Hei alle byggere,
Taktekker mente vi skulle la den gamle oljemasoniten ligge igjen og spikre den nye over den gamle - er ikke det juks?
Jeg forstår at det er enkelt fra et værperspektiv da bekymringen for regn minsker.

Hva tenker dere?

La den være igjen, oljemasonitt er bare på nyere hus fordi det er billigere enn råspont og blir som en hengekøye mellom takstolene. Til og med settes en duk innimellom. Veldig bra tenkning av snekkerne da fjerning risikerer gjennomvåt isolasjon på loftet. Ingen juks med det.

J jonaserik skrev:
La den være, oljemasonitt er bare på nyere hus fordi det er billigere enn råspont og blir som en hengekøye mellom takstolene. Til og med settes en duk i blant. Veldig bra tenkt av snekkerne da fjerningen risikerer gjennomvåt isolering på loftet. Ikke juks med det.
Okei, føles bare surt siden noen plater er stygge på undersiden og det vil man alltid se fra loftet og ved en besiktigelse vil det bli nevnt. Hvordan det ser ut mellom platene vil man heller ikke se.

Bare å betale for å fjerne de gamle, det bestemmer jo du selv.

• Liker
johel572
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bare å betale for å fjerne de gamle, det bestemmer jo du selv.
Byggmesteren vil ha den der for risikoen for regn og påfølgende fuktskader minsker.

Jeg hadde nok gjerne hatt en liten luftspalte mellom lagene med oljeboard. 12 mm eller så bør rekke. Bare akkurat så det blir litt lufting. Tenker at det kan mugne der ellers siden oljemasonitt blir gjennomfuktet.

Oldboy Oldboy skrev:
Jeg hadde nok gjerne hatt en liten luftspalte mellom lagene med oljeboard. 12 mm eller så bør holde. Bare akkurat så det blir litt lufting. Tenker at det kan mugne der ellers siden oljemasonitt blir gjennomfuktet.
Takbyttet ble avlyst siden sommeren er som den er og vi vil fjerne den gamle masonitten siden Anticimex-inspeksjonene som vi har i vår forsikring garantert kommer til å klage på den doble masonitten som dessuten er bitvis skadet på noen steder - blir et skikkelig lappeteppe.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.