Hei
Vi skal bygge et uterom på ca 3.3x4.3m. 2st opplag. Lastfall 0.6kN/m2

Når jeg beregner takbjelkene med Moeleven beregningsprogram får jeg et helt annet svar i Bejers dimensjoneringsprogram.

Moelven gir ved 10mm nedbøyning Limtre 90x270 mens Beijer viser LT 90x405.

Det er jo makeløst stor forskjell! Hva kan det skyldes???? :eek:
Hvilket program viser rett??

Sist redigert:
K
Er det fire meter mellom støttene eller er rommet den andre veien? Beijers virker helt off synes jeg uansett..

Synes at 42x180 høres litt spinkelt ut, men det er et ganske lite uterom...

Det er 4.2m mellom sentrum stolpene. Jeg er enig med 4.2x80 høres litt lite ut men 90x405 er jo horribelt stort. Hvordan kan det skille så mye er spørsmålet... og det virker jo som begge tar feil..

flyttet fra el

/moderator

Kjør med vanlige 45x195 reglar i stedet for limtre så blir det mer enn halvparten så billig.
En tilstrekkelig dimensjon til 4,2m spennvidde hevder jeg uten å bruke noen vanskelige tabeller og teoretiske beregninger.

takk moderatoren:)

Uterommets tak vil være av blikk, papp, spontet tre, isolert, gips og innfelte vinduer. 45x170 stokker. cc60
Vi bor ved kysten ca 200m fra havet så det blåser kraftig her. 45x190 føles litt risikabelt siden hele langsiden består av glasspartier. Tør ikke å ta sjansen ..

rettelse Moleven gir LT 90 x270mm, jeg kjører på den

Kravet på maksimal nedbøyning gjelder bare for bjelkelag, ikke takkonstruksjoner. Er man ikke kyndig i fasthetslære bør man nok være forsiktig med beregningsprogram, det er bedre å rådføre seg med noen sakkunnige. Å i det hele tatt bruke limtre i dette tilfellet føles overdrevet. Jeg tror at til og med 45x195 er overdimensjonert, litt avhengig av takhellingen. Snølast i Bohuslän er bare 150 kg per kvm. Derimot er det viktig at konstruksjonen blir stabil, noe som ikke er det samme. Stolpekonstruksjoner uten plater krever alltid en form for diagonaler. Ordentlige innfestninger er også viktig.

Takk for inputen. Beregningsprogrammene er jo enkle å fylle ut, går knapt an å gjøre feil. Men som du skriver, det beste er å spørre snekker/Ulf.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.