Holder på å bygge ut huset og kommer til å ha en vaskerom samt grovinngang i den nye delen. Grunnlaget er en støpt plate. I vaskerommet kommer det til å være vaskemaskin, servant og en varmepumpe, fordelerskap for gulvvarme og fordelerskap for tappevann innebygd i vegg, sluk er der det skal være lokalt fall. Jeg skulle gjerne ha betongen som overflate. Bransjereglene sier imidlertid at jeg skal ha membran på gulvet og noen cm opp på veggen. Kan man slipe og lakkere betonggulvet, legge en stripe med membran på veggen og deretter noen sokkel på? Forslag til andre løsninger?
 
Bransjereglene er utformet av selskaper som vil selge maksimalt med fliser og klinker, de har ingen formell status. Det som gjelder er BBR (Boverkets byggregler). Ifølge BBR skal man ha tettesjikt av to grunner. 1) for å forhindre at vann renner inn til et annet rom og 2) for å forhindre at omkringliggende konstruksjon (dvs. veggene i denne sammenhengen) tar skade. I det siste tilfellet avhenger risikoen hovedsakelig av hvilket materiale veggene er bygget av. Er veggene murt og det ikke finnes tilstøtende rom kan du se bort fra tettesjikt. Er det trevegger kreves en form for tettesjikt. Hvordan tilkoblingen mellom gulv og vegg utføres avhenger av hvilken metode du bruker. Det enkleste er å bruke en helsveiset plastmatte som dras opp på veggene.
 
J justusandersson skrev:
Bransjereglene er utformet av selskaper som vil selge maksimalt med fliser og klinker, de har ingen formell status. Det som gjelder er BBR (Byggteknisk forskrift). I henhold til BBR skal man ha tettesjikt av to grunner. 1) for å forhindre at vann renner inn til et annet rom og 2) for å forhindre at den omkringliggende konstruksjonen (altså veggene i denne sammenheng) tar skade. I det siste tilfellet avhenger risikoen først og fremst av hvilket materiale veggene er bygget av. Er veggene murt og det ikke finnes tilstøtende rom, kan du unnlate tettesjikt. Er det trevegger kreves noen form for tettesjikt. Hvordan tilslutningen mellom gulv og vegg utføres avhenger av hvilken metode du bruker. Den enkleste er å bruke en helsveiset plastmatte som dras opp på veggene.
Ok, feil av meg. Men det er trevegger og det finnes tilstøtende rom. Matte er ikke aktuelt. Jeg vil som sagt ha betonggulvet som overflate og spørsmålet var om man kan slipe og lakkere gulvet, legge tettesjikt 5-10 cm opp på veggen og deretter ha en sokkel. Kanskje uttrykte jeg meg uklart, spørsmålet om andre forslag til løsninger var altså hvordan man skal løse tettesjiktet (og skjøten mellom gulv og vegg), men fortsatt ha betong som overflate på gulvet.
 
En løsning på det er å først lage en isolasjon mellom betongens ytterkant og veggens sokkel og deretter legge et tynt pusslag på gulvet som skjuler deler av isolasjonen. Betongen kan gjøres vanntett med spesielle midler. Et alternativ er å først legge et helsveiset plastbelegg av passende kvalitet over hele gulvet, trukket opp på soklene, og deretter støpe en tynn betongplate oppå det. Armerer du betongen med en passende form for nett, kan du gjøre den så tynn som 40 mm.
 
J justusandersson skrev:
En løsning på det er å først gjøre en isolering mellom betongens ytterkant og veggens sokkel og deretter legge et tynt pusssjikt på gulvet som skjuler deler av isoleringen. Betongen kan gjøres vanntett med spesielle midler. Et alternativ er å først legge en helsveiset plastmatte av egnet kvalitet over hele gulvet, opptrukket på soklene, og deretter støpe en tynn betongplate oppå det. Armerer du betongen med en egnet form for nett kan du gjøre den så tynn som 40 mm.
snilt at du svarer, men som sagt så vil jeg ha betongplaten som overflatesjikt, ingen matte på, ingen puss på, det tar jo litt av estetikken med en pent slipt betong....
kommer nok til å gjøre slik at jeg lar gipsen slutte et par cm over gulvet og trykker inn en fet silikonfuge under gipskanten og deretter en sokkel utenpå
 
  • Liker
hoffret
  • Laddar…
Det tror jeg ikke blir tett i lengden. Oppfyller neppe heller kravene i BBR. Den eneste måten å oppnå det du vil er å lage tetthetsbeskyttelsen først, ordentlig opptrukket på sidene, og deretter støpe platen.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
J j.e.o skrev:
snilt at du svarer, men som sagt så vil jeg ha betongplaten som overflaten, ingen matte på, ingen puss på, det forringer jo litt hele estetikken med en pent slipt betong....
kommer nok til å gjøre slik at jeg lar gipsen slutte et par cm over gulvet og trykke inn en fet silikonfuge under gipskanten og så en sokkel utenfor
Jeg står overfor akkurat det samme dilemmaet som deg!
Hva endte du opp med som løsning til slutt?
 
Du kan jo utføre tettesjiktet og deretter støpe en betongkake på dette som blir ferdig overflatesjikt, da oppfyller du kravene.
 
  • Liker
Annaet
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Jeg står overfor akkurat det samme dilemmaet som deg!
Hva endte du opp med for løsning til slutt?
Jeg etterlot en spalte fra betonggulv opp til plater og presset inn vanvittig mye silikon, deretter en sokkel utenpå det. Betongen slipte jeg og behandlet med en eller annen stenpolish som ikke er diffusjonstett. Avstemte dette med min KA og han så ingen store problemer med det.
 
Ok, da droppet du helt tette lag på gulvet og også oppbrettet på veggen?
 
J j.e.o skrev:
Jeg etterlot en spalte fra betonggulvet opp til platene og trykte i vanvittig mye silikon, deretter en sokkel utenpå det. Betongen slipte jeg og behandlet med noen steinpolish som ikke er diffusjonstett. Avklarte dette med min KA og han så ingen store problemer med det.
Jeg vurderer også noe lignende. Vi skal støpe i januar når været tillater det. Ser man bort fra BBR, så rent praktisk burde det ikke være noe problem. Enten gjøre som du har gjort, alternativt lime en metalllist mot gulvet, tette og så sokkel utenpå det. Hvis det blir ordentlig oversvømmelse er jo uansett tersklene de svakeste punktene.

Men det er vel nettopp det KA og BBR sier som kan sette en stopper.
 
hoffret hoffret skrev:
Ok, da droppet du helt tettskikt på gulvet og også oppbretten på veggen?
Ja, det stemmer
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.