Hei!

Holder på med å gjøre om den gamle kjellerstuen i underetasjen til soverom. Kaminen er demontert, og nå gjenstår det bare å plugge røkrøret. Tanken er å sette gips over senere.

Kaminen kommer til å flyttes til øvre etasje på et senere tidspunkt, og da håper jeg å kunne bruke den samme skorsteinen som går på utsiden av gavlen av huset. Jeg vil også beholde røkrøret i veggen nede ved en eventuell tilbakeflytting av kaminen.

Hvordan plugger jeg røkrøret på riktig måte med tanke på kondens og eventuell fare for brann ved bruk av kamin i øvre etasje senere? Røkrøret går rett ut til skorsteinen, rundt en halv meter langt.

MVH
 
  • Røkrør i en vegg med grå fliser, delvis tettet med en blå jakke, ved siden av en kost og en tildekket ventilasjon på en gulvflis.
Mats-S
Nå vet jeg ikke hvordan skorsteinsdragningen går, men om soten som løsner ved feiing kan finne veien ned til de nedre delene av skorsteinen som betjente tidligere kamin må du nok lage en slags inspeksjonsluke der man kan suge ut overflødig sot. Jeg tror feieren kan ha visse synspunkter hvis du ikke gjør det.

Jeg ville sjekket med feieren før jeg lukker igjen tilkoblingen så du ikke får noen ubehagelige overraskelser neste gang de kommer på besøk :) De kan sikkert gi deg råd angående igjenpluggingen ut fra brannsikkerheten.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Nå vet jeg ikke hvordan skorsteinsdragningen går, men om sotet som løsner ved sotning kan lete seg ned til de nedre delene av skorsteinen som betjente tidligere ovn må du nok lage en slags inspeksjonsluke der man kan suge ut overflødig sot, tror at feieren kan ha visse synspunkter om du ikke gjør det.

Jeg ville sjekket med feieren før jeg stenger igjen tilkoblingen så du ikke får noen ubehagelige overraskelser neste gang de kommer på besøk :) De kan sikkert gi deg råd angående igjenpluggingen ut fra brannsikkerheten.
Hei Mats! Takk for svar.

Finnes en feieluke på utsiden av huset, omtrent 30 cm under røykrørets høyde. Skorsteinen er murt konstruksjon med et røykrør som går hele veien opp til toppen. Er det engang mulig å bore seg inn i dette fra siden når man skal installere ny ovn på øvre plan? Forhåpningen var å trekke røykrøret på loftet.

MVH
 
Mats-S
R Robinruben skrev:
Er det engang mulig å bore seg inn i dette fra siden
Jeg gjorde en lignende konvertering på sommerstedet når jeg rev vår murede peis og installerte en Morsø støpejernsovn istedenfor. Det var ingen problemer med det, jobben ble ikke gjort av meg, hyret inn proffer.

I prinsippet hyrer jeg aldri håndverkere, men når det kommer til ildsteder som skal bygges/endres sørger jeg for å få hjem noen velrenommerte peis-håndverkere, dette for å unngå trøbbel med brannbesiktigelsen som må gjøres etter de jobbene. Jeg råder deg til å ta inn proffer for dette, men før dere skriver kontrakt sjekk med feierfirmaet på stedet at firmaet du tenker å ta inn ikke har masse bemerkninger fra inspeksjonene.

Sist byttet jeg ut ovnen og skorsteinen i villaen, det første feieren sa når han så papirene var at "dette skal nok ikke være noe problem, dette firmaet gjør bare korrekte bra jobber" Når man hører det innser man at det var verdt noen tusenlapper å hyre inn proffer :)
 
  • Liker
MrDizzy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.