Hei!
Jeg har lyst til å skaffe en pizzaovn som veier enten rundt 600 kg eller 900 kg, og jeg lurer på hvordan jeg skal avgjøre hva min ganske nylig lagde terrasse kan tåle.
Er det noen som har gjort lignende?
Vi har en fin del av terrassen med litt tak som jeg gjerne ville sette den under, ellers hadde jeg funnet en passende plass på tomten.
En sånn her:
https://www.vedeldadstenugn.se/napoli
Jeg har lyst til å skaffe en pizzaovn som veier enten rundt 600 kg eller 900 kg, og jeg lurer på hvordan jeg skal avgjøre hva min ganske nylig lagde terrasse kan tåle.
Er det noen som har gjort lignende?
Vi har en fin del av terrassen med litt tak som jeg gjerne ville sette den under, ellers hadde jeg funnet en passende plass på tomten.
En sånn her:
https://www.vedeldadstenugn.se/napoli
Det finnes to hovedsakelige måterG grytkonst skrev:
- Prøv og se om det fungerer
- Regn ut om terrassen tåler belastningen
Rimeligvis finnes det det. Men nå gjelder det din terrasse... Så hva andre har gjort i andre "lignende" situasjoner trenger ikke bety noe.G grytkonst skrev:
Om det er tak over eller ikke spiller nok mindre rolle. Derimot har terrassegulvet og det som finnes under dette avgjørende betydning. Trenger gulvet forsterkning får man gjøre det. I teorien er det enkelt.G grytkonst skrev:
Min tolkning er at beslutningen om å skaffe ikke er 100% klart. I så fall har jeg et forslag for å hjelpe til i prosessen.G grytkonst skrev:
Det jeg funderer på er hvor mye man kommer til å bruke en slik ovn. For det vil jo ta en stund å varme opp den. Eller egentlig at jeg ser en stor risiko for at den brukes veldig lite eller til og med ikke i det hele tatt etter at den første sesongen er over. Men sånt er individuelt og vanskelig å si noe generelt om. Det man kan gjøre er å anslå hvor mange pizzaer (og annet hva det nå er) man kommer til å lage per år. Samt hva kostnaden blir per pizza. Deretter kan man for moro skyld regne ut hvor mange år det tar før man er nede i kostnadene for å i stedet bestille profftillaget pizza.
Selvfølgelig forstår jeg at greien ikke er å spare penger, men at det heller er et spørsmål om opplevelse, følelse. Men funderingen blir så om det er verdt pengene og bryet samt om plassen kan brukes bedre.
Men vil man så kan man plassere den på terrassen. Vil man er spørsmålet...
Tenkte mest om noen har tips eller erfaringer fra et lignende prosjekt.O skrev:
Det finnes to hovedsakelige måter
- Prøv og se om det fungerer
- Regn ut om terrassen tåler belastningen
Rimeligvis finnes det det. Men nå gjelder det din terrasse... Så hva andre har gjort i andre "lignende" situasjoner trenger ikke bety noe.
Om det er tak over eller ikke spiller nok mindre rolle. Derimot har terrassegulvet og det som finnes under dette avgjørende betydning. Trenger gulvet forsterkes må man gjøre det. I teorien er det enkelt.
Alt dette har jeg tenkt på. Jeg har en gass ovn som jeg liker, men vil kunne øke mengden innimellom (derav større modell) og også bake brød, som jeg gjør veldig ofte.O skrev:
Min tolkning er at beslutningen om å skaffe ikke er 100% klar. I så fall har jeg et forslag for å hjelpe til i prosessen.
Det jeg funderer på er hvor mye man kommer til å bruke en slik ovn. For det vil jo ta en stund å varme opp den. Eller egentlig at jeg ser en stor risiko for at den brukes veldig lite eller til og med ikke i det hele tatt etter at den første sesongen er over. Men slikt er individuelt og vanskelig å si noe generelt om. Det man kan gjøre er å anslå hvor mange pizzaer (og annet hva det nå er) man kommer til å lage per år. Samt hva kostnaden blir per pizza. Så kan man for moro skyld regne ut hvor mange år det tar før man er nede i kostnaden for i stedet å bestille proffstilberedt pizza.
