Hei,

Har nettopp kjøpt et hus med mursteinskonstruksjon. På veggene er det jevnt med svart smuss, spesielt opp mot taket men også ellers. Dette har jeg antatt kommer fra peisen, oljefyringen i kjelleren hvis ventilasjonen har vært feil eller stearinlys. Antakelig ikke noe rart med det (eller?!). Men det jeg er en smule bekymret for er at det er en svart flekk over nesten alle spikerhodene i veggplatene som sitter mot ytterveggen. Antar at disse har hentet kulde fra mursteinskonstruksjonen. Er det sannsynlig at de kalde spikerhodene har fått tapeten over dem til å trekke til seg mer sot enn resten av veggen? Eller er det så ille at det kan være mugg- og fuktproblemer? Bør jeg fjerne platene eller kan jeg bare tapetsere over (eventuelt med 6 mm reparasjonsgips over)?

Lurer også på hva som er riktig måte - dvs hvordan gjør man med plater når man har mursteinskonstruksjon for å ikke få problemer (man kan jo alltid pusse, men vil ha tapet innvendig)? Kan man bruke plater med organiske materialer? Skal de sitte direkte mot mursteinene eller med luftspalte? Hvis luftspalte - skal det være lekter av ikke-organisk materiale?

Sender med et bilde som illustrerer spørsmålet mitt.

• Hjørne av et rom med hvite vegger, svart smuss rundt spikerhoder, hvitt vindu og en radiator under vinduskarmen. Mulig ventilasjons- og fuktproblem.
Hei Jaso!
Knepige spørsmål som jeg tror kun kan få svar ved å ta bort en plate med spesielt svarte spikerhoder.
Finnes det ikke et sted som ikke er så synlig?
Eller kanskje noen har støtt på samme greie?
Jeg ville ikke dekket med verken gips eller tapet før jeg visste hva det var. Du kanskje bygger inn et enkelt problem som så blir et stort! :eek:
Si gjerne fra hva det er når du har funnet ut av det!
Johan

Du har kanskje rett i at jeg nok må rive for å få vite, men håper fortsatt at dette ikke er et unikt tilfelle på forumet uten at noen kjenner seg igjen av bildet.

Problemet som jeg ser det nå er at jeg ikke finner svar på hvordan jeg skulle sette opp plater om jeg skulle gjøre det riktig.

Det ville være veldig interessant om noen på forumet med teglstomme ville fortelle hvordan de satte opp plater for tapetsering og for å skjule el-kabler. Kanskje finnes det til og med en snekker på forumet som kan fortelle hvordan hun/han ville sette opp plater om denne kom til et hus med teglstomme?

Kommer til å rapportere hvis jeg finner ut av svaret et annet sted eller river en plate.

Det er helt riktig at det er kulden fra spikerhodene som har tiltrukket seg smuss. Fenomenet heter termodiffusjon og gjør at partikler (smuss) trekkes til kaldere overflater. Eventuell fukt fra kondens på spikerhodene kan jo også bidra.

Dermed er det ikke sagt at det ikke kan vokse koselige ting på pappen på baksiden av gipsen. Organiske materialer direkte mot en kald yttervegg av tegl er en risikofaktor. Det skjer imidlertid ingenting hvis det ikke kommer til fukt. Du får prøve å kikke ved en stikkontakt eller ved en vinduslist og se om du kan finne ut hva som er der bak.

Krawk skrev:
Det er mye riktig så at det er kulden fra spikerhodene som har trukket til seg skitt.
Fenomenet heter termodiffusjon og gjør at partikler (skitt) trekkes til kaldere overflater.
Eventuell fukt fra kondens på spikerhodene kan jo også bidra.
Deilig å høre at det i det minste finnes en forklaring som i teorien innebærer at det kunne vært greit med mine vegger. Dette er nettopp den forklaringen jeg selv har grublet på men ikke visste var et "begrep" så å si.

Dermed ikke sagt at det ikke kan vokse koselige saker på pappen på baksiden av gipsen. Organiske materialer direkte mot en kald yttervegg av tegl er en risikofaktor. Det skjer jo imidlertid ingenting om det ikke blir tilført fuktighet.
Du bør prøve å se ved en stikkontakt eller ved en vinduslist og se om du kan finne ut hva det er der bak.
Koselig vekst var en veldig brutal måte å skrive det på, akkurat det jeg ikke vil tenke på :D. Kjempegod idé å begynne med å prøve å danne seg et bilde gjennom stikkontakter og vinduslister.

Hva ville du anbefalt av plater om man bytter ut alle platene mot ytterveggene?

Gips.
Et platemateriale på innsiden av veggen skal ikke være vått på baksiden. (Er det etterisolert?)
Ser heller ikke ut til å være noe problem med det slik det ser ut nå?
Er det fukt i veggen bør det utbedres og ikke skjules.

Edit:
Man må se på hele konstruksjonen og ikke bare det innerste laget. Murvegger er ikke helt uproblematiske å jobbe med, og det finnes ulike meninger om hvordan det skal gjøres.
Ytterpunktene er at man enten lar veggen puste (inn og ut) og bruker materialer som er ufølsomme for fukt, eller at man bygger en vegg innvendig etter skallmursprinsipper med diffusjonstett plast osv.

Til syvende og sist er problemet at hvis teglet er vått på et dybde der det fryser, er det en risiko for at det sprenger.

