Hei,

Dette har sikkert vært oppe, men jeg har ikke funnet svaret på min fundering.

Jeg kan gerere (med visse besvær)
vanlige innerhjørner
(Taksiden ned 45gr i kapp og gersag)
Hjørne av et rom med trepanel i tak og vegger, viser listverk som møtes i en skrå vinkel.

Vanlige ytterhjørner
(Taksiden ned 45gr i kapp og gersag fra andre siden)
Beskrivelse av hvordan en taklist monteres i et skrått hjørne ved å legge listen lavere på veggen for å passe vinkelen.

Skråtak uten hjørner
(Taksiden opp i sag, del takvinkel i 2)
Hånd holder en list mot innvendig hjørne i skråtak med trepanel, visende utfordringen med å tilpasse listverk til 90 graders takvinkel.

Men skråtak med hjørner. Hvordan gjør man? For det første er ikke listen tilpasset for skråtak uten 90gr vinkel. Jeg hadde tenkt å høvle baksiden av listen for å få ned profilen mot vegg og tak for å løse dette.

Akkurat nå er jeg så lei at jeg vurderer å gerere likt vanlig innerhjørne og da legge listen lenger ned på vegg ifølge bilde for at det skal passe, men det ser kanskje rart ut?

En hånd holder en trelist mot et skrått takhjørne av paneltre, i et forsøk på å tilpasse listen til en innvendig hjørnevinkel.

Tips takk snille

Du har svart på det selv... frem med høvelen... tar litt tid men er helt klart verdt det

Takk for svar, men høvelen løser bare problemet med å få listen glatt mot veggen. Det er vinkelen og kappteknikken jeg ikke kan finne ut av (höhö).

Noen? Må være et vanlig problem å støte på, er det så selvfølgelig eller er det ingen som vet hvordan man gjør?

Sist redigert:
Aha! Jeg kom på det selvfølgelige og steg ut i kattvinden på vårt nåværende 40-tallshus (ikke det som bygges for øyeblikket) og der var fasiten. Jeg sender inn et bilde på hvordan man kan gjøre for de som har samme fundering jeg hadde.
Trehjørne av panel og listverk på loft i 40-talls hus med detaljert visning av sammenføyning i hjørnet.

• Liker
Norgus og 6 andre
  • Laddar…
N nochl skrev:
Aha! Jag kom på det självklara och stegade ut i kattvinden på vårt nuvarande 40-tals hus (inte det som byggs för tillfället) och där var facit. Jag skickar in en bild på hur man kan göra för de som har samma fundering jag hade.
[bilde]
snyggt. Kan du beskriva mer hur du gjorde med vinklar mm? jag håller på med samma och märkt att det inte fungerar att gira direkt.

För de vanliga fallen beskrev jag längre upp. För snedtaksdelen gjorde jag inte som jag fotade i kattvinden utan det blev en massa hyvlande innan det såg ok ut.

• 20230114_215352.jpg
  • 20230115_165715.jpg
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.