Hei alle,
Vi har fått byggetillatelse for en fritidsbolig i Huddinge kommune og blitt kalt inn til teknisk møte.
Er det noen som kan dele litt kort sine erfaringer med teknisk møte generelt? Pleier de å være pirkete og strenge? De vil ha stammeplan og grunnplan. Hva innebærer grunnplan? Jeg har for meg at det finnes nye regler fra 2012 om at grunnplan skal vises...
Vi skal bygge et løsvirkehus med plate på mark, og vi har selv laget designen, byggetillatelsestegningene og konstruksjonstegningene i Sketchup, gjennomskjæring av en vegg+grunn.
Takk på forhånd!
Vi har fått byggetillatelse for en fritidsbolig i Huddinge kommune og blitt kalt inn til teknisk møte.
Er det noen som kan dele litt kort sine erfaringer med teknisk møte generelt? Pleier de å være pirkete og strenge? De vil ha stammeplan og grunnplan. Hva innebærer grunnplan? Jeg har for meg at det finnes nye regler fra 2012 om at grunnplan skal vises...
Vi skal bygge et løsvirkehus med plate på mark, og vi har selv laget designen, byggetillatelsestegningene og konstruksjonstegningene i Sketchup, gjennomskjæring av en vegg+grunn.
Takk på forhånd!
har noen konstruktør sett på dine tegninger? På samrådet kan det være sånn at KA eller kommunen kanskje vil ha inn egenkontrollen fra "konstruktøren" og da holder det nok ikke med egne tegninger! Bare en tanke!
Edit:
angående grunntegning så er det nok en målsatt tegning der det står lengder og bredder på vegger og huset generelt. På "mine" grunntegninger så pleier det også å være hvor fasademålerskapet skal være samt alle avløp og luftere! Også tilluft til en eventuell peis.
typ sånn
http://www.google.com/imgres?q=grun...&ndsp=23&ved=1t:429,r:9,s:0,i:115&tx=99&ty=57
Edit:
angående grunntegning så er det nok en målsatt tegning der det står lengder og bredder på vegger og huset generelt. På "mine" grunntegninger så pleier det også å være hvor fasademålerskapet skal være samt alle avløp og luftere! Også tilluft til en eventuell peis.
typ sånn
http://www.google.com/imgres?q=grun...&ndsp=23&ved=1t:429,r:9,s:0,i:115&tx=99&ty=57
Sist redigert:
visar det seg at kommunen godkjenner den kontrollplanen du og din KA har satt sammen og dere ikke nevner noe om konstruksjonen så KAN det slippe igjennom, men personlig hadde jeg nok selv sendt inn dem og fått dem verifisert av noen som ser på konstruksjonen! Bedre å være på den sikre siden, skriver du en ABS 09 avtale så er det den parten som står for handlingene som står for riktigheten i dem og er det feil på dine tegningene så vil håndverkerne gjøre feil også, just saying!
ja, antageligvis å booke en ny konsultasjon, liten kostnad for møtet samt at din KA vil sikkert ha mer betalt
Nysgjerrig på hva din KA tar for et løsvirkeshus, snakket med en del KAs og noen synes det er besværlig med løsvirkes bygg, mange besøk og sånn!
Lykke til med husbyggingen
Lykke til med husbyggingen
Før mitt første husbygging føltes det litt nervøst før det tekniske samrådet. Men det var fullstendig udramatisk. I prinsippet en halvtimes småprat rundt husbygging i alminnelighet. Før mitt andre husbygging syntes kommunen at det ikke trengtes noe samråd i det hele tatt. (Det var dog i en annen kommune.)
Det var godt å høre
Jeg skriver senere og forteller hvordan det gikk.
En ting jeg lurer på er hvordan man definerer produksjonskostnad? Hvis produksjonskostnaden er under 420000kr, så skal ikke byggskadeforsikring kreves. Skal man regne med markarbeider, andre arbeidskostnader, alle materialer, kommunale avgifter osv.
En ting jeg lurer på er hvordan man definerer produksjonskostnad? Hvis produksjonskostnaden er under 420000kr, så skal ikke byggskadeforsikring kreves. Skal man regne med markarbeider, andre arbeidskostnader, alle materialer, kommunale avgifter osv.
Klikk her for å svare