G
Hei! Jeg har pusset opp litt hjemme, malt vegger osv. og jeg skal også bytte gulv- og taklist.
Men så vurderer jeg om jeg skal fylle hullene mellom veggen og taket når jeg har listene borte overalt. Det er ikke gipsvegger, men en form for plate man brukte på 70-tallet, og den gikk ikke helt opp.
Grunnen til at jeg vil tette er jo delvis på grunn av lyd mellom rommene, men også så kanskje man hindrer edderkopper osv. i å krype frem fra veggen og taket/vinden.
Bildet viser hvordan det ser ut på et sted, men på noen andre steder er det litt større glippe.

Jeg tenker at det er jo nå jeg har sjansen, når jeg senere har spikret opp taklisten, vil jo ikke den falle ned med det første.

Hva anbefaler dere at jeg fyller hullet med? Vanlig byggskum? Eller det finnes jo slik easy filler som man kanskje kan sparkle i mellomrommet?

På noen steder er det veldig liten sprekk, så der kanskje man kan bruke vanlig akrylfug?

Takk!

• Åpent mellomrom mellom vegg og tak med synlig innerstruktur, gamle lister og fargeforskjeller; viser mulige isoleringssteder.
Litt vanskelig å avgjøre hvor stor sprekken er egentlig?

• Liker
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Si mellom 10-15 cm

10-15 cm?!
I glippe mellom tak og vegg? Det høres ikke sannsynlig ut. 10-15 mm ville vært mer normalt.

Jeg synes du skal glemme alt hva fugemasse og skum heter, og bruke vanlig drevremsa. Finnes i lin, noe som er betydelig triveligere å jobbe med enn vanlig glassull. Dog dyrere.

G
Oldboy Oldboy skrev:
10-15 cm?!
I glippe mellom tak og vegg? Det høres ikke sannsynlig ut. 10-15 mm ville vært mer normalt.

Jeg synes du skal glemme alt som heter fugemasse og skum, og bruke vanlig dreirems. Finnes i lin, noe som er betydelig hyggeligere å jobbe med enn vanlig glassull. Dog dyrere.
Ja, det ble litt feil der :)

Ah ok men ja det høres jo ut som en god idé, lett å putte inn isolasjonen/dreiremse også der i sprekken, så det blir isolert for lyd mm. Men en annen tanke jeg hadde var jo nettopp å tette for edderkopper mm, men de finner kanskje likevel veien frem i eldre hus :)

Finnes ingen edderkopper som tar seg gjennom en riktig utført drevning, og jo bedre pakket drevet er jo bedre stopper det lyd.
For smale sprekker er en 50-100 mm bred sparkelspade med avrundede kanter nyttig.

G MrGlad8 skrev:
Heisann! Jeg har renovert litt hjemme, malt vegger mm og jeg skal også bytte gulv- og taklister.
Men så vurderer jeg om jeg skulle tette hullene mellom veggen og taket når jeg uansett har listene borte overalt. Det er ikke gipsvegger, men en eller annen form for plate man brukte da på 70-tallet og den gikk ikke helt opp.
Grunnen til at jeg vil tette er jo delvis på grunn av lyd mellom rommene, men også så kanskje man hindrer edderkopper mm å krype frem fra veggen og taket/vinden.
Bildet viser hvordan det ser ut på et sted, men på noen andre steder er det noe større glipp.

Jeg tenker at det er jo nå jeg har sjansen, når jeg så har spikret opp taklisten så vil den nok ikke tas ned det nærmeste.

Hva anbefaler dere at jeg fyller hullet med? Vanlig byggskum? Eller det finnes jo sånn easy filler som man kanskje kan sparkle i mellomrommet?

På noen steder er det veldig liten åpning så der kanskje man kan bruke vanlig akrylfug?

Takk!
Jeg hadde fylt åpningen med biltemas steinlim og sparklet med onestrike.
funker til alt:)
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972

G
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jeg hadde fylt sprekken med biltemas stenlim og sparklet med onestrike.
funker til alt:)
[lenke]
Takk! One strike ser jo bra ut og ikke så dyrt. Men jeg fyller nok hullet med drivremsa da jeg har det tilgjengelig. Takk!

G MrGlad8 skrev:
Takk! One strike ser jo bra ut og ikke så dyrt. Men jeg fyller nok hullet med dréliste da jeg har det tilgjengelig. Takk!
Men det går ikke så bra å sparkle på dréliste, fugeskum går å sparkle på.
Men kanskje du skal ha lister som dekker?

Fugeskum skal aldri brukes ved lydisolering. Bunnfyllingslist og mykfug som ikke herder er det beste her. Ved konstruksjoner uten bevegelser gipsbruk.

G
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det går ikke så bra å sparkle på drevremsa, fugeskum går å sparkle på.
Men du kanskje skal ha lister som dekker?
Ok takk for info! Jo lister skal jeg ha, men det blir jo vel ikke så tett? Og det føles dumt å ha en så stor åpning bak listen som jeg jo likevel kan tette igjen nå når jeg har sjansen? Akkurat da for lyd, insekter mm? :)

G
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fugeskum skal aldri brukes ved lydisolering. Bunnfyllingslist og mykfug som ikke herder er det beste her. Ved konstruksjoner uten bevegelser gipsbruk.
Ah ok! Takk!

Men da kanskje det der "one strike" er bra? Virker jo til å fortsette å være mykt hva jeg kan lese meg til og lett å sparkle på fra boksen?
Men Bunnfyllingslist er rundt skum-lignende produkt? Blir ikke det vanskelig å få på plass der i sprekken? Funker ikke Drivremsa + one strike sparkel?

G
Oldboy Oldboy skrev:
Finns inga spindlar som tar sig gjennom en riktig utført drivning, og jo bedre pakket driven er desto bedre stopper det lyd.
For smale sprekker er en 50-100 mm bred sparkelspade med avrundede kanter nyttig.
Men da kanskje drivremse i sprekken og så noe mykt sparkel er en bra løsning? Typ One Strike som Peter tipset om?

Kjenner ikke til Onrstrike men om det er en lettsparkel er det ikke så effektivt. Da er det mye bedre med gipsbruk. Den eneste funksjonen bunnlist / hardt pakket drev har ved mykfuging er for at fugen ikke skal kollapse over tid.

G MrGlad8 skrev:
Men da kanskje de der "one strike" er bra? Ser jo ut til å fortsette å være mykt etter det jeg kan lese meg til og lett å sparkle på fra boksen?
Onestrike tåler ikke bevegelser så bra, det blir som steinhard cellplast når det har tørket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.