1.033 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Terrassebygging, må skruene i sokkelen? Bordets opp-/ned-side?
BRL har engasjert en snekker/bedrift som skal bygge terrasser langs et rekkehus fra 50-tallet. Det har i løpet av disse 70 årene lenge vært terrasser, som aldri har trengt å forankres i husets sokkel. Snekkeren ønsket å ha en bjelke festet i sokkelen, men jeg var tvilende - kanskje den enkleste metoden, men er det passende? Nå viste det seg at snekkeren ikke kunne feste en bjelke, på grunn av porøs sokkel som bare smuldret. Tydeligvis var det ytre laget av sokkelen hardere, så der kunne man feste med kortere skrue - så snekkeren valgte å sette fast vange direkte i sokkelen, med en slags vinkelbeslag.
Jeg ville aldri skrudd i denne porøse veggen, og aldri risikere at den tynne harde ytre kaken i sokkelen vil holde når 12 personer skal ha selskap på terrassen. Ja, det finnes ferdigstøpte betongpilarer, men disse sitter et godt stykke fra innfestingen i sokkelen. (kanskje 2 meter ut)
Fundering 2, tydeligvis legger snekkeren annenhver planke oppreist, altså årringen på planken ligger forskjellig. Jeg har lært at planken skal kunne slå, slik at den former en regnbue, for vannavrenning, men tydeligvis legger de bevisst annenhver, for bedre vannavrenning - for meg helt ubegripelig!
Kommentarer? Hva er alternativet til å skru i sokkelen? (det er ca. 30 cm fra bakken til overkant vange.)
Jeg ville aldri skrudd i denne porøse veggen, og aldri risikere at den tynne harde ytre kaken i sokkelen vil holde når 12 personer skal ha selskap på terrassen. Ja, det finnes ferdigstøpte betongpilarer, men disse sitter et godt stykke fra innfestingen i sokkelen. (kanskje 2 meter ut)
Fundering 2, tydeligvis legger snekkeren annenhver planke oppreist, altså årringen på planken ligger forskjellig. Jeg har lært at planken skal kunne slå, slik at den former en regnbue, for vannavrenning, men tydeligvis legger de bevisst annenhver, for bedre vannavrenning - for meg helt ubegripelig!
Kommentarer? Hva er alternativet til å skru i sokkelen? (det er ca. 30 cm fra bakken til overkant vange.)
Klikk her for å svare