Skisser på et nybygg og har festet meg ved en takvariant som er utrolig pen men kanskje ikke den beste byggtekniske løsningen.. Det er et saltak mot saltak og problemet blir vel å løse vannavrenning og risiko for snølommer. Men om man skulle gyve løs på dette, hvordan skulle man i så fall konstruere et slikt tak? Har lett men bare funnet pene arkitektbilder.

• Modell av bygning med sadeltak i tre, flere skrog forbundet, stor inngang, minimalistisk design, to små figurer foran.
  • Liker
tobbbias
  • Laddar…
Visst finnes det tekniske problemer med denne typen av sammenbygde tak, men hvis du ikke bor i fjellområdene i Nord-Norge går de nok å løse. Resultatet kan bli veldig pent. Mange ganger er det den eneste fornuftige løsningen på en tilbygging. Gamle byer rundt Østersjøen, i Norge og i Holland, er fulle av slike husmiljøer.

Vannavløpet løses ved å plassere to skrå kiler i dalgangen som leder vannet til for- og baksiden. Kilene dekkes med papp og plåt (bare dyktige blikkenslagere her). Snølommene må beregnes med marginer, så det blir ganske ordentlige takkonstruksjoner. Det gir samtidig en mulighet til innendørs eksponerte stammer med mye limtre.

• Liker
Panelmannen
  • Laddar…
Ok, det høres jo gjennomførbart ut! Gjetter at vi snakker om bandtekket plate som takbekledning eller går det også å lese med betongpanner?

Rickard.
Dette ble bygget ganske langt nord i dette landet, men om jeg er spesielt imponert over løsningen lar jeg være usagt, men det har fungert så langt.

• Taktekking på et hus under konstruksjon, med verktøy og hansker liggende på et svart skråtak. Utsikt mot en innsjø i bakgrunnen.
  • Liker
tobbbias
  • Laddar…
Båndtekking er klart best selv om det går med takstein også. Betongtakstein (dårlig estetisk levetid) synes jeg ikke er noe alternativ ved en så påkostet takløsning. Velg i så fall tegltakstein.

• Liker
KeyserS
  • Laddar…
Bildet i innlegg # 6 som @Rickard.ag har postet er interessant. Det er en bra budsjettvariant, men med begrenset levetid (30 år?).

Rickard.
Tjaa hvem vet eksakt, et sted mellom 30-50 år er nok ikke feil uansett. I dette tilfellet var det en blanding av arkitektens visjon og at klimaet det ble bygd i rett og slett umuliggjør de fleste andre løsninger.

Papptaket så interessant ut, har mest fundert på Benders Carisma takstein som har et litt moderne utseende.

Rickard.
  • Liker
tobbbias
  • Laddar…
Man trenger ikke bo i Norrlands fjelltrakter for at dette skal være en dårlig løsning.
Fjelltrakter :thinking::crysmile:

Det var uten tvil en interessant løsning, spesielt om man bruker metallplater i samme farge som taksteinene. Vi snakker om Linköping-området her og dagene med mye snø per år er få...

Det gjelder virkelig å ikke gå glipp av at et nedløpsrør er tett.

Gulvvarme under takpannene er nok ingen dum idé! :D:crysmile:

Men absolutt en pen tiltalende løsning med saltak mot saltak.... Carisma pannene har jeg, elsker dem!

• Liker
Panelmannen
  • Laddar…
Naturum på Sydkoster (Kosterhavets nasjonalpark) er en bygning med saltak mot saltak hvor man har løst avrenningen på en interessant og elegant måte. Gavlene på langsidene er forskjøvet slik at takflatene danner trekanter.
Bilder finnes her:
naturum sydkoster bilder

• Liker
carljohanb og 1 annen
  • Laddar…
Smart! Men ser fryktelig ut..... ovenfra! :crysmile:

Men man ser det vel ikke så mye fra bakken forhåpentligvis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.