hei alle glade byggere
jeg har begynt å rive en innervegg, jeg vet at den ikke har EL i seg eller er bærende da den er satt opp av forrige eier.
det jeg lurer på som jeg ikke finner noen tråd om, er hvilken teknikk som er best for å bevare tak og gulv noenlunde, men som også er effektivt for stakkars gamle meg.
jeg begynte i dag med tigersag, men det er utrolig tungt synes jeg, og jeg tar ut ruter i veggen på 50x50 centimeter. jeg har omtrent 2x3 meter vegg igjen og har gjort omtrent 1x1m vegg. finnes det noen tips og triks noen vil tipse om?
EDIT:
veggen består av gips->sponplate->isolasjon->sponplate->gips og holdes oppe av trestendere, ingen metall i bunnen eller toppen
jeg har begynt å rive en innervegg, jeg vet at den ikke har EL i seg eller er bærende da den er satt opp av forrige eier.
det jeg lurer på som jeg ikke finner noen tråd om, er hvilken teknikk som er best for å bevare tak og gulv noenlunde, men som også er effektivt for stakkars gamle meg.
jeg begynte i dag med tigersag, men det er utrolig tungt synes jeg, og jeg tar ut ruter i veggen på 50x50 centimeter. jeg har omtrent 2x3 meter vegg igjen og har gjort omtrent 1x1m vegg. finnes det noen tips og triks noen vil tipse om?
EDIT:
veggen består av gips->sponplate->isolasjon->sponplate->gips og holdes oppe av trestendere, ingen metall i bunnen eller toppen
Sist redigert:
Jeg synes det er enklest å sage opp ruter i plate-materialet og bryte løs disse etter hvert. Er du villig til å ofre et blad så kjør med sirkelsag/dykkesag. Det er ikke særlig tungt....
Jeg hadde gjort som du gjort, men sørget for å bare ta platematerialet mellom stenderne først, selvfølgelig i så store biter at du orker bære dem. Slik at stendene + de små platebitene som er foran stenderen får stå igjen, så plukker du de stående stendene, og til slutt med forsiktighet enten skrur eller bøyer bort stenderen oppe i taket og ved gulvet.
Hvis ikke annet har du kanskje en yngre tenåringsslektning eller venner som kan hjelpe deg med å gjøre det aller tyngste mot en liten penge?
Hvis ikke annet har du kanskje en yngre tenåringsslektning eller venner som kan hjelpe deg med å gjøre det aller tyngste mot en liten penge?
finnes det blader på sirkelsag som tar skruer også ?M Mathiasffs skrev:Jeg ville gjort som du har gjort, men sørget for å bare ta plate-materialet mellom stendere først, selvfølgelig i så store biter at du klarer å bære dem. Så la stendere + de små platebitene som er foran stenderen stå igjen, deretter fjerner du de stående stenderne og til slutt forsiktig enten skrur eller lirker bort stenderen oppe i taket og ved gulvet.
Om ikke annet har du kanskje noen yngre tenåringsslektninger eller venner som kan hjelpe deg med det aller tyngste mot en liten sum?
Er tennene på sagbladet veldig fine eller litt grovere?
Jeg pleier å synes at min lille batteritigersag kan ha litt problemer/ ta lang tid i tykkere vegg/regler. Låner man snekkeren sin store så pleier de å gå som smør i solskinn.
Jeg pleier å synes at min lille batteritigersag kan ha litt problemer/ ta lang tid i tykkere vegg/regler. Låner man snekkeren sin store så pleier de å gå som smør i solskinn.
Ganske fine. Som sagt kjøpte jeg blader som skulle fungere både metall og tre. Kanskje jeg skal se på å leie en litt tyngre i stedet i morgen.M Mathiasffs skrev:
Kan være at tennene er litt små, tar du veggen slik som jeg beskrev kan man ofte kjøre tenner som er store som på en fogsvans som også er laget for å ta en og annen skrue.
disse her bruker jegM Mathiasffs skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Tigersågblad-BIM-S922HF-Bosch/p/40-9356-4