Selvfølgelig skjønner jeg at greia ikke er å spare penger, men at det snarere er et spørsmål om opplevelse, følelse. Men funderingen blir hvis det er verdt pengene og bryet samt hvis plassen kan brukes bedre.
Men vil man så kan man plassere den på terrassen. Vil man er spørsmålet...
Det er til et landsted og vil brukes under anledninger der 1-2 timers oppvarming er en del av sjarmen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 innlegg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15.934 innlegg
Jeg har ingen personlig erfaring fra noe lignende. En bekjent kjøpte et enklere basseng til barna og satte det så på en ny terrasse. Full av vann veier det sikkert mer enn pizzaovnen (husker ikke helt størrelsen på bassenget), men sannsynligvis over en større flate. Han begynte å fylle med vann, men avbrøt da det var halvfullt og han syntes at terrassen bågnet.
Jeg tror du trenger å vise mer om hvordan terrassen er bygd og forankret.
Jeg tror du trenger å vise mer om hvordan terrassen er bygd og forankret.
En sånn her dings går naturligvis på underholdningskontoen. ROI kan man regne på en varmepumpe.O skrev:
Min tolkning er at beslutningen om å skaffe ikke er 100% klar. I så fall har jeg et forslag for å hjelpe til i prosessen.
Det jeg funderer på er hvor mye man kommer til å bruke en slik ovn. For det vil jo ta en stund å varme opp den. Eller egentlig at jeg ser en stor risiko for at den brukes veldig lite eller til og med ikke i det hele tatt etter at den første sesongen er over. Men slikt er individuelt og vanskelig å si noe generelt om. Det man kan gjøre er å anslå hvor mange pizzaer (og annet hva det nå er) man kommer til å lage per år. Samt hva kostnaden blir per pizza. Deretter kan man for moro skyld regne ut hvor mange år det tar før man er nede i kostnaden for å i stedet bestille profesjonelt tilberedt pizza.
Selvfølgelig forstår jeg at greia ikke er å spare penger, men at det heller er et spørsmål om opplevelse, følelse. Men funderingen blir da om det er verdt pengene og bryet samt om plassen kan brukes bedre.
Vil man, kan man plassere den på terrassen. Spørsmålet er om man vil...
Jeg funderer også på å skaffe en. Yngste sønnens pizzaer slår allerede den lokale pizzeriaens med hestelengder. En sånn ovn ville gjort at italienerne ville valfarte helt fra Napoli.
Lasten er nok ikke noe større problem, men du vil ha en grunn som ikke beveger seg så ovnen sprekker. Jeg hadde nok gravd ut og laget en "minigrunn" etter kunstens regler. Bare for sikkerhets skyld.
Ovnen står på en betongplate som er stabil, den har løfteører i hvert hjørne så stabiliteten i fundamentet er nok ikke noe problem.mexitegel skrev:
En sånn her ting går selvfølgelig på underholdningskontoen. ROI kan man regne på en varmepumpe.
Jeg vurderer også å skaffe en. Yngste sønnens pizzaer slår allerede den lokale pizzariaen med hestelengder. En sånn her ovn ville gjøre at italienerne ville valfarte helt fra Napoli.
Vekten er nok ikke noe større problem, men du vil ha et fundament som ikke beveger seg så ovnen sprekker. Jeg ville nok ha gravd ut og laget en "minigrunn" etter kunstens regler. Bare for sikkerhets skyld.
For å sikre at det ikke synker eller sprekker så ville jeg i det minste satt kortbjelker mellom bjelkene og nye pæler under bjelkene der ovnen skal stå og sørge for at den står på to bjelker.
Klikk her for å svare