24.731 lest ·
19 svar
25k lest
19 svar
Teknikk: Hvorfor lager man ikke luftspalte på denne måten? Eller gjør man det?

Hei. For å unngå rotet med å feste lekter på innsiden av stenderne og senke ned perfekt utskårne huntonittplater for luftspalten, pluss den reduserte effektive isolasjonstykkelsen, hvorfor gjør man ikke bare slik? Eller har jeg gått glipp av noe?
Bildet er altså tatt nedenfra, plasseringen av dampsperren ble kanskje feil i all hast, men det hører ikke hit. Lektene er altså spikret/skrut gjennom oljeboarden inn i takstenderne, og kryssfinéren er skrudd/spikret rett gjennom lektene inn i takstenderne, så jeg tror ikke det er noen fare for at taket blåser av og tar med seg kryssfiner og lekter. Eller?
Det er vel den enkleste måten om man skal isolere mellom takstolene direkte, spesielt ved ryggåstak. Er det et kaldloft så legger man inn masoniten den dagen det blir aktuelt å isolere. Er det bare en del av skråtaket så felles platen inn om man ikke vil fortsette med lekter og masonitdistansere hele veien til møne. Men litt mer enn 170 mm isolering må det nok være.
Ja, risikoen er stor for at jeg totalt har undervurdert isoleringstykkelsen. Får lese litt mer om det før jeg lager seriøse planer. Dette er ment å være i et tak i en liten utbygging jeg planlegger:pbengtsson skrev:Det er vel den enkleste måten hvis man skal isolere mellom takstolene direkte, spesielt ved mønetak. Er det en kaldloft så legger man inn masoniten den dagen det blir aktuelt å isolere. Er det bare en del av skråtak så felles platen inn hvis man ikke vil fortsette med lekter og masonitavstandere hele veien til mønet. Men litt mer enn 170mm isolering må det nok være.

Ikke kaldloft m.a.o, men "full høyde", eller hva det heter når det er skråtak, eh, innendørs også. =)
Det du tenker på pleier man å kalle åstak.iLEZ skrev:Ja, risikoen er stor for at jeg totalt har undervurdert isolasjonstykkelsen. Må lese meg opp litt mer angående det før jeg lager serøsere planer. Dette er tenkt å være i et tak i en liten utbygging jeg planlegger:
[bild]
Ikke kaldloft altså, men "fullhøyde", eller hva det heter når det er skråtak, eh, innendørs også. =)
Her er en annen metode som brukes mye ved nyproduksjon, tror det går raskere dessuten, i alle fall lettere å håndtere enn masoniteplater.
Takk!Ola78 skrev:
Antar at det er papp? Er det virkelig lettere å håndtere? Masoniteskiver trenger man jo bare legge på bjelkene og slå fast. Det er kanskje smidigere med pappløsningen i avslutningen ned mot veggen siden man kan brette den inn på en smidig måte selvfølgelig.
Hvor henvender man seg for å få tak på slike skiver? Hvor brede er de?
Jeg hadde kjørt på masonitt, går fort og billig. Avslutningen mot vegg løser du ved å slippe opp utegipsen til masonitten.
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=265002
Det pleier å finnes hos de fleste byggevarebutikker. Det er min personlige oppfatning at det er lettere å jobbe med dem enn store masonittplater. Jeg har prøvd begge deler, sikkert går det med masonitt også, men jeg syntes det var mer upraktisk å håndtere. De finnes for c/c 1200 og c/c 600.
Det pleier å finnes hos de fleste byggevarebutikker. Det er min personlige oppfatning at det er lettere å jobbe med dem enn store masonittplater. Jeg har prøvd begge deler, sikkert går det med masonitt også, men jeg syntes det var mer upraktisk å håndtere. De finnes for c/c 1200 og c/c 600.
Den er kanon ved kaldloft, men ved saltak skal man opp og montere denne hele veien til møne. Så vet jeg ikke hvordan den tåler kondens som det blir noen ganger i saltak.Ola78 skrev:
Har for meg at den har liksom en vokset overflate, antar at det er for å være frastøtende for eventuell kondens som kan oppstå. Jeg har bare montert ved kaldloft, ikke åpent tak så jeg har ingen erfaring med det.pbengtsson skrev:
Slik gjorde jeg...
Halv priset mot masonit.
Ingen problemer med ev kondens, den renner av hvor lett som helst....

Halv priset mot masonit.
Ingen problemer med ev kondens, den renner av hvor lett som helst....