Hei,

En komplett nybegynner så alle tips og anbefalinger er hjertelig velkomne – pluss i margen for pedagogiske og detaljerte svar så jeg kan forstå :)

Lang historie kort. Vi har et rom der en av veggene er en yttervegg. Ytterveggen er tegl og innenfor sitter plater som er oppregulert. Det er visse hull mellom gulvlist og plate som skaper trekk og senker temperaturen i rommet. Disse ønsker vi å tette på en eller annen måte.

På bilde 1 og 2 tenker jeg at man rett og slett kan ta akrylfug og tette siden hullet er ganske lite. Så rett og slett male akrylfugen med samme farge som veggen. Hva tror dere om den planen? Hvis bra, har noen en god anbefaling på akrylfug å bruke?

For bilde 3, 4 og 5 så er min følelse at mellomrommet er for stort for at akrylfug skal funke? Eller skal man legge et lag på gulvlisten, la tørke, nytt lag til man "når" veggplaten? Jeg har også lest om fugtetningstape, mineralullremse, fuglister osv... Hulrommet varierer mellom 1-2 cm vil jeg si. Fordel er at i de to endene av de største hullene finnes det stendere som man kanskje kan dra nytte av...

Drømmen ville jo være at man kan male over en jevn fin overflate med veggmaling så det synes så lite som mulig. Samtidig skal nok en seng stå der så jeg kan tenke meg en pragmatisk løsning om det er en vanskelig oppnådd drøm.

Som sagt, komplett nybegynner så alle tips og triks settes pris på.

Stor takk på forhånd.

• Veggmalt stue, dens lyserosa panel. Liten glipe mellom gulvlist og vegg, synlig tegl bak glasspanel. Utydelig, ujevn tetting.
  • Hul i veggen over gulvlisten, vist med sprikende gap mellom veggen og den rosa overflaten, som forårsaker trekk i rommet.
  • Bilde av en vegg med åpning mellom gulvlist og veggplate, synlig trekkproblem, foreslått bruk av akrylfugemasse for tetting.
  • En vegg med en stor sprekk mellom rosa malt mur og hvitt gulvlist, viser trekkproblem og behov for tetting.
  • Et hjørne av et rom med en lys vegg og gulvlist, viser en større åpning mellom vegg og liste som skaper trekk.
Det ser jo litt rart ut, har det alltid sett ut sånn? Hvordan er veggen egentlig bygd opp? Er den venstre veggen yttervegg? Hva er det man ser innenfor platen?
Veggdetalj med en pil som peker på et gap mellom en rosa vegg og en sokkel, som viser innvendige strukturer bak dekorasjonslaget.

Er det et gammelt hus med pussete innervegger (kloasongvegger) som noen har lagt gips over? Da vil jeg foreslå å fylle med gipssparkel, sørg for at det når bunnen slik at det festes i noe der bak. Løsne strømledningen først slik at du kommer til ordentlig. Trenger du å fylle mer senere kan du gjøre finpussen med vanlig veggsparkel (men det krever jo en fast bunn som du får med gipssparkel).

Centano Centano skrev:
Det ser jo litt rart ut, har det alltid sett slik ut? Hvordan er veggen bygget opp egentlig? Er den venstre veggen yttervegg? Hva er det man ser innenfor platen?
[bilde]
Har bodd her i snart 2 uker, så har dessverre ikke mye bakgrunn/historie om byggingen :) Venstre veggen er ytterveggen, ja!

Det du ser i sprekken er nok bare tapetrester. Vi rev ned all tapet og malte direkte på platene/de pussede veggene. Så ser du kanskje en av stenderne litt lett.

Platen er jo for kort i forhold til gulvlisten - så en "ordentlig" løsning er jo å skaffe nye, høyere gulvlister antar jeg, men søker en litt "raskere" enkel løsning som er midlertidig. (det er rommene til døtrene mine som jeg gjerne vil få ferdig raskt).

D Dublin skrev:
Er det et gammelt hus med pussede innervegger (kloasongvegger) som noen har lagt gips over? Da ville jeg foreslått å fylle med sparkel, sørg for at det er godt festet slik at det fester seg til noe der bak. Løsne elektriske ledningen først slik at du kommer ordentlig til. Trenger du å fylle mer senere så kan du gjøre finarbeidet med vanlig veggsparkel (men det krever jo et fast underlag som du får med gipssparkelen).
Gammelt hus, ja! Njae, det er nok tegl, tegl, regel/luftepause og så plater på reglene tror jeg. Platene går imidlertid ikke hele veien ned, og ikke engang ned til gulvlisten noen steder :)

L lembitlembit skrev:
Gammelt hus, yes! Nei det er nok murstein, murstein, regel/luftegap og så plater på reglene tror jeg. Platene går dog ikke hele veien ned, og ikke engang ned til gulvlisten på sine steder :)
Men gulvlistene må jo sitte på en eller annen opprinnelig innervegg. Hvis du prøver å se rett innenfor gulvlisten, går det an å se hva den er festet i?
Når er huset bygget?

D Dublin skrev:
Men gulvlistene må jo være festet til en opprinnelig innervegg. Hvis du prøver å se rett innenfor gulvlisten, kan du se hva den er festet i?
Når er huset bygget?
Godt poeng du fremfører..! Nå sover jentene, så jeg kan ikke bekrefte i kveld, men kan det være så ille at de har festet gulvlistene i stenderne..? Grunnen til at jeg mistenker dette er at vi har et identisk rom ved siden av som også har yttervegg på samme måte. I dette rommet har du tre vegglister som er litt lavere og en vegg (som da er ytterveggen) der gulvlisten er høyere enn de andre tre. Som de har hatt samme "glippe-problem" der og rett og slett løst det ved å sette høyere gulvlist på akkurat den veggen..

Men nå spekulerer jeg!

Huset er bygget i 1939.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.