Hei! Sitter og tenker på et framtidig prosjekt. Bygge tak over kjellertrappen. I vår muret jeg en ny mur i leca og laget en trapp ned til kjellerdøren. Jeg har ikke noe rekkverk ennå, og planen er å bygge en slags tak over trappen for å unngå at det regner og snør ned der.

Trappen er i nivå med en gavl (døren midt på gavlen), så et tak med samme helling som taket på huset føles ganske fornuftig. Er det noen som har bilder eller lenker? Har ikke funnet mye om dette på forumet.

• Liker
nochl
  • Laddar…
Noen lur person har kanskje en idé om hvordan man kan lage en enkel liggende dør over nedgangen i stedet. Jeg har en trefasade som stikker ut ca 10 cm fra kjellergrunnen, så problemet blir at når døren ligger lukket, skal den helst være under fasaden mot grunnen, og så må døren kunne løftes/åpnes uten å ta i underkant av fasaden.

Jeg trenger altså en slags hengsel som tillater forflytning av døren ut fra veggen før man løfter opp døren.

Kudos til den som har et flott tips! :)

jeg stemmer på tak...en liggende dør er både stygg og "upraktisk". Klart, man får bort regnvannet men forhåpentligvis har du satt en brønn nederst i trappen`?!...et
tak over ville jeg ha satt...ville gjort det med overheng så det fjerner vann selv
om det skulle blåse hardt...
/
M

Ja det finnes en brønn.

Jeg tror et tak stikker ut og blir styggere enn en smidig liggende dør malt i samme farge som kjellerveggen.
Kan være enig i at en dør kan bli upraktisk, tung å åpne osv men jeg får tenke litt på det.

Saken er at det svir litt å begynne å skru opp bærende bjelker og sage i den nye fine panelen vi har satt opp. :)

Jeg gjorde tak og vegger, en regel liggende på kjellertrappens kant bærer opp reglene med bjelke øverst, en bjelke festet på veggen, samme helning som taket på huset, råspont-papp-plåt. Bygde en dør med samme panel som veggene, ble veldig funksjonelt og flere har sagt at det ble pent også :)

Liggende dør høres tungt, slitsomt, upraktisk og ikke så pent ut at det er verdt bryet. Kan ta et bilde med mobilen i morgen og prøve å få det inn her men lover ikke at jeg vet hvordan man gjør :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.