Vil det fungere å i kjellervegger bruke takprofiler i stedet for plåt/metallstendere? Det vil bety at det vel etterligner hvordan det fungerer med spikerlekter og ytterpanel.
Rommet samtlige vegger som er mot bakken/utside er allerede støpt og pusset. Det jeg vil gjøre er å gjøre veggene som går mot kjellerens øvrige rom (altså innvendige vegger mot andre rom only) litt pene med høvellasert panel.
Min plan er altså å smekke opp takprofil mot eksisterende vegger (betong). På disse setter jeg noen type plate som gir litt ekstra støtte og stabilitet ved eventuell innfesting fremover, og på disse platene høvellasert panel.
Takprofiler vil innebære noen cm mindre på veggene, og noen kroner mindre. Har noen erfaring med å bruke takprofil på denne måten?
Unnskylder på forhånd hvis jeg gjentar et vanlig spørsmål.
De to sidedypene/"L-formen" tolererer et skruehode på en universalskrue som er 4.5x60, ellers blir det trangt.
Snakket med en snekker som tidligere har arbeidet mye med nettopp metall og betong, murverk etc., og vi var enige om at en pluggfeste åpenbart blir best, og at det antagelig blir å trikse litt med pluggstørrelse. En skrue på 4.5 biter i og ekspanderer litt i en 8-plugg. Jeg har kjøpt forskjellige universalplugger for å ha valgmuligheter, med dim på 6 respektive 8.
Takprofilene kappes ned til ca 220 cm lengde og skrus fast, CC 60. Tenker å sette 4-5 skruer på hver side av hver takprofil.
Skriver antagelig igjen når det er på tide å sette opp plywood + hvilken spont jeg nå velger å kle det med.
Hei, hvordan ble resultatet for deg med denne løsningen?
Hei!
Det ble veldig, veldig bra. Jeg satte plywood med temmelig tette skruer laget for innfestning mot metall, kanskje cc20-30, mot dem. Deretter banket jeg bare på råspont. Sitter knallbra, og det overlevde flere hengeprøver der jeg tok tak i kanten og lot kroppsvekten belaste festene. Kommer nok til å gjøre slik i resten av huset der jeg skal ha tre mot veggene. Var verken særlig dyrt eller komplisert. Bare litt pirkete.
Tenkte bare å si takk for ideen! Etter at jeg hadde revet den klassiske gulnede 70/80-talls furupanelet (samt innvendig plastfolie og isolering) i den gamle kjellerstuen ble det dette konseptet. Bak panelen var det ingen uttalt mugg, men tydelig lukt av mikrobiell påvekst. Bestemte meg for å ikke sette noe organisk materiale i det hele tatt. Det har fungert utmerket, veldig fornøyd! stabil konstruksjon uten tak- og gulvregel.
Jeg tok sekundærregler/hatteprofiler med 25 mm høyde. Jeg leide en spikerpistol (Hilti BX3 i mitt tilfelle), feste direkte i veggen med magasinerte betongnagler (24 mm), CC45 cm. Munningen på pistolen og naglene passer utmerket til de smale sidene av regelen som sitter mot veggen. Naglene er dyre, men trenger man mange (som jeg) er det bedre å bestille en større mengde utenlands (forskjell på nesten 5 kroner per skudd i mitt tilfelle). Jeg brukte 5-6 skudd per side av regelen, altså 10-12 nagler per regel (220 cm).
Satte deretter minerit/cembrit/swiss pearl multiforce fibercementplater 12 mm 90 cm med 2 cm ventilasjonsspalte mot gulvet og taket (lister kommer snart). Platene sitter på den brede flaten av regelen, som er ca. 42 mm bred. Fordi skruene i platen skal plasseres med minst 12 mm avstand fra kanten, har man litt marginer, men man MÅ måle CC avstanden meget nøye for ikke å skade kanten med samtidig korrekt feste i regelen. Malte deretter med silikatmaling.
Et problem å tenke på (om man bare kjører enkelplater) er at man kan få problemer med elbokser (mtp dybden og avstanden til veggen). De "vanlige" er for høye, men det finnes bokser med høyde 38 mm som jeg limte med konstruksjonslim i platen. Hvis det blir fibercement er en diamantsag varmt å anbefale om det blir mange hull😉.
Tenkte bare si takk for idéen! Etter at jeg hadde revet den klassiske gulnede 70/80-talls furupanelet (samt innvendig plastfolie og isolasjon) i den gamle kjellerstuen ble det dette konseptet.
Bak panelet var det ingen uttalt mugg, men tydelig lukt av mikrobiell påvekst. Bestemte meg for å ikke sette noe organisk materiale i det hele tatt.. Det har fungert utmerket, veldig fornøyd! Stabil konstruksjon uten tak- og gulvregler.
Jeg tok sekundærregler/ hattprofiler med 25mm høyde. Jeg leide en spikerpistol (Hilti BX3 i mitt tilfelle), innfesting direkte i veggen med magasinerte betongspiker (24mm), CC45cm. Munningen på pistolen og spikrene passer utmerket de smale sidene av regelen som sitter mot veggen. Spikrene er dyre men trenger du mange (som jeg) er det bedre å bestille en større mengde utenlands (forskjell på nesten 5kr per skudd i mitt tilfelle). Jeg brukte 5-6 skudd per side av regelen altså 10-12 spikrer per regel (220cm).
Satte deretter minerit/cembrit/swiss pearl multiforce fibercementplater 12mm 90cm med 2cm ventilasjonsspalte mot gulv og tak (lister følger snart). Platene sitter på den brede flaten av regelen, som er ca 42mm bred. Fordi skruene i platen skal plasseres med minst 12mm avstand fra kanten, har man litt marginer, men man MÅ måle CC-avstanden meget nøye for ikke å skade kanten men samtidig sikre korrekt innfesting i regelen. Malte deretter med silikatmaling.
Et problem å tenke på (om man bare bruker enkeltplater) er at man kan få problemer med elbokser (mtp dybde og avstand til veggen). De ”vanlige” er for høye, men det finnes bokser med høyde 38mm som jeg limte med konstruksjonslim i platen. Blir det fibercement er en diamant-hullsag varmt å anbefale om det blir mange hull😉.
[bilde][bilde]
[bilde]
Flott som tusan, og morsomt å se at det kunne hjelpe til så her "langt" fremover i tid også - da er tråden en suksess!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.