9.749 lest ·
19 svar
10k lest
19 svar
Takkonstruksjon Saltak mot Saltak?
Trekonstruksjonsbygger
· Östergötland
· 177 innlegg
Skisser på et nybygg og har festet meg ved en takvariant som er utrolig pen men kanskje ikke den beste byggtekniske løsningen.. Det er et saltak mot saltak og problemet blir vel å løse vannavrenning og risiko for snølommer. Men om man skulle gyve løs på dette, hvordan skulle man i så fall konstruere et slikt tak? Har lett men bare funnet pene arkitektbilder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Visst finnes det tekniske problemer med denne typen av sammenbygde tak, men hvis du ikke bor i fjellområdene i Nord-Norge går de nok å løse. Resultatet kan bli veldig pent. Mange ganger er det den eneste fornuftige løsningen på en tilbygging. Gamle byer rundt Østersjøen, i Norge og i Holland, er fulle av slike husmiljøer.
Vannavløpet løses ved å plassere to skrå kiler i dalgangen som leder vannet til for- og baksiden. Kilene dekkes med papp og plåt (bare dyktige blikkenslagere her). Snølommene må beregnes med marginer, så det blir ganske ordentlige takkonstruksjoner. Det gir samtidig en mulighet til innendørs eksponerte stammer med mye limtre.
Vannavløpet løses ved å plassere to skrå kiler i dalgangen som leder vannet til for- og baksiden. Kilene dekkes med papp og plåt (bare dyktige blikkenslagere her). Snølommene må beregnes med marginer, så det blir ganske ordentlige takkonstruksjoner. Det gir samtidig en mulighet til innendørs eksponerte stammer med mye limtre.
Trekonstruksjonsbygger
· Östergötland
· 177 innlegg
Ok, det høres jo gjennomførbart ut! Gjetter at vi snakker om bandtekket plate som takbekledning eller går det også å lese med betongpanner?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Båndtekking er klart best selv om det går med takstein også. Betongtakstein (dårlig estetisk levetid) synes jeg ikke er noe alternativ ved en så påkostet takløsning. Velg i så fall tegltakstein.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bildet i innlegg # 6 som @Rickard.ag har postet er interessant. Det er en bra budsjettvariant, men med begrenset levetid (30 år?).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
Tjaa hvem vet eksakt, et sted mellom 30-50 år er nok ikke feil uansett. I dette tilfellet var det en blanding av arkitektens visjon og at klimaet det ble bygd i rett og slett umuliggjør de fleste andre løsninger.
Trekonstruksjonsbygger
· Östergötland
· 177 innlegg
Papptaket så interessant ut, har mest fundert på Benders Carisma takstein som har et litt moderne utseende.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
https://www.benders.se/filtered/3990/rszww2560h1650-30/c00021-1063050995-rszww2560h1650-30.jpg
Det er da noen flere som har tenkt i samme bane om enn i litt større skala. Jeg får litt angst over å tenke på når hele dalen fylles med vinddrevet snø og det begynner å tine, men jeg innser også at det er et problem som ikke alle har
Det er da noen flere som har tenkt i samme bane om enn i litt større skala. Jeg får litt angst over å tenke på når hele dalen fylles med vinddrevet snø og det begynner å tine, men jeg innser også at det er et problem som ikke alle har
Trekonstruksjonsbygger
· Östergötland
· 177 innlegg
Det var uten tvil en interessant løsning, spesielt om man bruker metallplater i samme farge som taksteinene. Vi snakker om Linköping-området her og dagene med mye snø per år er få...
Naturum på Sydkoster (Kosterhavets nasjonalpark) er en bygning med saltak mot saltak hvor man har løst avrenningen på en interessant og elegant måte. Gavlene på langsidene er forskjøvet slik at takflatene danner trekanter.
Bilder finnes her:
naturum sydkoster bilder
Bilder finnes her:
naturum sydkoster bilder