Hei!

Mitt spørsmål er enkelt, er 200.000:- for å få en teglfasade i stedet for en trefasade på et nybygd hus verdt pengene? Huset vil være omtrent 300 meter fra Øresund så det vil sannsynligvis bli utsatt for en del nedbør.

Hva koster det så å male om et enetasjes trehus på drøyt 140 kvm? 200.000 er jo ganske mye penger til maling.

Mvh
/Adam

Dokumentakrobat skrev:
Hei!

Mitt spørsmål er enkelt, er 200.000:- for å få en teglfasade i stedet for en trefasade på et nybygd hus verdt pengene?
Mvh
/Adam
JA, jeg synes det er verdt det. Du må jo også legge til all den tiden malingen tar ca. hvert 5. år.
Se deg rundt i området hvordan andre hus er bygget så kanskje kan du få en oppfatning av hvordan andre har resonert. Ta en runde i dine trakter og se hvordan de GAMLE (ikke nybygde) husene har klart vær og vind så får du svaret ;).
lykke til
gaia

Jeg anser ikke at murstein øker verdien såpass mye at det ville være verdt det. Jeg ville til og med anse at det var en direkte verdiminuser avhengig av hvilke mur- og trepanelalternativer du velger mellom. Om du maler huset med for eksempel slamfarge eller lignende, trenger du i prinsippet bare å male på ny farge uten forarbeid neste gang du maler. Om du bruker Falu Rød beregner jeg fargekostnaden til under 4.000 SEK.

mvh
David

Jeg ville ha vanskelig for å resonnere i termer av penger når det gjelder valget mellom murstein og trefasade.

Det blir jo to helt forskjellige hus av dette, og ofte er det vel slik at man enten foretrekker mursteinhus eller "trehus".

Ignorer de økonomiske delene, velg med hjertet så dere får et hus dere trives i!

MathiasS skrev:
Jeg ville ha vanskelig for å resonnere i termer av penger når det gjelder valget mellom tegl og trefasade.

Det blir jo to helt forskjellige hus av dette, og ofte er det vel slik at man enten foretrekker teglhus eller "trehus".

Strunt i de økonomiske delene, velg med hjertet så dere får et hus dere trives i!
Jeg har ikke noe hjerte så jeg forstår ikke hva du mener. ;D
Spøk til side, så bør man, avhengig av hvor rik man er da selvfølgelig, alltid tenke i form av skapt verdi i forhold til satsede penger. Always be paranoid. :)

mvh
David

Takk for alle kloke svar :D Egentlig hadde vi bestemt oss for trefasade fra begynnelsen, men alle alarmrapporter om hvordan de nye fargene dårlig tåler angrep fra sopp og mugg gjorde oss tvilende.

Vi vet jo her nede at teglhus holder i typ tusen år, men gamle trehus er det desto mer mangel på ???

Hvordan er kvaliteten på tegl versus trefasade sammenlignet med før? De gamle teglkirkene vil vel holde til dommedag, men er dagens teglhus bygget i samme kvalitet? Er dagens trefasader like gode som gamle trefasader - det finnes jo mange hundre år gamle trehus lenger nord i landet.

Burde det ikke også bli en liten forskjell i innendørsklima med tegl?

Jeg har et trefasadehus (falurød) men drømmer om et mursteinhus... Stilig og lettstelt. Rent økonomisk ville jeg også verdsatt tiden det tar å male (tid er som kjent penger). 200 lapper er jo forsåvidt ganske mye tid også. Ville nok dessuten tenkt på det estetiske - matcher husets arkitektur best med murstein eller tre? Hvordan ser omgivelsene ut?

Tid er ikke penger.

Tid er tid og penger er penger. ;)

Jeg *tror* at det kan være klokt å passe på trepanelet sitt litt ekstra godt nå for tiden. Det er for eksempel ganske lett å årlig vaske fasaden med passende middel + børste. Kanskje er det noe slikt som kreves om huset står på en utsatt plass.

