Jeg lurer på hva tørt henholdsvis fuktig tre egentlig veier? At densiteten på tørt tre er ca 500 kg/m3 finnes i tabeller, men hva veier tre som utsettes for regn og fukt utendørs? Er det forskjell på fuktopptaket/densiteten på malt vs trykkimpregnert virke?
Blir densiteten over 1000 kg/m3?
Har tenkt å bygge en dør, med 96 mm liggende panelbord.
Blir densiteten over 1000 kg/m3?
Jeg gjetter vilt nå! Men om man tenker seg at en fuktig treplanke fortsatt flyter, må jo densiteten være under 1000kg/m3 (forutsatt at formen er som en planke). Riktignok kan tre synke om det er ordentlig gjennomvått, det er i disse tilfellene knapt at det synker, så om du med tre mener furu eller gran, tror jeg densiteten ligger et godt stykke under 1000kg/m3; er treet så vått, har du nok store problemer.
Så hva densiteten er på tre, er jo selvfølgelig veldig forskjellig på ulike biter. Det merker man jo selv hvordan ulike bjelker kan veie veldig forskjellig.
Så hva densiteten er på tre, er jo selvfølgelig veldig forskjellig på ulike biter. Det merker man jo selv hvordan ulike bjelker kan veie veldig forskjellig.
Logisk sett kan jo tettheten på vått tre ikke nå 1000 kg/m3.
Tettheten på tre vet vi er lavere enn på vann, og under forutsetning av at en mengde tre forblir i konstruksjonen, blir således tettheten under 1000 kg/m3; ellers har vi bare vann igjen, og da må det stoppe ved 1000 kg/m3, ellers har du funnet et nytt vann med høyere tetthet
Tettheten på tre vet vi er lavere enn på vann, og under forutsetning av at en mengde tre forblir i konstruksjonen, blir således tettheten under 1000 kg/m3; ellers har vi bare vann igjen, og da må det stoppe ved 1000 kg/m3, ellers har du funnet et nytt vann med høyere tetthet
Som jeg oppfatter ts mener han fuktig tre, ikke vått som om det skulle ligge i innsjøen.
Det treet som veier 500 kg/kbm i tørt tilstand veier maks 600 kg/kbm utendørs på f.eks. en dør.
Tre kan synke, har selv kjøpt slikt virke som har ligget på bunnen lenge og brukt som snickarvirke både bjørk og furu.
Det treet som veier 500 kg/kbm i tørt tilstand veier maks 600 kg/kbm utendørs på f.eks. en dør.
Tre kan synke, har selv kjøpt slikt virke som har ligget på bunnen lenge og brukt som snickarvirke både bjørk og furu.
Sist redigert:
T-G-B... Om du sjekker i en tabell hva tresorten din veier (tørt) og deretter måler fuktinnholdet i akkurat det du har, kan du regne ut hvor mye mer det veier. Det ser ut til at man måler ved ca 15-20% fuktighet og i kg/m3 når det er tørt.
Impregnert trevirke veier ca 830kg/m3. Kilde: https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/byggande/hantering-och-lagring/T T-G-B skrev:Jeg lurer på hva tørt henholdsvis fuktig tre egentlig veier? At tettheten på tørt tre er ca 500 kg/m3 finnes i tabeller, men hva veier tre som utsettes for regn og fukt utendørs? Er det forskjell på fuktopptak/tettheten på malt resp trykkimpregnert trevirke?
Blir tettheten over 1000 kg/m3?
Klikk her for å svare