Renoverer et trehus fra -81. De gamle eierne var mye for furu og allmoge. Har ryddet ut og fjernet der jeg har kunnet. Bl.a. satt opp nytt innertak som ble skikkelig bra. Dog kan de gamle taklistene ikke gjenbrukes (store allmogeåbæker som ikke passer inn lenger).

Nye lister må derfor skaffes. Fordi byggmesterne en gang i tiden var så lite smarte at de tapetserte etter taklistseningen, er det en 5,5 cm glipe mellom tapet (nå overmalt) og taket. Selv om jeg maler den glipe i samme farge som resten av veggen, ser man tydelig at det er annet materiale og at det er en skjøt der tapeten slutter.

Har lett etter en enkel og diskret taklist, men minste mål 21*53. Dog ikke funnet noe. Vil ikke ha noe med en masse kruseduller, men noe stilrent og enkelt. Muligens en skyggelist, men jeg har ikke lykkes med å finne noen skyggelister med tilstrekkelige mål.

Ville vært veldig takknemlig for hjelp i denne saken.

Du vil ha tykkelse 21mm minst. Da kan man jo ikke bruke små sokkel- eller hjørneforlister.
Men en måte kan være å sette en skyggelist oppover og en nedover - da finnes enkle standard og tidsriktige lister til humane priser.

Vanlig hulkillist kanskje? Finnes i ulike mål og er etter min mening enkel og pen. Men det kommer jo an på hvordan det passer sammen med tak og vegger også.

I virkelig gamle hus kunne taklist bestå av en planke som lå mot veggen med en avfasning (skråhøvling) på nedre kant.

Du kunne altså lage en list selv av en høvlet planke, 22x95 hvor du høvler av den nedre kanten som vender inn mot rommet, ikke 45 graders vinkel, men litt mer slak vinkel, se min forenklede illustrasjon
_
| |
| |
\_|

Kurtivan skrev:
_
| |
| |
\_|

Autocad kast deg i veggen ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.