MathiasS skrev:
Jeg *tror* at det kan være klokt å stelle sin trefasade litt ekstra godt nå for tiden. Det er for eksempel ganske lett å årlig vaske fasaden med passende middel + børste. Kanskje er det noe slikt som kreves om huset står på et utsatt sted.
Enig... Det er jo et enetasjes hus så det burde faktisk være enkelt og greit med vask/maling. Med tanke på at det ligger nær havet, ville jeg kanskje satset pengene på ekstra robuste vinduer (aluminium?) i stedet. Å male vinduer er mer komplisert enn å male husvegger ;).
Ble litt hjemmetsyn med mine 2 etasjer over en sokkel som krever sirkusutdanning for å male ;D Ville aldri kjøpt huset om det ikke var pusset.

Dokumentakrobat, det at det finnes mest teglhus i området sier jo noe. Som jeg forstår det så er huset ditt bygget av tre så det er kanskje like greit å kle det i tre også? Jeg blir alltid litt tvilende når man blander forskjellige materialer i samme vegg (organisk-ikke organisk) som jobber på ulike vilkår, men det er bare min egen sannsynligvis ubegrunnede motstand mot materialblandinger i konstruksjoner.
Lykke til med valget!
gaia

Hei Gaia :)

Det er i den retningen vi har tenkt. Trekledde fasader + aluminiumskledde vinduer kan nok være ok vedlikeholdsmessig. Når det gjelder det estetiske så, tja, det gir jo huset et mer moderne uttrykk, hvilket er helt ok.

Området vi bygger i er opprinnelig preget av sommerhusbebyggelse på store tomter i strandfuruskog. I løpet av de siste 10-20 årene har området endret seg slik at de gamle mindre sommerhusene har blitt bygget ut eller erstattet av nybygg.

Materialmessig finnes det fortsatt mange trehus, selv om antallet tegl- og pusskledde hus har økt.

På byggetillatelsesdokumentene ser huset helt ok ut i tre. Høyeste gavlhøyde ligger på 3,5 meter, så det er jo ikke mye å komme med når man som du er vant til å male et toetasjes sokkelhus :P

Dokumentakrobat skrev:
På byggesakspapirene så ser huset helt ok ut i tre. Høyeste mønehøyde ligger på 3,5 meter så det er jo ikke mye å komme med når man som du er vant til å male et toetasjers sokkelhus :P
Og nei, jeg er ikke i det hele tatt vant til det og har ingen planer om å bli det heller ;). Vi kjøpte huset nymalt med silikatfarge for 3 år siden, og jeg planlegger ikke å male det om igjen i løpet av den tiden vi skal bo her (ca20år?) om ikke pussen faller av. Pussen har sittet på plass i 60 år nå så det er håp om å slippe den jobben ;)
3,5 m er jo helt menneskelig høyde og det virker som et drømmested dere har funnet. Behold alle de furutrær som det er mulig rundt huset. De gjør stor nytte når det blåser salte vinder og det er vanskelig å plante nytt i utsatte områder. Man kan sage av de nederste grenene ved mest nødvendige behov og få et mer luftig inntrykk av buskas. Bor man ved stranden så er det som oftest skyggen man savner ;).
Lykke til!
gaia

Tegl er nummer ETT. Må være det mest vedlikeholdsfrie materialet av alle?

Men det avhenger ekstremt mye av husmodellen om det er det vakreste alternativet.

Forskjellen mellom mosegrodd og koselig kan være hårfin.

Synes jeg.

Sjekk om det er tegl opp til gavlspissene, for ellers faller det litt synes jeg. Gavlspissene er jo det mest slitsomme å male på et trehus.

Har en bekjent som har et "teglhus" med laserte trekabler og han bruker nok mer tid og penger på sin tørrsprukne sørvendte gavl enn vi på hele vårt trehus.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.