Er det mulig å tapetsere på pusset betongvegg (yttervegg i en terrenghus fra -69 dvs. vegg under bakke)? Ingen synlige fuktskader for øyeblikket.

Hei!
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke tapetsert en yttervegg under jord. Dette for at veggen skal kunne puste fritt.
Velg i stedet en diffusjonsåpen maling å male ytterveggen med, og tapetser øvrige vegger, da skaper du en fin fondvegg, og du unngår problemer i fremtiden.
Så har nemlig vi gjort, vi malte en yttervegg i vinter, og det er fortsatt like fint!

Malinga vi brukte er Fluggers "Deksoplast 5".

Jeg kan ta et bilde av rommet vårt om du vil....

Lykke til! :)

Ja, det hadde vært hyggelig med et bilde! For øyeblikket er veggen dekket med en limegrønn farge av noen slag, ser ut som en slags plastmaling? Hvis man skal pusse veggen, må denne bort antar jeg? Er det vanskelig å pusse en vegg?

/Robert

Hei rogra96!

Om du er usikker på hvilken farge det er, fjern fargen. Alternativt ta bort en bit og la en maler/fargehandler se på den og kanskje avgjøre hva det er for farge. Men jeg vil tro at den fargen du har i dag, er diffusjonsåpen.
Angående å pusse vegger, jeg har gjort det selv kun én gang, så jeg er ganske fornøyd med resultatet, skal bare helsparkle så overflaten blir jevn og fin.

Så om du må pusse om veggen, må fargen bort.

Skal prøve å få til et bilde i kveld!

Hei igjen!

Bilde kommer her. Bildet lyver litt, men overflaten på veggen er ikke så fin som på bildet, jeg valgte ikke å bruke altfor mye tid på å få en kanonoverflate, siden det "bare" er en kjeller. Vi er dog fornøyde med resultatet. Denne veggen har jeg IKKE pusset, kun reparert diverse steder med Husfix, og også sparklet litt. Deretter på med 2 lag deksoplast, som de har brutt i valgfri farge!

• En kjellervegg med lysmalte overflater, en stålampe, radiator og gardiner over et lite vindu. Veggen er reparert med Husfix og malt med to lag deksoplast.
Låner tråden litt....

om man har en steinyttervegg som slipper gjennom fukt så at det er litt gamle fuktskader på veggen i dag... hva bruker man for sparkel da!? funker det med vanlig? eller skal man bruke våtromstypen!?

Verken eller, synes jeg. Bruk et sementbundet veggsparkel, det er fuktighetsresistent.

ok, det høres bra ut synes jeg... finnes på sekk da antar jeg?

Jada. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.