Hei! Jeg og mannen min har kjøpt en leilighet fra 1943 som ble renovert på 70-tallet. Det eneste som har skjedd siden da er et rørbytte på badet i 2012. Leiligheten er pen, men trenger renovering. Tapeten har løsnet her og der, det er brune plastmatter, et ertegrønt kjøkken, et strukket tak som er ødelagt og spor av tidligere setninger (som nå er utbedret). Tanken er å legge klikkparkett, nye gipsplater på veggene for deretter å sparkle og male samt et nytt innertak. Jeg og mannen min (som er elektriker) har aldri renovert tidligere (men vi er hendige begge to) og planlegger å gjøre så mye vi kan selv.

Mitt spørsmål er: Synes dere vi bør legge det nye gulvet direkte på plastmattene, gips direkte over tapeten og nye gipsplater i takene direkte over det strukne taket, eller ville dere revet først og deretter lagt? Generelle tips er også velkomne :)

Ps. Vi vil rekke så mye vi kan på en måned før vi flytter inn (badet og kjøkkenet får vente)

Takk for innspill!
Ida

Sist redigert:
BirgitS
Velkommen til forumet!

Om man legger parkett direkte på plastmattene, må man tenke på at det er stor risiko for at dørene slår i gulvet, dvs. man må gjøre noe med dørkarmer, terskler og dørene. Tilsvarende om man setter 12-13 mm gips utenpå veggene, for da blir det merkelig ved dør- og vinduskarmer.

Når det gjelder taket, må man komme til noe å feste de nye platene i.

Badet er jo ganske nytt, men ellers er det vel ofte mer besværlig å bo med en pågående kjøkkenrenovering enn en renovering av et sove- eller oppholdsrom.

• Liker
Ida Sze
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Velkommen til forumet!

Om man legger parkettgulv direkte på plastmattene må man tenke på at det er stor risiko for at dørene slår i gulvet, dvs. man må gjøre noe med dørkarmer, terskler og dørene. Tilsvarende hvis man setter 12-13 mm gips utenpå veggene, for da blir det rart ved dør- og vinduskarmer.

Når det gjelder taket trenger man noe å feste de nye platene i.

Badet er jo ganske nytt, men ellers er det ofte mer besværlig å bo med en pågående kjøkkenrenovering enn en renovering av et soverom eller en stue.
Takk så mye!

Vi har døråpninger uten dører. Det er soveromsdøren som støter på det problemet, men vi planlegger å flytte den døren til en annen vegg. Da burde vel det være greit? Tersklene skal uansett byttes da personen som bodde der var rullestolbruker.

Har du noen synspunkter på om man skal velge renoveringsgips eller vanlig? I og med at leiligheten er gammel og veggene er tynne, føles det smartere med litt tykkere gips.

Det skal være et (stygt) tretak under det vevspente. Kan man ikke feste lekter i det og deretter på med gipsen? Det burde vel gå?

BirgitS
Dør til badet?
Flytter man soveromsdøren så sørger man jo for å få karmer osv. på riktig nivå for et nytt gulv.

De fleste velger renoveringsgips for å slippe å gjøre om alt rundt vinduer og dører.

Men da synes jeg nok at man fjerner veven i taket helt først.

BirgitS BirgitS skrev:
Dør til baderommet?
Flytter man soveromsdøren så sørger man for å få karmene osv. på riktig nivå for et nytt gulv.

De fleste velger renoveringsgips for å slippe å gjøre om alt rundt vinduer og dører.

Men da synes jeg at man først fjerner veven i taket helt.
Også baderomsdøren skal flyttes. Vi skal bygge ut baderommet (ta litt areal fra gangen) og kommer til å flytte begge dørene.

Hva blir forskjellen med renoveringsgips rundt vinduer og dører? Jeg er litt ny på dette haha. Så er det et gammelt element i stuen, hvordan ville du gjort med gipsen der? Har hørt at det er veldig komplisert å ta det ned når man bor i leilighet (da vannet må stenges av for alle, tror jeg?)

Ok, takk! Tror du det går an å bare ta ned alle listene og så "dra ned" taket? Som jeg har forstått det, så sitter ikke et vevspent tak fast overalt. Noen sier dessuten at man bør spare for å "ikke rive det gamle", men taket er jo uansett i dårlig stand tenker jeg.

BirgitS
I Ida Sze skrev:
Også baderomsdøren skal flyttes. Vi skal bygge ut badet (ta litt plass fra hallen) og vil flytte begge dørene.
Skal altså badet totalrenoveres likevel? Noe problem med å få lov til å gjøre en sånn endring? De fleste foreninger krever at baderomsrenoveringer gjøres av et godkjent firma, og det kan ta noen måneder før et bra sånt kan begynne å jobbe. Selve renoveringen pleier å ta omtrent 5 uker.
I Ida Sze skrev:
Hva blir forskjellen med renoveringsgips rundt vinduer og dører?
Med renoveringsgips får man en uvanlig liten kant (høydeforskjell) mellom veggens overflate og dør- og vindusforingens overflate.
I Ida Sze skrev:
Så er det et gammelt element i stuen, hvordan ville du gjøre med gipsen der? Har hørt at det er veldig komplisert å ta det ned når man bor i leilighet (da vannet må stenges av for alle, tror jeg?)
Varmesystemet håndteres sentralt, og det pleier ikke å gå an å stenge av vannet for bare en leilighet. En rørlegger kan noen ganger fryse rørene, skru av elementet og sette plugger på rørene før dere fikser veggen og så motsatt når veggen er klar. Man bør nok ha tillatelse fra styret før man begynner med det.

BirgitS BirgitS skrev:
Da skal altså badet totalrenoveres likevel?
Noe problem med å få lov til å gjøre en slik forandring?
De fleste sameier krever at baderomsrenoveringer gjøres av et autorisert firma og det kan ta noen måneder før et bra et kan begynne jobben. Selve renoveringen pleier å ta omtrent 5 uker.

Med renoveringsgips får man en uvanlig liten kant (høydeforskjell) mellom veggens overflate og dør- og vindusforingens overflate.

Varmesystemet håndteres sentralt og det pleier ikke å være mulig å stenge av vannet for bare en leilighet. En rørlegger kan noen ganger fryse rørene, skru av elementet og sette plugger på rørene før dere utbedrer veggen samt etterpå når veggen er klar. Man bør nok ha tillatelse fra styret før man begynner med det.
Badet skal på et senere tidspunkt totalrenoveres. Nå skal bare en vegg bygges ut (som ikke vil påvirke badets funksjon). Sameiet vil at vi renoverer. Vi tenker at vi kan flytte veggen selv, men hente inn et firma når det andre i badet skal fikses.

Okei takk, da forstår jeg. Jeg er usikker på hvor lydisolert det er i leiligheten nå. Men det kanskje ikke er så stor forskjell i lydisolasjon mellom renoveringsgips og vanlig, eller hva tror du?

Kan man ellers renovere ”rundt elementet”? Alt skal uansett være lyst og jeg tror ikke at det synes så mye. Vi er unge og har et begrenset budsjett. Men all renovering i den leiligheten er bedre enn ingen.

BirgitS
Kan ikke uttale meg om lydisolasjon.

Det går jo an å la være å ha gips på ytterveggen uten bredsparkle (rullesparkel) i stedet for, bortsett fra akkurat ved elementet.

Egentlig har jo et 11 år gammelt bad med veldig mange år igjen før dets levetid er oppnådd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.