toppen (sistnevnte kan du gjøre med 2m bitene som blir til overs), mye lim blir det!

Eller så begynner du med å ta inn noen tilbud på et skjøtsveiset pappetak av en proff, det er faktisk ganske dyrt å gjøre sånt her selv. Eller i alle fall ikke så prisgunstig hvis jeg formulerer det slik.
Takk, da skal jeg sjekke på deres side.

F Fredrik_1976 skrev:
Takk, da skal jeg se på deres side.
Kan det være så mye mer enn 1 dag å legge om et ytpapp tak på en garasje på 50 m2?
Så kommer det selvfølgelig i tillegg å for eksempel fikse råspont som er dårlig under.

A
To pappläggere gjør det på en dag..

• Liker
Revs
  • Laddar…
Rickard.
Rejäl skrev:
To pappläggare gjør det på en dag..
Inkludert produksjon og montering av fotplåt og krönplåt 😉

A
Nja det kan bli trangt tenkte bare på pappen, med alt inkludert plåt så 2 dager..
Om stillas finnes..

Når jeg ser på trebolits monteringsanvisning, synes jeg det er vanskelig å se hvordan jeg skal gjøre det mot kanten på sidene, skal den brettes opp eller ikke, eller er det bare remsene som brettes mot kanten?

Det blir bare 11 lengder på taket mitt.

Rickard.
De ser ut til som du sier, å ikke brette den opp, bare avslutte mot veggen. Sånn får man ikke lov til å gjøre med sveiset papp, og jeg vet ikke hvorfor de velger å ikke foreslå det når de anbefaler 2-lags ved gavlbrettet som er en "snillere" detalj, men kanskje fordi det er vanskeligere å gjøre :thinking:
Prøv deg frem og velg selv hvordan du vil gjøre det.

Rickard. Rickard. skrev:
Det ser ut til at de, som du sier, ikke bretter den opp, men bare avslutter mot veggen. Sånn får man ikke gjøre med sveiset papp, og jeg vet ikke hvorfor de velger å ikke foreslå det når de anbefaler 2-lags ved gavlbrettet som er en "snillere" detalj, men kanskje fordi det er vanskeligere å gjøre :thinking:
Test deg frem og velg selv hvordan du vil gjøre det.
Siden det er et flatt tak føles det bedre å dra den opp på veggen, slik er det gjort i dag. Så tolker jeg det som at man bretter en remse 90 grader opp mot veggen.
Spørsmålet er hvorfor man ikke gjør det, det må være en grunn?
Jeg liker ikke helt beskrivelsen deres.

Rickard.
Jeg kan tenke meg et par ulike grunner, men det er egentlig ikke så nøye, og det er nytteløst å spekulere; uansett hvordan man vender og vrir på det, så blir det din oppgave å lage et så bra tak som du kan.
Selvtekking er et enkelt gds-produkt for boligeiere, og det vises selvfølgelig også i monteringsanvisningene. De kan ikke vise alle tenkelige ulike trinn og forklare alt, bare det generelle som viser et vanlig enkelt tak og noen vanlige detaljer.

Ser man på elastolit, som er "proffpappen", så viser de med oppbrettet.
En person ruller ut en rull med takpapp på et tak. Det er markert med målinger 50-100 mm fra vertikal yta. Instruksjoner på tekstboks.

Som det er lagt i dag er det lettere om du bare bretter opp en våd og ikke legger noen ekstra strimler. På et lavt skrånende tak renner vannet også lettere av da hver skjøt på andre leddet blir tilstrekkelig høy for å holde igjen litt vann. Det kan også ha blitt mindre spill med lengden på rullene som ble brukt.
Fast det påvirker ikke noe hvordan du bør gjøre det i dag uten følg instruksjonene.
Produsentene er noen ganger så dumme at de beste instruksjonene man finner er på innsiden av beskyttelsespappen rundt rullen.. mitt forslag er derfor å spørre produsenten direkte om de har flere instruksjoner for akkurat deres produkt. Eller mitt forslag er snarere å innhente et tilbud på hele arbeidet men da gikk ikke mitt papputskifting helt etter planen.

Jeg har lagt tilsvarende papp på garasjen min. Ca 40m2 takflate. Ingen problemer med å gjøre dette på en dag og deretter litt blikkenslagerarbeid på en annen dag.

Flatt tak med trekantlist på 3 sider. Dro pappen opp over trekantlisten og limte deretter en remse/kappe på de to gavelsidene i henhold til trinn 7 i monteringsanvisningen.

https://www.byggmax.se/media/catalo...3 Monteringsanvisning.pdf-1683049897.8795.pdf

Kappene ble klint med asfaltklister. Jeg brukte asfaltklister på boks og i ca 15 grader utetemperatur ble det virkelig vanskelig å jobbe med. Som å prøve å pensle stivnet knekk. Gjorde senere samme operasjon på boden og valgte da asfaltklister på tube/patron som gikk mye enklere.

Anbefaler å gjøre dette på en skikkelig varm sommerdag. Det blir svett men både papp og lim blir veldig lett å jobbe med. Også de ferdige klisterremsene fungerer bedre da. Drikk mye vann underveis og ikke glem å feire med en øl etterpå.

Z z_bumbi skrev:
Som det er lagt i dag er det lettere om du bare folder opp en våd og ikke legger noen ekstra remser. På et lavt skrånende tak renner vannet også lettere av da hver skjøt på det andre leddet blir tilstrekkelig høy til å holde litt vann igjen. Det kan også ha blitt mindre avfall med lengden på rullene som ble brukt.
Det har derimot ingen innvirkning på hvordan du bør gjøre i dag, så følg instruksjonene.
Produsentene er noen ganger så dumme at de beste instruksjonene man finner er på innsiden av beskyttelsespappen rundt rullen.. mitt forslag er derfor å spørre produsenten direkte om de har flere instruksjoner for akkurat deres produkt. Eller mitt forslag er heller å ta inn tilbud på hele arbeidet, men da gikk ikke mitt pappbytte helt etter planen.
Jeg er inne på det, legge det på bredden med oppvikk langs veggen så langt opp at blikktettingen dekker avslutningen på pappen.

Så er jo spørsmålet om man trenger å legge en remse mellom tak og vegg. Det blir jo uansett avfall siden bredden er 5 m og rullen er 7 m.

Man bør vel ikke skjøte på bredden?

Formentlig er det på grunn av avfallet at man har lagt det på lengden tidligere, det blir jo ganske mye avfall.

Rickard.
Å legge på bredden her er vel ifølge produsentens anbefalinger, og å legge motsatt vei med slik papp anbefales bare ved bratt helling. Proffer har ikke noe sånt å forholde seg til, så de fleste foretrekker motsatt vei når det passer. En god del kunnskap kan man overføre mellom de forskjellige typene, men ikke alt.

Å dra opp takpappen som ligger på platten mer enn 10 cm på veggen, er det ikke mye poeng med, da den langsgående kanten har en såpass viktig rolle i å holde det tett akkurat i vinkelen, og å droppe den helt synes jeg ville være en stor feil. Å unngå skjøt på lengden synes jeg du gjør rett i, det er også noe for brattere tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.