Jeg skal bygge en carport med pulttak, overflate ca 6m x 6m. Spørsmålet gjelder dimensjonering av taket, antall bjelker som trengs, og om det går bra med takbjelker, eller om takstoler er å foretrekke. Snøsone 2.

Den ene bjelken vil være festet i en bodvegg. Bjelkene vil spenne knapt 6m hver og blir i limtre 90x405.

Alle dimensjoneringsprogrammer sier at også takbjelker på ca 6m må være av limtre, og som vi vet drar det raskt avgårde prismessig.

Spørsmålet er om det ikke går med takbjelker av konstruksjonstre 45x220, om jeg avlaster med en bjelke i midten (slik at det blir 3 bjelker til sammen)?

Eller fungerer det med pulttakstoler i 45x220 med en spennvidde på ca 6m? Ville vært fint å slippe bjelken i midten...

Altså, er takstoler en sterkere konstruksjon som tåler en større spennvidde enn enkle pulttakbjelker?

Takk på forhånd for deres synspunkter & råd.

Takstoler er jo vanlige å utføre uten limtre i betydelig lengre spennvidder enn 6m. Så det burde vel gå. Men nøyaktig hvordan de skal være utformet må du nok la en konstruktør regne på. Eller kjøp dem ferdige fra en takstolfabrikk, de utfører også beregningen.

Med bærelinje i midten så har du bare 3 m spennvidde. Det klarer vanlig k-virke fint.

(Jeg har en vedbod med pulttak, ca 10 graders helling, 6 m spennvidde og 7 m lang. Den har 45x195 cc 120 cm. Den har overlevd et sted mellom 25-35 år nå. Riktignok er det vel ikke helt sikkert å gå inn der om vinteren når det er mye slapsnø på taket, men det gir litt perspektiv på fasthetsdimensjonering.)

Takstol er ingen problem med den spennvidden, det fikser en takstolskonstruktør/selger lett for deg.
Hvis du har en bærende bjelke i midten får du enten stolper eller grov bjelke ved hver kortside.

Tusen takk for alle svar.

Har nå målt litt mer nøyaktig - spennvidden (takbjelkene) blir 5,3 m, bredden (bjelkene) 5,8 m.

Hva tror dere om å ha tettere takbjelker (cc 60), i k-tre dimensjon 45x220? Ville ikke det innebære en sterkere konstruksjon enn de samme bjelkene med cc 120?

Jeg kan sjekke takstoler med en konstruktør, men takvinkelen vil være knapt 10 grader, har for meg at ingen vil regne på et tak med vinkel under 14 grader..?

Ja, hvorfor skulle de ikke telle?
Det er jo forskjell på et beregningsoppdrag og å selge et produkt.

Takbjelker i ett fag.
Takbjelker i to fag.

Kanskje om du kan skruvlime 45x70 ovenpå 45x220 og kjører cc60 at det funker, men bare hva jeg høfter. Jeg har ikke regnet noe...

Obs, lenkene fra träguiden gjelder lett tak, dvs plåt/plast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.