Hei alle sammen!
Har et lite trehus som er etterisolert utenfra med 45x95 stendere utenpå de eksisterende gamle stenderne i konstruksjonen. Den nye delen blir dermed "hengende" utenfor grunnmuren til krypkjelleren. Alle stendere er jo skrudd i den gamle konstruksjonen, men det blir jo veldig mye vekt som ikke har noe fast underlag.
Hvordan skal man gjøre for at veggen ikke skal begynne å henge ned med tiden? Sette noen slags vinkelbeslag i muren opp mot liggende stender? Forsterke med for eksempel gatestein fra bakken opp til stenderen med syllpapp imellom?
Bør man kle den liggende 45x95 stenderen nederst med syllpapp eller male?
Mvh Jonathan
Har et lite trehus som er etterisolert utenfra med 45x95 stendere utenpå de eksisterende gamle stenderne i konstruksjonen. Den nye delen blir dermed "hengende" utenfor grunnmuren til krypkjelleren. Alle stendere er jo skrudd i den gamle konstruksjonen, men det blir jo veldig mye vekt som ikke har noe fast underlag.
Hvordan skal man gjøre for at veggen ikke skal begynne å henge ned med tiden? Sette noen slags vinkelbeslag i muren opp mot liggende stender? Forsterke med for eksempel gatestein fra bakken opp til stenderen med syllpapp imellom?
Bør man kle den liggende 45x95 stenderen nederst med syllpapp eller male?
Mvh Jonathan
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Det blir ikke så veldig mye vekt som du forestiller deg(!) skru inn lange skruer i den eksisterende bærende stommen så skal det rekke! Trykket som dannes av skruene overfører kraften til stommen.
Okei, men jeg synes jeg kan ane en glippe øverst ved vinduet på badet siden veggen kom på plass. Er det fordi det nye treverket har rørt seg kanskje?
Den gamle rammen var ganske svak. Litt forskjellige tretykkelser, men for det meste 45x50 omtrent. Hytta ble bygget i 62 har jeg for meg.
Takk for raskt svar😊
Den gamle rammen var ganske svak. Litt forskjellige tretykkelser, men for det meste 45x50 omtrent. Hytta ble bygget i 62 har jeg for meg.
Takk for raskt svar😊
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Spørsmålet er ikke relevant. Tilleggskonstruksjonen skal bare bære sin egen vekt som er ganske liten i sammenhengen, det dreier seg om noen titalls kilo per kvadratmeter. En eneste solid skrue eller spiker kan kanskje tåle 100 kg. Den gamle reisverket derimot skal bære belastningene fra bjelkelag og tak, noe som blir noe helt annet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Børst bort rusk og fest duken litt bedre. Regelen kan du la være som den er. Tre som ikke er eksponert for sol eller nedbør, trenger ingen behandling.
Klikk her for å svare