Heisann.

Vi sitter og tegner på vårt reisverkshus som skal påbegynnes til sommeren. Jeg lurer på om det finnes noen spesielle mål å forholde seg til for at takstolene ikke skal bli ekstra kostbare? I dag ser det ut som at huset blir 17x9,5m, enetasjes. Ønsket er litt brattere tak, typ 38 grader og 30cm utstikk av takfoten. Er det smartere å holde seg til jevne meter for eksempel?
Redigering: Jeg vil ikke ha noen bærende innervegger.

Et til spørsmål - vi bygger enetasjes hus. Siden vi likevel vil ha ca 38 graders helling, blir det ganske bra "takhøyde" på loftet. Hvis man da ønsker å legge et enkelt gulv av sponplater eller bare bord, skal man velge en kraftigere takstol som er tilpasset for 1,5-etasjes hus? Hensikten er bare å få litt plass til å oppbevare plastbokser osv. Vi tenker oss dette dersom det ikke innebærer noen større merkostnad. Det ville vært praktisk å ha gulv der oppe for service på ventilasjonsaggregat og solcelleinverter også.

Mvh Niklas

murak
Mitt råd er å innhente tilbud fra et par forskjellige takstolprodusenter og gi dem forutsetningene, dvs. nøyaktig hva det er du tenker å plassere der oppe. Et ventilasjonsaggregat veier kanskje en del?

Det vanlige for fribærende takstoler er at det ikke finnes så mye annet enn innvendig takbekledning og isolasjon som tynger underrammen. Med det sagt er det fullt mulig å bygge fribærende som tåler litt vekt, men det kan koste mer.

Jeg ville gjette at det ikke går an å presse prisen så mye ved å velge en viss størrelse, men jeg forstår tankegangen. Mitt råd er også her å spørre en produsent

murak murak skrev:
Mitt råd är å ta inn tilbud fra et par forskjellige takstolprodusenter og gi dem forutsetningene, dvs. nøyaktig hva det er du tenker å plassere der oppe. Et ventilasjonsaggregat veier kanskje en del?

Det vanlige for frittbærende takstoler er at det ikke finnes så mye annet enn innvendig takkledning og isolasjon som tynger underrammen. Med det sagt er det fullt mulig å bygge frittbærende som tåler litt vekt, men det kan koste mer.

Jeg skulle gjette at det ikke går å presse prisen så mye ved å velge en viss mål, men jeg forstår tanken. Mitt råd er også her å spørre en produsent
Ok! Ja jeg tenkte om det fantes noen praksis man kunne følge. Jeg gjør som du sier, tar kontakt med en produsent allerede nå.
Gjelder gulv ved ventilasjonen så skulle jeg i annet fall kunne bygge opp et gulv som hviler på mellomveggene i teknikkrommet.

Rådet fra @murak om å ta inn tilbud fra ulike produsenter synes jeg er utmerket. Det finnes ingen fordel med å holde seg til visse mål. Mindre spennvidde blir selvfølgelig billigere. Det finnes en innebygd målkonflikt mellom kravet på frittbærende takstoler og at underrammen skal tåle en større last enn det som er normalt for slike takstoler. Også takhellingen er uvanlig i den sammenhengen. Alt kan løses, men har sin pris.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.