Hei,

Vi skal erstatte vår peis med noe mer moderne og samtidig installere tilluft til peisen. Den gamle peisen veide ifølge opplysninger 245 kg. Den nye peisen vi tenker på er en såkalt innsatspeis (RAIS Visio 3) som bygges inn. Selve peisen skal ifølge butikken veie ca 248 kg, og så kommer 10-12 Silikatplater som veier ca 10 kg stykket, samt ca 3m pipe (som veier ca 15 kg/m). Dette lander da på ca 410 kg.

Peisen (og nåværende peis) står i andre etasje i et terrenghus bygget på 70-tallet, og bjelkelaget er lettbetongelementer som ifølge tegningen er 200mm tykke merket med BE 230, hvilket jeg har forstått betyr at de kan belastes med 230 kg/m2. Dette er selvfølgelig vesentlig mindre enn de ca 400kg som den nye peisen ville veie (og også mer enn den gamle).

Peisens plassering blir slik at ca halvparten av peisen står over en bærende 17 cm tykk lettbetongvegg i terrengplanet, altså peisens bakre del ville stå rett over veggen mens den fremre delen ville stå på lettbetongbjelkelaget (som hviler på veggen).

Hensikten med tråden er å prøve å skaffe seg et bilde av hvorvidt dette er helt utenkelig, kanskje mulig med litt mer lastfordeling, eller om det bare er å kjøre på. Virker det tvilsomt, men kanskje mulig, så er tanken å prøve å finne en konstruktør som kan se på det i detalj. Men jeg har hatt stor hjelp av forumet før, og mye kompetanse er samlet her, så jeg tenker at før jeg drar i gang apparatet (og kostnaden) med en eventuell konstruktør, så sjekker jeg situasjonen her først, og det kan sikkert også hjelpe andre som går med lignende tanker. :)

For å lette vurderingen har jeg prøvd å sammenstille materiale fra husteikningen, innsatsens mål og målene for den ferdige "boksen" man bygger rundt innsatsen. Legger også opp materialet som pdf hvis komprimeringen på bildene blir for hard.

Installationsmanual RAIS Visio 3 (hvor jeg hentet målene fra): https://media.rais.com/dev_files/Fi...520_SE_Visio 1, 2 , 3_Installation manual.pdf

Halve vekten kan du jo allerede regne bort. Den andre halvdelen står rett utenfor. Kan ikke være noen som helst problemer.

• Liker
Kennster og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville uten videre belaste en 17 cm tykk lettbetongvegg med 400-500 kg ildsted rett ovenfra

• Liker
Kennster og 1 annen
  • Laddar…
Fundert litt og det burde vel også være slik at bæreevnen til bjelkelaget øker jo nærmere den bærende veggen man kommer? Dvs. bæreevnen er minst 230 kg/m2 og dette er på midten mellom to bærende opplag?

K Kennster skrev:
Har tenkt litt og det burde vel også være slik at bjelkelagets bæreevne øker jo nærmere den bærende veggen man kommer? Altså bæreevnen er minst 230 kg/m2 og dette er på midten mellom to bærende støtteverk?
Selvfølgelig.
Forutsatt at bjelkelagsmodulen er lik overalt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.