L
Hei
Har tenkt å kjøpe nedenstående uterom med saltak og sette mot huset. Det skal vokse opp på den ene langsiden av huset.

Mitt spørsmål er om jeg kan kjøpe dette uterommet og legge takstein i stedet for plasttak? Bor i Halland så det er ikke mengder med snø å tenke på.

Takk på forhånd
Byggeplan for uterom med sadeltak laget av tre og glass, med spesifikasjoner for dimensjoner og materialer fra skanskabyggvaror.se.

L
Hvis det er noen som vet hvordan man regner ut bærekraft så er det veldig velkomment også.

Snakke med deres kundeservice ?

/fremax

L
fremax skrev:
Prata med deras kundtjeneste ?

/fremax
Har allerede gjort det. Dessverre sier de at de ikke selger takstein til disse og dermed ikke kan gi noen svar.

Det går ikke å gjøre noen korrekt beregning siden dimensjoner mangler. Men man kan resonnere slik:
Taket oppgis å være laget for snøsonen 2,5. Halland ligger i sone 1-1,5. Da har du 100 kg/m² "til gode". Tegl veier ofte 30 kg/m² eller mindre, så jeg ville kanskje våge å ta risikoen …

Hvordan blir det med ev. garantier? TS kanskje ikke bryr seg om det. Som forrige skriver så kanskje SB kan gi ut dimensjoner.

/ fremax

L
fremax skrev:
Hvordan blir det med ev. garantier? TS kanskje ikke bryr seg om det. Som forrige skriver kanskje SB kan gi ut dimensjoner.

/ fremax
Fant en manual på deres nettside. Der står følgende info om dimensjoner.

Mønebjelke 90x270
Bærebjelke 90x225
Takbjelke 56x180
Stolpe 120x120
Mønestolpe 90x90

Nå kanskje jeg forklarer for en nybegynner, men mønebjelken er øverst og takbjelkene luter deretter mot den. Stolpene står i bakken, og oppå disse ligger takbjelkene.

L
Lewdis skrev:
Fant en manual på deres hjemmeside. Der står følgende info om dimensjoner.

Nockbalk 90x270
Bærende bjelke 90x225
Takbjelke 56x180
Stolpe 120x120
Nockstolpe 90x90

Nå forklarer jeg kanskje for en nybegynner, men nockbalken er øverst og takbjelkene skråner deretter mot den. Stolpene står i bakken og oppå disse ligger takbjelkene.
Kanskje det er lettere å sende med en print screen fra manualen. Takstruktur fra byggeinstruksjon med markeringer A til T. Tabell fra manual med dimensjoner og spesifikasjoner for byggematerialer som nockbalk, bærline, takbalk, stolpe, vinkestolpe og limtre.

Med disse dimensjonene føles tegel OK helt spontant! :)

/fremax

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.