Sist redigert:
Av ulike årsaker har jeg hatt fullt opp med livets mysterier, og oppussingen har derfor ikke hatt den hastigheten jeg hadde en drøm om å klare :). Men nå er det på tide med en rapport og anerkjennelse til dere som hadde store tvil om min tilleggsisolering.

Forrige eier som gjorde tilleggsisoleringen var bygningsingeniør, så jeg kunne jo ha tapetsert og glemt mine tvil om konstruksjonen og likevel innsett at jeg som papirdreier ikke rimelig kan overprøve en bygningsingeniørs omdømme. Men det gnaget i bakhodet, så det endte med at jeg likevel begynte å rive noe for å se hvordan det så ut. Og det var ikke friskt.

Min vegg er bygget opp som følger, utenfra og inn:

Puss.
Teglstein - en teglstein tykk (ca 10-15 cm?).
Puss.
Gammel tapet.
Trelekter, 45x70, spikret direkte mot stommen.
Gullfiberplater mellom lektene direkte mot stommen.
Sponplate.
Tapet.

Det som har skjedd er at den varme luften har møtt den kalde stommen og vann har blitt felt ut. Hadde derfor stor svartmuggvekst på både den gamle tapeten og på isoleringen. På noen flater ser det nesten ut som at noen har gått løs med en sprayboks.

Min plan nå er å bare fylle igjen spikerhullene i stommen, jevne til veggen med puss der det trengs, og deretter tapetsere direkte mot den. Spørsmålet er bare hvor dårlig teglsteinveggen med en teglsteins tykkelse isolerer... en viss bekymring finnes.

• Veggen avdekket under renovering, viser interiør med isolasjonsmateriale mellom trestendere, samt et vindu til høyre. Muggskader kan være synlige.
Sist redigert:
Min plan i nåværende stund er å bare fylle igjen spikerhullene i stommen, jevne til veggen med puss der det trengs og deretter tapetsere direkte på den. Spørsmålet er hvor dårlig teglstensstammen med en teglsteins tykkelse isolerer... viss bekymring finnes.
Tja det er en bedre plan (helsemessig) enn nåværende, men dårligere økonomisk. Om du kan så isoler på utsiden, hvis ikke må du bygge om veggen fra innsiden og da bygge som man bygger vanlige teglvegger, med luftspalte mellom teglet og innerveggen. Men noe slags isolering trenger du, for en teglstein isolerer ikke spesielt mye, spesielt ikke når den er våt som den ofte blir om vinteren når det er kaldt.

Jeg ville prøvd å kjøre med forrige eier om skjult feil, og skremme ham på noen måte, det kan jo bli vanskelig å få gjennom som skjult feil med tanke på de svarte flekkene i veggen og det fenomenet som beskrives ovenfor, som sikkert ville fått deg til å gjøre en grundigere undersøkelse. Men skremme kan du alltid, kan kanskje være verdt noen tusenlapper til en advokat.

Hvilken løsning du enn velger så gjør du iallfall rett i å rive ut dritten, bedre med bare teglveggen (selv om det blir kaldt) enn å ha mugg i veggene.

Gladh skrev:
Tja det er en bedre plan (helsemessig) enn nåværende men dårligere økonomisk. Om du kan så isoler på utsiden, om ikke så får du bygge om veggen fra innsiden og da bygge som man bygger vanlige teglvegger, med luftspalte mellom teglsteinene og innerveggen. Men en eller annen form for isolasjon trenger du, for en teglstein isolerer ikke spesielt mye, spesielt ikke når den er våt som den ofte blir om vinteren når det er kaldt.
Det finnes ingen mulighet for meg å bygge opp en seriøs konstruksjon fra innsiden i dette gamle huset. Blir så utrolig mange spesialløsninger mot eksisterende bjelkelag og lignende for å få det helt på topp. Utvendig isolering får det i så fall bli. Det som står for tur er FTX-ventilasjon og treglassvinduer så isolering av fasaden ligger dessverre litt lenger bort rent økonomisk. Kanskje aktuelt om man gjør en seriøs tilbygging en gang, å passe på å etterisolere fasaden og pusse opp hele huset.

Jeg ville forsøkt å kjøre med tidligere eier om skjult feil, og skremme ham på et eller annet vis, det kan jo bli vanskelig å få gjennom som skjult feil med tanke på de svarte flekkene i veggen og det fenomenet som beskrives ovenfor, som sikkert ville fått deg til å gjøre en grundigere undersøkelse. Men skremme kan du alltid, kan kanskje være verdt noen tusenlapper til en advokat.

Hvilken løsning du enn velger så gjør du uansett rett i å rive ut dritten, bedre med bare teglveggen (selv om det blir kaldt) enn å ha mugg i veggene.
Bra tips om skjulte feil. Men nettopp på grunn av at absolutt alt må fikses i huset og alle installasjoner som best er fra 60-tallet valgte jeg en ansvarsfraskrivelsesklausul siden selgeren senket prisen veldig godt for den.

Ja, helsemessig føler jeg at dette er det beste. Kommer dessuten som sagt til å installere FTX-ventilasjon og kjøre med så lavt undertrykk som mulig i huset for ikke å suge luft gjennom den gamle stokken. Mugg i veggene og selvtrekksventilasjon -> forrige eierne var skikkelige tøffinger d^_^b.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.