Skal montere opp en Hörmann takskjutport med motor, og vurderer innfestingen i taket. Har enkelgips og bak det 28x70 spikerslag cc30.
Tør man bruke Molly eller skal man bruke trestykker som man fester mot spikerslaget på de stedene hvor innfestingene havner midt på gipsen?
Var på vei til å montere porten i går, tok og sjekket så alt var i vater. Konstaterte at gulvet heller en del, forskjellen er 18 mm fra venstre til høyre side. Så vi avventet med monteringen. Hvor følsomt er det egentlig?? Nå er det jo ganske myk list som går mot gulvet, men kan den kompensere så mye?
Til saken hører det at platen er nylaget for ca. 2 år siden, jeg leide inn en byggmester nettopp for at det skulle bli riktig med fall og sånt. Er det verdt å ringe og spørre om de kan komme og utbedre?
Klart du skal feste i glesen eller heller takstolene som KOW sa. Festene går rimeligvis å flytte så de passer. 18mm på typ 2,5m er jo kjempemye. Det skal være i vater ellers tetter ikke porten. Går det an å slipe ned eller sitter det kantjern?
Har nå vært i kontakt med byggmesteren som støpte platen, har påpekt at de må komme og utbedre. Han har nevnt noen løsninger som føles litt så som så, for eksempel å kappe litt i en av veggskinnene. Han sa i alle fall at det ikke går an å bare sparkle, for det vil ikke holde mot kombinasjonen av kulde og at man kjører over med bilen.
Men hvor langt kan man stå på sitt ved en sånn sak? Jeg vil jo at det skal være rett, kanskje det fungerer uansett, men har jeg nå betalt for at de har støpt platen, så er det vel det minste man kan forlange at det er rett??
Har tenkt å foreslå at de meiser ut en del av platen (halvveis ned) og litt i området rundt, borer inn for eksempel spiker i den gamle platen og så gjør en påstøp der, slik at det blir rett og slik at det også blir fall. Eventuelt kanskje støpe ned et rør akkurat der det nederste portbladet går ned mot platen. Kan det være en løsning??
Alternativet å bare slipe ned føles som det finnes risiko for at man kanskje får problemer med bakfall og/eller vannansamling nærmest porten??
Får absolutt ikke kappe i veggskinnene.
Har du en vinkeljern i forkanten på den støpte sålen?
Riktig montert så klemmes listen ikke sammen så veldig mye på en Hörmann, så i vater skal forkanten være der listen møter betongen.
Og som sagt, 18mm er for mye!
Kan legge ut bilde senere i dag. Jo det finnes en vinkelbjelke, men den er jo i linje med utsiden av veggen, og porten kommer jo monteres så den er på innsiden av veggen, så å si. Jo, det føles som om det bare blir dumt å begynne å kappe i veggskinnene. Men nå har jeg tenkt å si at de får komme og utbedre uten at jeg skal måtte betale for det. Det bør vel være greit å si? Kan også nevne at jeg sa til dem som var og støpte at jeg skulle montere en takskjutsport på innsiden av yttervegger, føles som at de da burde ha hatt det i tankene og sørget for at det ble rett. Klart, alle kan gjøre feil, sånt som skjer, men da får de komme og utbedre det uten knussel. Pleier å prøve å føre en vanlig samtale, men jeg vil nok rydde opp hvis det trengs, liker ikke å krangle, men må man så må man...
Sånn, nå er porten på plass. Byggefirmaet var og slipte ned så det skulle gå an å montere porten. Var ikke spesielt vanskelig å montere selv, bare man tar det rolig og er nøye. Nå gjenstår det å kappe bort den siste panelen og kle inn åpningen samt litt belysning, men det får bli til sommeren. Litt bilder