Hei

Ønsker å forbedre tetningen rundt vinduer i vårt hus.

I prinsippet ser det horisontale tverrsnittet av forbindelsen mellom karm og vegg ut som følger. Bare det at 3. Bottningslist og 4. Fugemasse mangler. Siden alt er bygget og må kompletteres i ettertid, vil jeg selvfølgelig rive så lite som mulig. Det enkleste burde være å løsne på smyglist fra utsiden, ta ut isolasjonen (drevet) og på en eller annen måte skape samme funksjon som en bottningslist og fugemasse ville hatt, dvs. en diffusjonstetning som kobler dampsperre mot karm. Man må da kunne få inn dette fra utsiden, dermed tenker jeg selv en fugemasse eller et diffusjonstett svellbånd. Det er ikke bare noen millimeter mellomrom, snarere 10 noen ganger 20 mm.

Horisontalt snitt av vinduskonstruksjon viser karm, isolasjon, bottningslist, fugemasse og andre komponenter. Nummerert skisse for tetningsforbedring.

Et bilde utenfra en elv og innenfra hjelper. Svellbånd er bra, men bare noen er diffusjonstette.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Et bilde utenfra en elv og innenfra vil være lettere. Svellbånd er bra, men bare noen er diffusjonstette.
Gipset nisje på innsiden, tre rundt på utsiden. Blikk over og under vinduet.

• Innside av et vindu med gipset nisje, utsikt til hagen.
  • Gipsnisch rundt vindu med treverk og metallbeslag over og under.
Utsiden ser jo lettest ut å angripe fra, men vanskeligst å gjøre det fra.

Skal du komplettere med mykfug og bunnfyllingslist også i over- og underkant av vinduet? Et godt resultat får du sannsynligvis ved å åpne opp innenfra. Er kanskje gjennomførbart utenfra også, men kronglete å få til tetningen.

P
A Aneda skrev:
Gipset nisje på innsiden, tre rundt omkring på utsiden. Blikk over og under vinduet.
Hei,

Hva er grunnen til at du vil rive opp for en mykfogsskull?

• Liker
J Vos
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Skal du komplettere med mykfug og bunnfyllingslist også i over- og underkant av vinduet? Et godt resultat får du trolig ved å åpne opp fra innsiden. Det er kanskje gjennomførbart fra utsiden også, men det kan være knotete å få til tetningen.
Jeg er bare ute etter funksjonen av tetthet, fugen vil jo ikke være synlig om man gjør det fra utsiden.

Rejäl skrev:
Hei,

Hva er grunnen til at du vil rive opp for en mjukfogsskull?
For å få det riktig og tett.

A Aneda skrev:
Jeg er bare ute etter funksjonen av tetthet, fugen kommer jo ikke til å være synlig om man gjør det fra utsiden.
Lekker det luft eller vann?

Det du kan gjøre ut ifra er å bytte ut mineralullen med fugeskum, det blir lufttett.

J J Vos skrev:
Lekkasje av luft eller vann?
Undertrykk i huset trekker gjerne inn begge deler

P
A Aneda skrev:
Jeg er bare ute etter funksjonen av tetthet, fugen vil jo ikke være synlig om man gjør det fra utsiden.
Ok, men du vil sannsynligvis ikke kunne tette 100% fra utsiden da det er vanskelig å se diffusjonssperren utenfra, og hvis du ikke får det helt tett så faller jo ideen med det..
Vil du ha det tett, så er det innsiden du trenger å gjøre det fra selv om det innebærer mye mer jobb..
Jeg personlig hadde gitt blaffen i at det ikke finnes noen mykfug..

Jeg forstår at det er tettheten du vil oppnå og tenker at det er enklest å sikre innenfra. Det går kanskje å komme til utenfra med et ekstra langt munnstykke til mykfugen.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Det du kan gjøre utenfra er å bytte ut mineralullen med fugeskum, det blir lufttett.
Høres enklest ut. Noen ulemper med fugeskum? Føles som det har dårlig rykte av en eller annen grunn.

P
A Aneda skrev:
Undertrykk i huset trekker gjerne inn begge deler
Trekker det inn luft så er det dårlig drevet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.