Hei! Holder på å sette opp utegips-plater. Blir en del skårne skjøter som jeg antar burde teipes, samt utsparingene for vinduer. Hvilken type teip er passende? Den eneste teipen jeg fant på byggevarehandelen var en grønn folie-teip fra TESA (60077). Hva jeg forstår burde jeg egentlig ha en diffusjonsåpen teip som "matcher" utegipsen. Kan jeg bruke den tette folie-teipen som jeg har kjøpt eller burde jeg se etter noe annet?

Rickard.
Grønn aldersbestandig tape eller tilsvarende i annen farge er helt riktig.

A
Rickard. Rickard. skrev:
Grønn aldersbestandig tape eller tilsvarende i annen kulør er helt riktig.
nei, man får absolutt ikke bruke grønn-tape.
du skal akkurat som du sier bruke en diff-åpen tape

Vil du bruke diffåpen tape finnes Aero T, alternativt Siga Wigluv. Begge dyre som skam.

Av de to bruker jeg selv Wigluv. Liker den bedre.

Hvorfor må det absolutt være en diffåpen tape? Den promille av overflaten som tapes har vel ingen større påvirkning på eventuell fukttransport?

• Liker
Joak og 4 andre
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Hvorfor må det absolutt være en diffåpen teip? Den promille av overflaten som teipes har vel ingen større påvirkning på eventuell fukttransport?
Jo, men din argumentasjon så kan man jo like gjerne fuge vinduer med tette masser eller teip på to sider med, er jo sånn liten overflate av totalfasaden.

Rickard.
A Aunty skrev:
nei, man får absolutt ikke bruke grønn-teip.
du skal akkurat som du sier bruke en diff-åpen teip
I følge hvilken stor giprodusent?

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men både norgips og gyprocs egne teip er i prinsippet samme type teip selv om de eventuelt har noe spesielt som gjør dem ekstra egnet for akkurat deres utendørsgips (umulig for meg å vite)

A
Rickard. Rickard. skrev:
Ifølge hvilken stor gipstilvirker?

Rett meg gjerne om jeg tar feil men både norgips og gyprocs egne tape er i prinsippet samme type tape selv om de eventuelt har noe spesielt som gjør dem ekstra egnet for akkurat deres utvendige gips (umulig for meg å vite)
sittet med i mange prosjekter og gått mange befaringer med fuktkonsulenter som regnes til de skarpeste i Norge og ofte de blitt merknad på dette

Rickard.
A Aunty skrev:
sittet med i mange prosjekter og vært på mange inspeksjoner med fuktkonsulenter som regnes til de skarpeste i sverige og ofte de blitt bemerket på dette
Så man får ikke bruke skjøt- og skyveprofilene heller fordi de er damptette? Eller regner man med at de er tilstrekkelig utette?

• Liker
Joak
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. skrev:
Så man får ikke bruke skjøt og skyveprofilene heller fordi de er diffusionstäta? Eller regner man med at de er tilstrekkelig utette?
hvor mange prosent tape er greit og ikke greit for deg? 5% tape, 20% tape eller til og med 80% tape?

Rickard.
A Aunty skrev:
hvor mange prosent tape er ok og ikke ok for deg?
5% tape, 20% tape eller til og med 80% tape?
Like mye som produsentens monteringsanvisninger viser.

A Aunty skrev:
hvor mange prosent tape er greit og ikke greit for deg?
5% tape, 20% tape eller til og med 80% tape?
Kom med noe som kan støtte dine påstander i stedet for å være sur

A
Rickard. Rickard. skrev:
Like mye som produsentens monteringsanvisninger viser.
du får ikke følge monteringsanvisninger og tro at du oppfyller alle regler, det er jo A & O.

Men visst du får gjøre som du vil men merkelig at alle større byggefirmaer, fuktkonsulenter, besiktigelsesmenn sier noe annet.

A
K Kaschsten skrev:
Kom med noe som kan støtte dine påstander istedenfor å være frekk
hvorfor er det jeg som skal bevise noe, ikke dere som sier det motsatte?
det er vel allment kjent at man ikke monterer to diffusjonstette materialer i forbindelse med hverandre, hvorfor trenger vel ikke diskuteres her.

hvordan gjør dere når dere monterer vinduer?
monterer dere diffusjonstett fugemasse på den ene siden og diffusjonstett tape på den andre siden?? nei, selvfølgelig ikke, hvorfor gjelder ikke samme regel her?

Rickard.
A Aunty skrev:
du får ikke følge monteringsanvisninger og tro at du oppfyller alle regler, det er jo A & O.

Men visst du får gjøre som du vil men rart at alle større byggfirma, fuktkonsulenter, besiktigelsesmenn sier noe annet.
Kjøper man av seriøse aktører på det svenske markedet følger montasjeanvisningen alltid minst ama hus og ofte "mer". Å følge montasjeanvisningen når man bruker et produkt som det er ment er det absolutt sikreste kortet for å få det riktig, men det finnes så klart spesialtilfeller.

Ditt andre påstander er feil og i beste fall ekstremt overdrevet, jeg kan ikke huske jeg har sett diffusjonsåpen tape noen gang, ikke engang på flere hundremillioners-prosjekt som så klart ikke bygges av småskuttar.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.