skulle i gang og mure om skorsteinen over mønet i helgen, men så vet jeg jo ikke om det lekker mellom pipene lenger ned i stokken,
så her ser det ut nå, 4 stk piper, kjøkkenvifte-ventilasjon-kakkelovn-tettet pipe
jeg tenkte sånn her, dra ned et rør til ventilasjonen og deretter fylle med sand eller en blanding av sement/mørtel rundt røret og så på den andre siden av kakkelovens pipe tette den kanalen helt opp, den er nå tett til mønet omtrent, vet ikke hva den har vært til før, komfyr på kjøkkenet kanskje... da er det jo garantert tett rundt pipen for kakkelovnen?

hva sier feieren hvis man gjør sånn? får man gjøre det? som jeg ser det er det veldig mye enklere og fremfor alt billigere enn å glidestøpe kanalen til kakkelovnen, som ser ganske trang ut allerede nå, typ 120x70

å først trykkteste bare for å konstatere at det lekker og så måtte gjøre enda en trykktesting frister jo ikke så mye.

hvordan ville dere gjort det? fungerer avløpsrør til ventilasjonen?

Jeg skulle ringt og spurt feieren som så kommer til å besiktige skorsteinen.
Uansett hva du får for råd her på forumet kan du aldri være helt sikker på at det er OK.
/CC

ok, må jo uansett mure opp toppen først... hva kan besiktelse/trykktesting tenkes å koste?

Feieren hjemme tok 1250kr inkl mva for inspeksjon inkl trykktesting av to piper (til peis og kakkelovn) + tetthetsprøving av selve kakkelovnen.

/Ingeniøren

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.