3.579 lest ·
3 svar
4k lest
3 svar
Tilleggsisolering yttervegg: Vindsperre, vindsduk samt bytte eksisterende isolasjon?
Holder på og bytter panel på en del av huset (overdelen på kortsidene, fasaden er todelt).
Bak den nåværende fasaden sitter en mørkebrun "papp" som jo er vindsperre hvis jeg har forstått det riktig.
Jeg har slik hjemme på rull, men er en slik duk likeverdig med litt nyere alternativer som vanlig vindsduk?
Eller finnes det noen fordel med å bruke den papplignende varianten? Pappen virker jo litt tykkere, men er den bedre på noen måte?
Vindsperren sitter altså utenpå stenderne og innenfor den sitter tilleggsisoleringen. Nå når jeg bryter bort fasaden så vil den gå i stykker på enkelte steder, vet jeg av erfaring, derav bytte av den.
Tilleggs-spørsmål: Bør man bytte ut tilleggsisoleringen mot ny når man holder på eller beholder den eldre? Den gamle tilleggsisoleringen ble lagt til i 1990 ifølge papirene, er det noe som blir dårligere med årene eller er det unødvendig å bytte?
Jeg tror det er glassull eller steinull som sitter der nå.
Bak den nåværende fasaden sitter en mørkebrun "papp" som jo er vindsperre hvis jeg har forstått det riktig.
Jeg har slik hjemme på rull, men er en slik duk likeverdig med litt nyere alternativer som vanlig vindsduk?
Eller finnes det noen fordel med å bruke den papplignende varianten? Pappen virker jo litt tykkere, men er den bedre på noen måte?
Vindsperren sitter altså utenpå stenderne og innenfor den sitter tilleggsisoleringen. Nå når jeg bryter bort fasaden så vil den gå i stykker på enkelte steder, vet jeg av erfaring, derav bytte av den.
Tilleggs-spørsmål: Bør man bytte ut tilleggsisoleringen mot ny når man holder på eller beholder den eldre? Den gamle tilleggsisoleringen ble lagt til i 1990 ifølge papirene, er det noe som blir dårligere med årene eller er det unødvendig å bytte?
Jeg tror det er glassull eller steinull som sitter der nå.
Vindsperre er det tradisjonelle materialet som har blitt brukt lenge, og jeg mistenker at det også er billigst. Vindtette duker som man i stor utstrekning har gått over til gjør samme jobb. Så vidt jeg vet er det ingen forskjell i hvor bra det utfører sin oppgave - å beskytte isolasjonen mot vindtrekk/luftrørsle. Antakeligvis brukes vindtette duker fordi det går litt raskere å sette dem opp (for profesjonelle i hvert fall).
Så, du kan bruke hvilket som helst.
Nei, det finnes ingen som helst grunn til å bytte ut isolasjon fra 90-tallet, med mindre den er perforert som en sveitserost av gnagere.
Nei, det finnes ingen som helst grunn til å bytte ut isolasjon fra 90-tallet, med mindre den er perforert som en sveitserost av gnagere.
Det høres bra ut. Nei, isolasjonen ser flott ut der jeg har kunnet se den. Jeg kommer til å beholde vindsperren som holder isolasjonen i dag, og så legge vindtett duk utenpå bunnbordene da den nåværende vindsperren har fått litt juling her og der.Oldboy skrev:
Vindsperre er det tradisjonelle materialet som har vært brukt lenge, og jeg mistenker at det også er billigst. Vindtett duk som man i stor utstrekning har gått over til gjør samme jobben. Jeg kjenner ikke til noen forskjell i hvor bra det utfører sin oppgave – å beskytte isolasjonen mot vindtrekk/luftrørsle. Antakelig brukes de vindtette dukene fordi det går litt raskere å sette dem opp, (for fagfolk i hvert fall).
Det er vel ingen ulempe å ha dobbelt vindsperre antar jeg, med litt mellomrom mellom dem..?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hva bør man bytte denne pappen mot i yttervegg? Vindsperre i yttervegg.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tilläggsisolering in sidan av yttervägg blåbetong.
Isolering -
Installera vindpapp inifrån yttervägg garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Felaktig tilläggsisolering på ytterväggar
Isolering -
Värt att dreva? Utvändig tilläggsisolering med vindpapp.
Lösvirke & Timmerhus