Mine yttervegger består nå av en teglstamme (en teglstein tykk) med tykkpuss på utsiden. På innsiden sitter det 7 cm lettklinkerblokker. Det føles noe svakt.

Ettersom jeg gjør en fullrenovering av huset har jeg sjansen til å forbedre dette. Vurderer derfor å mure opp et ekstra lag lettklinker på innsiden av veggen, enten 7 cm tykk eller 15 cm. Deretter puss på innsiden. Hva tror dere om denne løsningen? Kan jeg få kondens mellom blokkene jeg setter opp og de gamle blokkene? Kan jeg i så fall også ha mørtel på baksiden av blokkene for å "lime sammen" disse med eksisterende vegg og på den måten unngå kondens?

Jeg vil helst ikke begynne å eksperimentere med forskjellige fuktsperrer og isolasjoner. Da jeg kjøpte huset var det en innvendig tilleggsisolering med glassull enkelte steder og steinull andre. På alle veggene hadde det dannet seg svartmugg mellom isolasjonen og lettklinkerblokkene. Har også hørt at det er vanskelig å tilleggsisolere tunge stammer i gamle hus. Et lag til av eksisterende materiale føles derfor mer riktig.

du har ikke tenkt å tilleggsisolere det utvendig og hva har du utenfor blokkene?

antar at du vil ha tilbake klimaet av et tungt hus eller det kanskje du ikke hadde før?

for det jeg kan tenke meg ville passe er 7 cm leca og 10 cm cellplast og det blir ca 10 ganger bedre tillegg enn bare 7 cm leca, så med et slikt tillegg og du ikke har noe mer i veggen enn 7 cm som var eksisterende (og vurderer det til tilsvarende med i dag) så vil du forbedre isolasjonen i dine vegger med omtrent 5 ganger.
Et bra vindu i dag slipper gjennom i underkant av 1W/K/kvm og det er like mye som 20 cm leca eller 3,5 cm cellplast eller 15 cm massivt tømmer, så det kan være verdt å tenke på at du enten kan bygge opp med tømmer eller bruke cellplast og leca. Men som du så, så er ull i ulike slag mot en fuktig vegg ikke noe som fungerer, så den typen isolasjon bør du ikke bruke etter min mening.

Mikael_L
15 cm LECA tilsvarer ca 3 cm mineralull eller celleplast. Det bør du ha i tankene, dvs. veggene blir tykke men kan fortsatt ikke kalles velisolerte.
OK varmeakkumulerende effekt kan du dra nytte av, spesielt noen måneder om våren, så 15 cm Leca kan nok anses å tilsvare 4 cm konvensjonell isolasjon.

Jeg våger ikke å gi råd rent byggeteknisk. Selv ville jeg vurdere f.eks. 5-10 cm celleplast og så tynn LECA som mulig, men en masse spørsmål må få sine svar på forhånd, som om kombinasjonen fungerer godt, hvor duggpunktet havner i veggen, hvordan innermuren blir tilstrekkelig stabil osv. osv.

Takk for svarene! Dere ser ut til å være inne på samme spor - lettklinker er en svak isolasjon.

Jeg har tenkt på celleplast, men er veldig redd for at duggpunktet havner bak celleplastplaten, akkurat som det skjedde med tidligere isolasjon, glassull/steinull. Det burde jo bli slik at stenderverket vil hente kulde utenfra, celleplasten holder tilbake varme og mellom celleplasten og stenderverket får man duggpunktet. Den eneste løsningen på det er vel å forsøke å sette dampsperre mot veggen, men jeg tror det er vanskelig å få tett på et gammelt hus. Og en form for ventilasjon i veggen er nok altfor avansert for meg å bygge.

