Hei

Jeg har et hus på ca 11x7 meter. En og en halv etasje. Bygget i 1930 i lettbetong av ukjent densitet. Vi skal innrede loftetasjen. Med nytt platetak og forsterkede takstoler med plass for isolasjon. Huset har stått i kanskje 90 år. Men når jeg ser på de spinkle ytterveggene av kun 10 cm tykk lettbetong, lurer jeg på om de virkelig tåler lasten fra taket i en snøsone på 2,5?

Takvinkelen er ca 45 grader. Takyta blir da ca 115 m2. Det nye taket vil ha flere takopplett, så jeg tror 130 m2 blir nærmere den nye sannheten.

Ikke bare jeg som lurer, kommunen vil visst også vite.

Noen her som kan gi en ledetråd.
Loft med synlige trebjelker og isolasjonsmaterialer, kartonger og takvinduer under renovering.

Har det gamle taket vært dekket med tegl?
Om du da erstatter det med plater som er lettere og huset har stått i 90 år, så ville jeg nok ikke vært bekymret.
Det er jo litt komplisert om man ikke vet bæreevnen på betongen.
Et søk her på Bh ga blant annet:
"For å ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig kan man uttrykke det som at lettbetong i dens "varmeste" densitet (350 kg/m3), dvs den med lavest bæreevne, er god nok til 1,5-etasjes hus. Bygger man 2-etasjes hus bør man velge 400 kg/m3 i første etasje og 350 kg/m3 i andre etasje"
https://www.byggahus.se/forum/stenhus/26433-kvalitet-pa-lattbetong.html?perpage=15#post95997

Ellers blir det vel til å forsterke med bjelker eller lignende konstruksjon?

For øvrig så ikke taksperrene direkte overdimensjonerte ut heller? ;)

/K

Takk for rask tilbakemelding. klaskarlson. I dag ligger platemetall stort sett direkte på takstolene, som ikke direkte er overdimensjonerte. De er 3x5 tommer dvs 75x125 og regnes vel som standarddimensjon fra den tiden. De vil få selskap av 300 mm kerto.

Tettheten på lettbetongen spiller jo en rolle. Men også tykkelsen, kan jeg synes. Blokk for yttervegg er vel i dag +300 mm. Det innebærer at belastningen fra taket kun er en tredjedel per arealenhet mot hva mine blokker skal tåle.

Alternativet er som du sier å ta ned lastene til grunnmuren via nye bjelker. Mistenker at det er dit mye peker. Men vil helst ikke.

Noen andre som har synspunkter?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.