Nå trenger jeg alle de gode tipsene og ideene dere måtte sitte på. Jeg har kjøpt en hytte bygd på 70-tallet der 3 takstoler har satt seg, dette er i det store rommet i hytta hvor spennvidden er ca. 5 m. Innertaket henger som mest 5-6 cm.
Ja, også yttertaket har satt seg selvfølgelig, se bilder, men jeg tenker at det går an å justere det opp til riktig nivå når vi legger det nye taket.
Nå skal vi bytte taket og tenker da å forsøke å rette dette opp, ifølge forrige eier satte takstolene seg noen år etter hytta ble bygget, og så har det sett likt ut siden.
Mitt spørsmål er da, tanken er å legge bjelker på gulvet inne og stemme opp innertaket, noen tips å tenke på? Tror dere man må forsterke takstolene på noen måte?
Ville vært super takknemlig for alle tips og tanker!
Ja, det blir ny plate, ja altså yttertaket burde jo gå bra å justere til når man lekter opp det, altså strebe opp til riktig nivå men hvordan får jeg fasong på innertaket?
Nei sikker er jeg ikke, skal få litt hjelp med det her om 2 uker men tenkte det kunne være bra å få noen tips her da vi kommer til å ha litt dårlig tid og hytta ligger 40 mil hjemmefra. Hvordan ser jeg om det er ytterveggen?
Selv hadde jeg fullstendig ignorert dersom innertaket henger litt. Sånn ser det ut i nesten hvert eneste eldre hus. Men klør det i fingrene, kan du rive ned taket og rette det ut på samme måte som du tenker å gjøre med yttertaket!
Hvis jeg måler fra gulv til tak inne, er det 228 cm de fleste steder, men midt i taket der det henger er det 222 cm. Men hvis jeg måler ute ved vinduet ved samme takstol, er det 227,5 cm, det vil si at det er som om det bare har sunket i midten inne.
Er det helt sprøtt å tenke slik:
Legge ut lekter over gulvet for å spre vekten, sette opp stendere under de 3 takstolene der taket henger, kappe av "sidestagene" på takstolene, så trykke opp til ok høyde og spikre nye sidestag på takstolen, på den måten bør man vel kunne rette opp den verste hengingen på innertaket?
Rydd opp på loftet så du ser hva du gjør, takstolene kan ha skjulte skjøter i isolasjonen som har glidd fra hverandre.
For øvrig høres forslaget ditt bra ut.
Kanskje for få eller feil spiker i takstolene.
Rens isolasjonen og ta flere bilder så kan vi svare bedre.