Det er av disse grunnene jeg kunne våge meg på å sette et til lag med lettklinkerblokker. Det blir ingen "nye" materialer i veggen, stenderverket blir bare litt tykkere av det samme. Men på den andre siden, om 7 cm lettklinker skulle tilsvare ca. 2 cm konvensjonell isolasjon, så vet jeg ikke om det er verdt alt slitet. Tanken er nesten den samme om 15 cm som tilsvarer 3-4 cm konvensjonell. Det blir en skikkelig grubling... kostnaden er i alle fall overkommelig.

miry,

du har ikke tenkt å etterisolere det utvendig og hva har du utenfor blokkene?

antar at du vil ha det samme klimaet av et tungt hus, eller kanskje du ikke hadde det før?
Utenfor lettklinkerblokkene er husets teglstamme (en teglstein tykk). Teglstammen har tykkpuss på utsiden. Innenfor blokkene tenkte jeg bare å ha tynnpuss. Jeg har ingen preferanse når det gjelder klima av tung stamme eller ikke. Huset er nytt kjøpt så jeg har ikke rukket å prøve klimaet før jeg begynte å rive tilleggsisoleringen (så allerede på visningen at konstruksjonen var dårlig).

Jeg har ikke tenkt å isolere utvendig på grunn av kostnaden som jeg ikke tror jeg henter inn i energibesparing siden jeg har bergvarme og overflate over bakken er ca. 150 kvm. Det er et ganske fint funkishus fra 30-tallet, og jeg vil beholde det like fint med hvit puss, tilpassede takskjegg (valmet) og utflyttede vinduer slik at de nesten sitter i liv med fasaden, det blir veldig kostbart (mange hundre tusen kroner).

Står fortsatt og vipper... noen som har flere tanker om dette?

Kanskje kunne jeg få hjelp av moderator til å flytte tråden til isoleringsdelen? Innser at jeg opprettet tråden på feil sted.

Jeg har i dag noe tilsvarende. To lag med tegl fra 1910 med luftspalte mellom disse og deretter et lag med lettklinker innenfor dette. Lettklinkeren er 15 cm og har en luftspalte mot teglet. Puss både innvendig og utvendig. Dette fungerer veldig bra hos oss og skaper et godt miljø å bo i.

Skånelängan skrev:
Jeg har i dag noe i samme retning. To lag tegl fra 1910 med luftspalte mellom disse og deretter et lag lettklinker innenfor dette. Lettklinkeren er 15 cm og har en luftspalte mot teglen. Puss både innvendig og utvendig. Dette fungerer veldig bra hos oss og skaper et godt miljø å bo i.
Det var interessant! Har jeg forstått deg riktig i at det altså er to luftspalter. Dels mellom de to tegelagene, dels mellom lettklinkerlaget og teglen? Vet du om luftspalten tilfører noe? Har du hatt mulighet til å undersøke om du har fått noen kondensutfelling i disse? Er de kanskje ventilert på noe vis?

Min tanke er å sette et nytt lag lettklinker dikt mot tidligere lag for at ingen kondens skal kunne dannes i veggen.

luftspalten har en viss isolerende effekt og tegl og leca transporterer fukt ganske så bra i begge retninger i både suger opp og avgir

så burde jeg ha skrevet at det er en ting å gi teoretiske meninger om hvordan man kan tenke og det sier ikke at det nødvendigvis passer i akkurat ditt tilfelle, uten at det burde gjøres en vurdering av en kyndig på stedet

så er XPS vanntett så du ikke får inn fukt gjennom den i veggen mens EPS slipper gjennom damp og kan føre til at man får kondens i veggen da det er lett for at dampsperren kommer ut for langt i veggen så man får kondensering på feil sted
men med tegl og leca så gjør det ikke så mye med fukt når det ikke er for lange perioder og det er for fuktig da det er ganske så begrenset med vann som skulle trenge gjennom en EPS plate som jeg har forstått det, men det har jeg ingen direkte tall på heller :(

jaso skrev:
Det var interessant! Har jeg forstått deg riktig i at det altså er to luftspalter. Dels mellom de to tegllagene, dels mellom lettklinkerlaget og teglet? Vet du om luftspalten tilfører noe? Har du hatt mulighet til å undersøke om du har fått noen kondensutfelling i disse? Er de kanskje ventilerte på noen vis?

Min tanke er å sette et nytt lag lettklinker tett inntil tidligere lag for at ingen kondens skal kunne dannes i veggen.
Precis, 3 vegger og to luftspalter. Luftspaltene er kanskje ca 50 mm og det er knusktørt i disse. Ventiler på yttersiden ventilerer spalten mellom teglveggene. Luftspaltene har en isolerende effekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.