Har en bærende vegg på kjøkkenet og funderer bare litt raskt om sokkelbjelken i krypkjelleren som hjerteveggen står på vil tåle punktlastene. Sokkelbjelken er 130x490 betong, søylene vil dessverre ikke treffe noen pilar.

Kan sette store føtter på søylene om det skulle hjelpe for å spre ut kreftene. Tror dere sokkelbjelken vil tåle disse punktlastene?

Limtre 90×90 GL30h
Utnyttelsesgrad 36%, opplastreaksjon 22,440 kN Minste opplastlengde (ytre) 13 mm

Limtre 90×225 GL30c
Utnyttelsesgrad 87%, deformasjon 8 mm (L/305) opplastreaksjoner 22,440 kN & 22,440 kN Minste opplastlengde (ytre) 57 mm

Ligger sokkelbalken plassert på pilar? Du må nok tegne opp hvordan det ser ut om du skal få noe svar....

Grunnleggingsdybde for pilarene er 2,1 m armert betong, og fester føtter i henhold til tegning enten 70x70 eller 90x90.

Blå = pilarer
Svart = Delen av veggen som skal bort.
Rød = sokkeldragerne 13x49 cm

• Plantegning av et hus med markerte plintar i blått, en del av veggen som skal fjernes i svart, og sokklebjelker i rødt. Garage, soverom, stue vises.
  • Tegning av hussektion med plintefundamenter på 2,1 m dybde, indikerer plassert sokkelbjelker og veggdeler som skal fjernes.
Jeg har slettet den doble tråden under planløsninger. Alt vesentlig fra den tråden ser ut til å finnes her i denne tråden også.

/moderator

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
5 stk gulvbjelker skal er det som blir avvekslet.
Fra avløpet på bildet (synes dårlig) kommer en søyle stå. Fra den søylen til pilaren er det 1400 mm, og fra pilaren til den andre søylen er det 1100 mm.

• Betonggolv med gruslag og delvis synlig avløp, forberedt for å støttes av søyler og pilarer. En hanskekledd hånd holder en telefon i venstre hjørne.
Mener du at søylene kommer til å lande rett på betongbjelken? Eller plasserer du søylene oppå dekke? (jeg antar at det ligger et trebjelkelag på tvers av betongbjelken)

Det går ikke å regne på uten å vite hvordan bjelkene er armert, men jeg har veldig vanskelig for å se at det skulle være noe problem, det der er ganske fete bjelker. Jeg hadde ikke vært bekymret, men avvent svar fra noen mer erfaren.

Bjelkelaget ligger på sokkelbjelkene helt klart! Og søylene skal stå på betongsokkel. Ja, føles som de burde klare kreftene fra to søyler, kan også lage store føtter på søylene for å hjelpe til med å spre ut kreftene!
Armert betong standard 1970-tall!

takknemlig for svar om det finnes noen flere der ute!

Ettersom pelarene kommer ned på hver sin side av plinten (hvis jeg har tolket det riktig) og betongbjelkene er skjøtet over plinten, blir det ingen strekkspenninger i overkanten av betongbjelken over støtten. Betyr i praksis at de to punktlastene fordeles på hver sin bjelke. Som sagt kan man ikke svare på det uten å vite hvor mye strekkarmering det ligger i underkanten på bjelkene.

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
Og da er det å kontakte hustilbyggerne for å få noen som helst hjelp med det?

synes to grove armeringsjern som løper mellom skjøtene

Ja det kanskje kan være et alternativ. Kan jo hende at det finnes noe i byggesakspapirene hos kommunen også. Men egentlig tror jeg at det er overkurs å regne på dette, er trolig ingen problemer. Jeg tør dog ikke si noe garantert (er nyutdannet bygningsingeniør og har begrenset erfaring med betong).

Står bare i byggesøknadene: Betongkvalitet. Ingenting mer :D

Produserer jeg også store stål føtter som er betongbjelkens bredde og 300mm lange samt slår ned expanders, burde man ha sikret opp enda mer.

Ja det er jo samme last som kommer ned på betongbjelkene, det er jo bare at lasten kommer ned mer konsentrert. Så å forsøke å spre lasten over større del av bjelken kan være en god idé.

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
Hjelper disse skråstag montert på søyler 45 graders vinkel mot "føttene" noe å spre ut punktkraften eller er det overkill? Tenker jeg rart?:D

• Skitse av konstruksjon med stolper og snedstag i 45 graders vinkel mot fotplate. Viser mål på 300x300 og 50x50.
Gjerne legg ut litt målsatte planer og seksjoner så det er lettere å ta frem lastene. Det ser ikke helt ut som planen og seksjonen stemmer overens. Der ligger hjerteveggen og grunnbjelken ikke over hverandre som på planen. Avstanden mellom stolper mangler også.
Det er en skikkelig bjelke så det er sikkert ingen problemer. Du trenger heller ikke gjøre fotplaten unødvendig stor, gjør den like bred som bjelken og så lang at du får i to betongskruer.

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Legg gjerne opp litt målte planer og seksjoner så er det lettere å ta frem belastningene. Det ser ikke helt ut som planen og seksjonen stemmer helt overens. Der ligger hjertevegg og grunnbjelke ikke over hverandre som på planen. Avstand mellom pilarer mangler også.
Det er en solid bjelke så det er sannsynligvis ikke noen problemer. Du trenger heller ikke gjøre fotplaten unødvendig stor, gjør den like bred som bjelken og så lang at du får i to betongskruer.
B bossespecial skrev:
Legg gjerne opp litt målte planer og seksjoner så er det lettere å ta frem belastningene. Det ser ikke helt ut som planen og seksjonen stemmer helt overens. Der ligger hjertevegg og grunnbjelke ikke over hverandre som på planen. Avstand mellom pilarer mangler også.
Det er en solid bjelke så det er sannsynligvis ikke noen problemer. Du trenger heller ikke gjøre fotplaten unødvendig stor, gjør den like bred som bjelken og så lang at du får i to betongskruer.
Vet ikke om dette er nok men ta en titt

• Tegning av konstruksjonsplan på millimeterpapir, viser målinger for betongbjelker og fundament, med notater og piler som peker til ulike deler.
  • Skisse av en plattform under en søyle med mål 130x390 mm. Plattformen har tekst "FLÄNS" og er tegnet på rutepapir.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.