Hei!
Trenger å sette opp takrenner på en bygning der taket ble byttet for 10 år siden og som aldri fikk noen. Nå har fasaden tatt litt skade og før vi fikser det tenkte jeg å få opp rennene. Men hvordan ville dere satt opp rennene når det ser slik ut? Vil jo ikke skru gjennom pappen tenker jeg…
Takknemlig for litt veiledning her
//Johan
Trenger å sette opp takrenner på en bygning der taket ble byttet for 10 år siden og som aldri fikk noen. Nå har fasaden tatt litt skade og før vi fikser det tenkte jeg å få opp rennene. Men hvordan ville dere satt opp rennene når det ser slik ut? Vil jo ikke skru gjennom pappen tenker jeg…
Takknemlig for litt veiledning her
//Johan
Hei Johan.
En variant er å fjerne eksisterende takfotlekter og sette inn en 2*4" regel som erstatning for den nåværende lekten som sannsynligvis er altfor svak for det kommende formålet. Videre settes det opp takrennekroker i en utskåret del (ca 5 mm i utskjæring og bredde lik krok for ikke å bygge opp i høyden) som gir fall mot ønsket retning. Og for å være sikker på riktig fall dras det en snor mellom de ytterste krokene for å få en rett linje. Det er mest sannsynlig når det er et gammelt hus at det ikke er rett i takfoten, og derfor er snoren hensiktsmessig. Deretter må du individuelt bøye de resterende krokene til riktig høyde for å få et godt resultat med avrenning. Deretter kan du beskytte lekten med en fotplate, men da vil det se litt moderne ut og kanskje ikke være estetisk tiltalende og passende med huset for øvrig.
Videre kan det hende at overhenget fra taksteinene er for stort til at rennen skal ta imot vannet, men da finnes løsningen å øke regelstørrelsen til 125-150 mm. Men husk da å forankre den regelen med skruer som går inn i takbjelkene slik at den ikke bøyer seg ned av kommende snølaster.
Med vennlig hilsen, Noramasen
En variant er å fjerne eksisterende takfotlekter og sette inn en 2*4" regel som erstatning for den nåværende lekten som sannsynligvis er altfor svak for det kommende formålet. Videre settes det opp takrennekroker i en utskåret del (ca 5 mm i utskjæring og bredde lik krok for ikke å bygge opp i høyden) som gir fall mot ønsket retning. Og for å være sikker på riktig fall dras det en snor mellom de ytterste krokene for å få en rett linje. Det er mest sannsynlig når det er et gammelt hus at det ikke er rett i takfoten, og derfor er snoren hensiktsmessig. Deretter må du individuelt bøye de resterende krokene til riktig høyde for å få et godt resultat med avrenning. Deretter kan du beskytte lekten med en fotplate, men da vil det se litt moderne ut og kanskje ikke være estetisk tiltalende og passende med huset for øvrig.
Videre kan det hende at overhenget fra taksteinene er for stort til at rennen skal ta imot vannet, men da finnes løsningen å øke regelstørrelsen til 125-150 mm. Men husk da å forankre den regelen med skruer som går inn i takbjelkene slik at den ikke bøyer seg ned av kommende snølaster.
Med vennlig hilsen, Noramasen
Takk for utførlig svarNoramasen skrev:
Hei Johan.
En variant er å fjerne eksisterende takfotslekt og sette inn en 2*4" regel som erstatning for den nåværende lekten som sannsynligvis er altfor svak for det kommende formålet. Videre settes takrennekrok i en utfreset del (ca. 5 mm i utsparing og bredde lik krok for å ikke bygge på høyden) som gir fall i passende retning. Og for å være sikker på riktig fall trekkes en snor mellom de ytterste krokene for å få en rett linje. Det er mest sannsynlig når det er et gammelt hus at det ikke er rett i takfoten og derfor hensiktsmessigheten med snoren. Deretter må du individuelt bøye de resterende krokene i riktig høyde for å få et godt resultat med avrenning. Deretter kan du beskytte lekten med en fotplate, men da vil det se litt moderne ut og kanskje ikke estetisk tiltalende eller passende med huset for øvrig.
Videre kan det hende overhenget fra taksteinene er i det meste laget for at rennen skal ta imot vannet, men da finnes løsningen med å øke regelstørrelsen til 125-150 mm. Men husk da å forankre den regelen med skruer som går i takstolene slik at den ikke bøyer seg ned av kommende snølaster.
Med vennlig hilsen, Noramasen
Klikk her for å svare


