Hei, jeg har et hus som delvis er fra 1930-tallet. Til/fra to av soverommene i øvre etasje samt til/fra gangen går det ventilasjonskanaler opp til loftet som der kobles til murpipa. To tilkoblinger til murpipa så kanal til/fra et av soverommene går sammen på loftet. I soverommene kan disse reguleres ved hjelp av dreiespjeld/jalousispjeld. Jeg har sett den samme løsningen i et hus fra 1953 og har alltid trodd at det er tilluftskanaler. Kunne noen vennlige sjeler bekrefte eller avkrefte det?
Takk på forhånd.
Takk på forhånd.
Det er avtrekkskanaler. Muligens kan man ha hatt en eller annen mekanisk innretning som hjelper til med å trekke ut litt mer, typ som en vindsnurra for skorstein: https://www.bauhaus.se/vindsnurra-f...AuARTp92TDugtzF2pChpK2w7TAYCoyjRoCS8AQAvD_BwE
Nei, nei, nei, stopp nå.Jonatan79 skrev:
Kanaler oppover, selv i en uoppvarmet skorsteinsstock er 10 ganger bedre er ventiler i vegg/vindu.
Sammen med ventiler i vegg/vindu får man da et selvtrekk, Skorstenseffekten.
Det gjelder langt fra alle, hvorfor tror du man setter inn vifter for å få et humant innemiljø etter ca 1980?Isakare skrev:
Akkurat, og rommene bygges ikke rundt skorsteinen. I hus fra tidligere hadde alle rom kontakt med skorsteinen, som bare har pipeløp rett opp. Var huset større hadde man 2 skorsteiner. Tilførselen av luft var mindre tette vinduer enn i dag.Oldboy skrev:
I vårt hus som ble bygd om/ut i 1969 med samme tankegang, uten vifte på badet selvfølgelig, var det dårlig luftutskifting, ingen trekk i avtrekksventil i taket på soverommet og ganske tette vinduer. Veldig hyggelig å våkne uten oksygen om morgenen og en muggen koseduft, noen liker det visst, ikke jeg.Isakare skrev:
Det ville vært interessant å vite hva TS har for oppvarming. Jeg bor selv i et hus fra 1908 med selvtrekk og flere avtrekkskanaler i skorstein og det fungerer bra når vi fyrer - har pelletspanne og kakkelovn. Men når vi ikke fyrer fungerer ikke selvtrekket like effektivt såklart.
Eldre hus har forskjellige løsninger og over tid har ofte forutsetningene endret seg. Vet ikke hva som er gjort med ts hus, så vårt eget får bli et eksempel. Bygget på 60-tallet med murstock med seks piper hvorav to avtrekk og en åpen peis hvor spjeldet var gjort slik at den også ble avtrekk. Deretter finnes det fire avtrekkskanaler via takkanaler og kjøkkenviften. Alle soverom hadde takkanal! Tilluftskanal kun i kjeller, resten av huset hadde utettheter der luft kom inn. I dag etterisolert og tettet, samt nye vinduer og kald murstock fra bergvarme. Deretter har to bad fått avtrekksvifter og peisen en kamininnsats der rommet fikk en ny tilluftskanal. Og de nye vinduene i soverommene har tilluftsventiler.
Det ble en lang historie, men hensikten var å vise hvordan et eldre hus kan ha blitt endret over tid. Og avhengig av hva som er gjort, må man tilpasse både tilluft og avtrekk med selvtrekk ut fra nye forutsetninger ved hver endring. Også ta hensyn til planløsning, også den kan ha blitt endret. Så for å svare på ts spørsmål og lignende trengs en gjennomgang av huset mer detaljert, helst på stedet.
Det ble en lang historie, men hensikten var å vise hvordan et eldre hus kan ha blitt endret over tid. Og avhengig av hva som er gjort, må man tilpasse både tilluft og avtrekk med selvtrekk ut fra nye forutsetninger ved hver endring. Også ta hensyn til planløsning, også den kan ha blitt endret. Så for å svare på ts spørsmål og lignende trengs en gjennomgang av huset mer detaljert, helst på stedet.
Om det nå allerede finnes kanaler som går opp på loftet hadde jeg gjort om den løsningen istedenfor å lage hull i veggen. Altså dra noen spiro og sette en vifte på loftet og ta inn friskluften fra siden av huset. (Gjerne en side som er bort fra veier eller andre støyende steder)