Jeg har revet ut gulv og isolasjon i kjøkkenet i et gammelt hus med torpargrunn og er nå i gang med å installere den nye bjelkelaget som skal holde opp isolasjonen mellom bjelkene. Jeg har lagt på 45x220 på hver side av de gamle 15x15 bjelkene for å få i litt mer trefiberisolasjon mellom dem og for å rette opp gulvet i vater. Som bjelkelag har jeg tenkt å bruke rupanel som hviler på 25x25 lekter.

Ved ytterveggen har jeg imidlertid et problem. Grunnsteinene går inn i rommet et stykke og hindrer meg derfor fra å feste bjelkelaget lavere enn 15 cm fra gulvet. Jeg har derfor grublet på 4 forskjellige alternativer.

A. Legge rupanelen på steinen med bunnsvillpapp mellom, og vinkle rupanelen for maksimal mengde isolasjon. Rupanelen spikrer jeg så fast ovenfra med lekter.

B. Legge inn en gulvbjelke rett ved kanten av grunnmuren og dermed legge rupanel i to trinn.

C. Sette lekter nederst på bunnsvillen og legge rupanelen på, og deretter vinkle den ned mot 220-regelen på den andre siden. (Blir bare ca 9-10 cm tykk isolasjon langs bunnsvillen da)

D. Bestemme bjelkelagets dybde etter maksimal dybde på bunnsvillen og legge bjelkelaget i vater. (blir som sagt da bare 9-10 cm på 60 cm inn i rommet)

Jeg er mest interessert i alternativ A da det er enklest og gir mest isolasjon, men er redd for at rupanelen kan råtne opp mot grunnmuren. Noen som har en mening?

Diagram som viser fire alternativer for installasjon av trossbotten. A gjennom D viser forskjellige metoder for å plassere råspont og isolasjon mot stengrunn.

Jeg ville ha valgt alternativ A.

Har du tjærepapp under er det ingen risiko for at rupanelet trekker til seg fukt.

Og hvis det er naturstein, så er de jo helt uimottakelige for fuktighet uansett.

Microkatten
Interessant, jeg er selv i ferd med å bryte opp et lignende gulv.

Jeg ville nok også gått for alternativ A. Er du bekymret for fukt mot grunnsteinen, kunne et femte alternativ være at du fester en lekt i svillen og fester rupanelet i lekten "hengende", med liten luftspalte til grunnsteinen. Verken lekten eller rupanelet får altså direkte kontakt med grunnsteinen.

Alternativ A er nok enklest. Det finnes spesiell blindbottenboard som normalt er enklere å legge enn råspont. Det finnes også borbehandlet plywood. Om c/c avstanden mellom bjelkene varierer mye og man ikke har en bra sag kanskje råsport likevel er enklere. Tenk på at man ikke ustraffet kan øke isoleringsevnen fra f.eks. 15 cm sagflis til 22 cm cellulosefiber i et gammelt hus med torpargrund fordi spillvarmen ovenfra til fundamentet da blir betydelig mindre. Om det finnes en oppvarmet murpipe som går gjennom bjelkelaget pleier denne dog å kunne kompensere for varmetapet.

Takk for svarene!

Jeg kommer til å gå for alternativ A da. Det går, akkurat som du sier, en skorstein gjennom bjelkelaget så torpargrunnen vil få varme derfra. Jeg har også forberedt en inspeksjonsluke for torpargrunnen under trappen slik at jeg med jevne mellomrom skal kunne inspisere området. Torpargrunnen går bare under halve huset da resten har kjeller som får spillvarme av varmtvannsbereder, stor fryser etc., så det blir ingen veldig stor forskjell i temperatur mellom uteluften og torpargrunnen om sommeren.

Bra tenkt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.