Hei! Tenkte å bygge en carport festet mot vårt gjestehus.
6000 lang og ca 4500 bred (som altså også blir åpningen)
Går det med vanlig konstruksjonsvirke eller blir spennvidden for lang for takbjelkene?
Snøsonen 3,5

_Kent

Nei det går ikke med konstruksjonsvirke. Det kreves limtre. Hvis takbjelkene er 4,5 m lange og ligger med c/c 600 mm bør du bruke minst 42x315 mm eller tilsvarende dimensjon.

Du kan godt krympe åpningen til 3 meter og ha en bjelke der, deretter et overheng på 1,5 meter.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Du kan godt krympe åpningen til 3 meter og ha en bærende bjelke der, deretter et overheng på 1.5 meter.
Hørtes smart ut, men jeg forstod ikke :)
Du mener åpning på 3 meter og sette stolpene der? Jeg vil gjerne ha bilen (2200) og tilhengeren (2000) ved siden av hverandre.

J justusandersson skrev:
Nei, det går ikke med konstruksjonsvirke. Det kreves limtre. Om takbjelkene er 4,5 m lange og ligger med c/c 600 mm bør du bruke minst 42x315 mm eller tilsvarende dimensjon.
Ser at Bauhaus bare har 42x225 og så 56x225 og 56x270. Kan man øke til 1200cc og grovere dimensjon burde det bli billigere?

Så store overheng som 0,75 m per side fungerer ikke med konstruksjonsvirke. Jeg synes det er en dårlig idé å redusere åpningen på bekostning av funksjonen.

Du kan bruke 90x315 på c/c 1200 mm.

J justusandersson skrev:
Du kan bruke 90x315 på c/c 1200 mm.
Takk! Ikke gratis dem.... 1.895:- :( men billigere enn spinklere og c/c 600

Vil man komme så billig unna som mulig med limtre skal man velge så smale og høye bjelker som mulig fordi disse er mer materialeffektive. Ofte fungerer det dog bare til en viss grense.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.