Hei på dere!
Jeg har skrevet tidligere om lekkasje fra taket hvor det drypper inn ved kraftig regnvær i kombinasjon med vind.
Jeg lurer litt i dette forumet om takkonstruksjon. Vårt hus er bygget i -80.
Selve taket der lektene ligger mot er en form for masonitt som ligger omlappet om hverandre.
Jeg var ute i går kveld og lyste med lommelykt opp gjennom takfotsbordene, så ser jeg at det sitter flere PVC-rør på ca cc60 cm avstand som kommer ut fra taket, altså man ser dem gjennom insektnett fra takfotsbordene. Vet noen i dette forumet hvorfor slike rør brukes ved takkonstruksjon, eller er det juks? Må også nevnes at det ser ut som man har brukt rikelig med fugeskum ved rørene for å feste dem.
Jeg skal løsne på takfotsbordene for deretter å ta bilder, så forstår dere sikkert bedre hva jeg mener.
mvh
/Fredrik
P.s. Ber om unnskyldning hvis innlegget er rotete
Jeg har skrevet tidligere om lekkasje fra taket hvor det drypper inn ved kraftig regnvær i kombinasjon med vind.
Jeg lurer litt i dette forumet om takkonstruksjon. Vårt hus er bygget i -80.
Selve taket der lektene ligger mot er en form for masonitt som ligger omlappet om hverandre.
Jeg var ute i går kveld og lyste med lommelykt opp gjennom takfotsbordene, så ser jeg at det sitter flere PVC-rør på ca cc60 cm avstand som kommer ut fra taket, altså man ser dem gjennom insektnett fra takfotsbordene. Vet noen i dette forumet hvorfor slike rør brukes ved takkonstruksjon, eller er det juks? Må også nevnes at det ser ut som man har brukt rikelig med fugeskum ved rørene for å feste dem.
Jeg skal løsne på takfotsbordene for deretter å ta bilder, så forstår dere sikkert bedre hva jeg mener.
mvh
/Fredrik
P.s. Ber om unnskyldning hvis innlegget er rotete
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja, litt vanskelig er det jo å forstå 
Sitter rørene langs med takfallet, eller langs mønet?
Diameter på rørene?
Kan de være distanser for å skape en luftspalte.
Jeg er like borte som du.
Sitter rørene langs med takfallet, eller langs mønet?
Diameter på rørene?
Kan de være distanser for å skape en luftspalte.
Jeg er like borte som du.
Ja det var kronglete😄
Rørene sitter langs ned takfallet
Dia på rørene ca 5 cm
Jeg tenkte også at det kunne være distanser
/ Fredrik
Rørene sitter langs ned takfallet
Dia på rørene ca 5 cm
Jeg tenkte også at det kunne være distanser
/ Fredrik

Litt bilder😄
Det ser sånn ut. Kunne du se bildene?
Har ikke vært oppe og sett på det ennå. Skal opp og kikke.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg mistenker at det er en etterkonstruksjon gjort av en glad amatør. Det ser jo ikke særlig profesjonelt ut med alt det der plastskummet. Noen har ment at det var for mye ventilasjon, og vil begrense den, men ikke stoppe den helt. Rørene går altså bare gjennom et par dm der vegg og tak møtes?
Hva er det for skum for øvrig? Har selv aldri sett den fargen. PU-skum pleier jo å være gult.
Hva er det for skum for øvrig? Har selv aldri sett den fargen. PU-skum pleier jo å være gult.
Jeg ser bare enden på rørene så jeg vet ikke hvordan det ser ut lenger opp. Skal i helgen opp på mønet😄 Takk for alle tips og ideer / Fredrik
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det er et mørkt sted der min "entrecote "skum er😄